- Drogowcy złożyli wniosek o decyzję ZRID dla 19-kilometrowego odcinka drogi S17 między Krasnymstawem a Izbicą
- Na nowym odcinku oprócz dwujezdniowej drogi zostanie wybudowanych także 16 obiektów inżynieryjnych
- Cała trasa S17 umożliwi szybki i komfortowy dojazd z Warszawy do granicy z Ukrainą w Hrebennem
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Łącznie dziewięć odcinków drogi S17 od węzła Piaski Wschód zapewni szybkie i komfortowe połączenie drogowe z granicą polsko-ukraińską w Hrebennem. To 115 km trasy, której budowa pochłonie ok. 4,5 mld zł. Przez pewien czas wydawało się, że przy budowie tej drogi niewiele się dzieje, ale wygląda na to, że drogowcy wrzucili kolejny bieg.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPoznaj kontekst z AI
Którędy poprowadzi droga S17 pomiędzy Krasnymstawem a Izbicą
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) poinformowała na swojej stronie internetowej, że wykonawca odcinka drogi S17 między Krasnymstawem a Izbicą złożył do Wojewody Lubelskiego wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Jej uzyskanie jest niezbędne, aby można było rozpocząć prace budowlane.
Nowa trasa poprowadzi przez gminy Krasnystaw, Izbica oraz Stary Zamość. Droga zacznie się w Zakręciu przed Krasnymstawem i najpierw będzie prowadziła śladem obecnej drogi krajowej DK17. W dalszej części ominie od zachodniej strony m.in. Latyczów, Dworzyska, Tarnogórę oraz Izbicę i po przekroczeniu rzeki Wieprz oraz linii kolejowej nr 69 zakończy się na przecięciu z obecną drogą DK17 w okolicach Krasnego.
Co wybudują drogowcy na nowym odcinku drogi ekspresowej S17
W ramach inwestycji wykonawca wybuduje 19 km dwujezdniowej drogi ekspresowej. Na całym odcinku powstanie 16 obiektów inżynieryjnych takich jak estakady i mosty, m.in. nad rzekami Żółkiewka i Wieprz.
Oprócz obiektów inżynieryjnych oraz głównego ciągu trasy wykonawca wybuduje również trzy węzły drogowe. Będą to: Krasnystaw Północ, Krasnystaw Południe oraz Izbica. Ponadto plany przewidują budowę pary Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) Ostrzyca, a także obwodu utrzymania drogi ekspresowej. Przy okazji inwestycji zostanie przebudowanych i wybudowanych w sumie ok. 30 km dróg niższych kategorii. Te będą obsługiwały ruch lokalny.
Na jakim etapie jest budowa pozostałych odcinków drogi S17
Stopień budowy całej trasy S17 jest mocno zróżnicowany, co wynika m.in. z różnych terminów uzyskiwania decyzji środowiskowych, podpisania umów z wykonawcami oraz uzyskiwania decyzji ZRID. Obecnie prace trwają na odcinkach Zamość Wschód — Zamość Południe i Tomaszów Lubelski Południe — Hrebenne. Ich łączna długość wynosi 30 km. GDDKiA przewiduje, że jeszcze przed końcem br. zostanie wydana decyzja ZRID dla 18,5-kilometrowego odcinka Zamość Południe — Tomaszów Lubelski.
W ciągu najbliższych miesięcy, jeszcze w 2025 r., drogowcy ogłoszą przetargi na wyłonienie wykonawców dwóch brakujących fragmentów S17: Łopiennik – Krasnystaw oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód. W sumie będzie to ponad 20 km trasy. Odcinki te domkną realizację trasy S17 od Warszawy do granicy z Ukrainą.
Ostatnią częścią S17 będzie ok. 2-kilometrowy fragment w okolicy Hrebennego. Ten umożliwi dojazd do planowanego terminala na granicy z Ukrainą. Obecnie opracowywana jest dokumentacja projektowa dla tego odcinka. Z kolej na funkcjonującej już obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego planowana jest budowa MOP-ów.