- Trasa S17 od węzła Warszawa Wschód do węzła Kurów Zachód ma 182 km i w przyszłości połączy Warszawę z granicą w Hrebennem
- Budowa odcinka Piaski-Hrebenne o długości 125 km podzielona na dziewięć fragmentów, koszt szacowany na 4,5 mld zł
- Planowane są przetargi na brakujące odcinki oraz budowa terminala granicznego w Hrebennem i Miejsc Obsługi Podróżnych
Budowa 125 km drogi od miejscowości Piaski do Hrebennego została podzielona na dziewięć odcinków, których łączny koszt szacowany jest na 4,5 mld zł.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Drgnęło przy budowie nowej autostrady. Kolejny fragment trasy z rezerwą na trzeci pas coraz bliżej
GDDKiA informuje, że stopień zaawansowania prac na poszczególnych fragmentach zależy m.in. od uzyskania decyzji środowiskowych, podpisania umów z wykonawcami oraz otrzymania zezwoleń na realizację inwestycji drogowej (ZRID), ale jako całość budowa idzie naprzód i powstają kolejne odcinki też ważnej trasy, którą kierowcy będą mogli jeździć na wschód od Warszawy w ekspresowym tempie. Trasa ta będzie stanowić bardzo istotny element połączenia polskiej stolicy z granicą z Ukrainą.
W ramach inwestycji powstaną dwujezdniowa droga ekspresowa, liczne obiekty inżynieryjne, odwodnienie i oświetlenie w rejonie węzłów, a także urządzenia ochrony środowiska, w tym ekrany akustyczne i przejścia dla zwierząt. Przewidziano również budowę systemu zarządzania ruchem.
Trasa S17. Trwają pierwsze prace na nowych odcinkach
Na dwóch fragmentach S17 — Zamość Wschód – Zamość Południe oraz Tomaszów Lubelski Południe – Hrebenne, o łącznej długości prawie 30 km — rozpoczęły się już pierwsze roboty. Oba odcinki realizuje firma Budimex, która została wybrana w przetargu. Wartość tych kontraktów przekracza 1 mld zł.
Na odcinku bliżej Zamościa trwają przygotowania do rozpoczęcia prac, które obejmują m.in. przebudowę podziemnych sieci uzbrojenia terenu oraz rozbiórki budynków. Bardziej zaawansowane roboty prowadzone są pomiędzy Tomaszowem Lubelskim a Hrebennem, gdzie wykonywane są nasypy, wykopy, wymiana gruntu i wzmacnianie podłoża, a także przebudowa sieci uzbrojenia terenu. Rozpoczęto również budowę wiaduktów i przejść dla zwierząt.
Droga S17. Tak będą wyglądać kolejne etapy
Jeszcze w tym roku planowane jest uzyskanie decyzji ZRID dla odcinka Zamość Południe – Tomaszów Lubelski, który liczy 18,5 km. Do końca roku przewidziano także złożenie wniosków do Wojewody Lubelskiego o wydanie decyzji ZRID dla trzech kolejnych fragmentów pomiędzy Piaskami a Zamościem, o łącznej długości 45 km. W planach jest również ogłoszenie przetargów na dwa brakujące odcinki S17: Łopiennik – Krasnystaw oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód, które razem mają ponad 20 km i pozwolą domknąć trasę od Warszawy do granicy z Ukrainą.
Trwa także opracowywanie dokumentacji projektowej dla około 2-kilometrowego odcinka S17 w rejonie Hrebennego. W przyszłości fragment ten będzie prowadził do planowanego terminala na granicy z Ukrainą, który ma powstać pod nadzorem Lubelskiego Zarządu Obsługi Przejść Granicznych. Dodatkowo przewidziano budowę pary Miejsc Obsługi Podróżnych na obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Obecnie trwają działania związane z uzyskaniem decyzji ZRID dla tych inwestycji.
Droga ekspresowa S17 ma unijne wsparcie
Budowa odcinka Tomaszów Lubelski – Hrebenne, liczącego 17 km, otrzymała dofinansowanie z Unii Europejskiej. Projekt uzyskał wsparcie w ramach Instrumentu "Łącząc Europę" (CEF) w wysokości ponad 61 mln euro.
Instrument CEF, zarządzany przez Komisję Europejską, przyznaje środki na projekty wyłaniane w drodze konkursów. Dofinansowanie trafia do najważniejszych inwestycji w skali całej Unii Europejskiej, które konkurują z projektami zgłaszanymi przez inne państwa członkowskie. CEF obejmuje trzy główne obszary: transport, energetykę oraz telekomunikację.
- Przeczytaj także: Na tę drogę Polacy czekali 20 lat. Teraz powstaje tu trasa za miliardy