- Wykonawca odcinka S17 Piaski — Łopiennik złożył wniosek o decyzję ZRID, po jej wydaniu ruszą prace przy budowie dwujezdniowej drogi ekspresowej
- Trasa przebiegnie przez powiaty świdnicki oraz krasnostawski i będzie miała trzy węzły drogowe
- Cała trasa S17 od Piasków do granicy z Ukrainą ma długość 115 km, a szacowany koszt budowy sięga 4,5 mld zł
Realizacja drogi ekspresowej S17 to kluczowy projekt dla wschodniej Polski, który znacząco poprawi komfort podróży oraz dostępność komunikacyjną regionu. Wszystko wskazuje na to, że już w najbliższych latach kierowcy będą mogli korzystać z nowoczesnej trasy prowadzącej aż do granicy z Ukrainą.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoNowa trasa ekspresowa na Lubelszczyźnie – co powstanie?
Jak poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), wykonawca ponad 16-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S17 między Piaskami a Łopiennikiem złożył do Wojewody Lubelskiego wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Inwestycja obejmie budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej oraz towarzyszącej infrastruktury. Powstaną drogi serwisowe do obsługi ruchu lokalnego, obiekty inżynieryjne, system odwodnienia oraz oświetlenie w obrębie węzłów. Zadbano także o ochronę środowiska – na trasie pojawią się ekrany akustyczne oraz przejścia dla zwierząt. Całość uzupełni nowoczesny system zarządzania ruchem.
- Przeczytaj także: Droga S17 z Piask do Zamościa nabiera tempa. Kluczowy wniosek złożony
Którędy poprowadzi nowy odcinek drogi ekspresowej S17?
Planowany odcinek S17 przebiegnie przez powiaty świdnicki i krasnostawski oraz gminy Piaski, Fajsławice i Łopiennik Górny. Trasa, która zostanie poprowadzona nowym śladem wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 17, zacznie się na węźle Piaski Wschód – miejscu przecięcia S17 z S12 Piaski – Dorohusk. Kierowcy będą mieli do dyspozycji trzy nowe węzły drogowe: Piaski Południe, Fajsławice i Łopiennik.
Za przygotowanie projektu budowlanego i realizację prac odpowiada konsorcjum Aldesa Construcciones Polska (lider) oraz Aldesa Construcciones. Wartość całej umowy wynosi niespełna 810 mln zł. Zanim jednak ruszą maszyny, konieczne jest uzyskanie decyzji ZRID, która określi granice terenu pod budowę drogi oraz umożliwi rozpoczęcie procedury odszkodowawczej dla właścicieli przejmowanych nieruchomości.
Droga S17 - stan realizacji całej trasy
Budowa drogi ekspresowej S17 od Piasków do granicy z Ukrainą w Hrebennem to ogromne przedsięwzięcie, podzielone na dziewięć odcinków o łącznej długości 115 km. Szacunkowy koszt realizacji całej trasy wynosi 4,5 mld zł. Na niektórych odcinkach prace już trwają – m.in. na fragmentach Zamość Wschód – Zamość Południe oraz Tomaszów Lubelski Południe – Hrebenne (łącznie prawie 30 km).
Jeszcze w 2025 r. spodziewane jest uzyskanie decyzji ZRID dla odcinka Zamość Południe – Tomaszów Lubelski (18,5 km). Wnioski o ZRID złożono również dla odcinków Piaski Wschód – Łopiennik oraz Izbica – Zamość Sitaniec, a wkrótce planowane jest złożenie dokumentów dla odcinka Krasnystaw – Izbica.
Co dalej z brakującymi odcinkami?
W br. GDDKiA planuje ogłosić przetargi na dwa brakujące fragmenty S17: Łopiennik – Krasnystaw oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód. Łączna długość tych odcinków to ponad 20 km. Ich realizacja pozwoli domknąć trasę od Warszawy do granicy z Ukrainą.
Ostatnim elementem układanki będzie ok. 2-kilometrowy odcinek w rejonie Hrebennego, prowadzący do planowanego terminala granicznego. Obecnie trwają prace nad dokumentacją projektową dla tego fragmentu. Dodatkowo, na istniejącej obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego mają powstać nowe Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP).