Auto Świat Wiadomości Aktualności Budowa Beskidzkiej Drogi Integracyjnej idzie jak burza. Dwa ważne przetargi rozstrzygnięte

Budowa Beskidzkiej Drogi Integracyjnej idzie jak burza. Dwa ważne przetargi rozstrzygnięte

GDDKiA wykonała ważny krok w realizacji Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI) — rozstrzygnęła dwa przetargi na badania geologiczne i przygotowanie projektu budowlanego dla kolejnych fragmentów trasy S52. Chodzi o odcinki Bulowice — Chocznia oraz Kalwaria Wschód — Głogoczów.

Beskidzka Droga Integracyjna
GDDKiA
Beskidzka Droga Integracyjna
  • GDDKiA rozstrzygnęła przetargi na badania geologiczne i projekt budowlany dla dwóch odcinków Beskidzkiej Drogi Integracyjnej
  • Prace obejmą badania geologiczne, w tym ponad 6,6 tys. odwiertów i 2,4 tys. sondowań, kluczowe dla stabilności konstrukcji
  • Inwestycja jest częścią Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych i ma kosztować ponad 8 mld zł
  • BDI to 60-kilometrowa droga ekspresowa S52, która połączy Bielsko-Białą z Głogoczowem, z 12 węzłami na trasie

Niedawno pisaliśmy o pierwszych odwiertach, które ruszyły na miejscu budowy drogi ekspresowej S52 — na Beskidzkiej Trasie Integracyjnej — Powstaje nowa arteria dla całego regionu. Już wiercą pod S52. Teraz budowa tego odcinka nabrała jeszcze szybszego tempa. GDDKiA rozstrzygnęła bowiem dwa, bardzo istotne w procesie powstawania tej ważnej trasy, przetargi.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Beskidzka Droga Integracyjna — dwa kluczowe przetargi

Oba przetargi prowadzono równolegle, a ogłoszono je w połowie kwietnia. Oferty poznano 22 maja, a do każdego z postępowań zgłosiło się po trzynaście firm — co ciekawe, były to te same podmioty w obu przypadkach. Wybór wykonawców dla obu odcinków nastąpił tego samego dnia, 8 sierpnia. Zwycięzcami postępowań zostały firmy Promost Consulting z Rzeszowa i Lafrenz Polska z Poznania.

W przypadku odcinka Bulowice — Chocznia, liczącego 11,5 km, Promost Consulting zaproponował kwotę nieco ponad 23 mln zł, co plasowało ją na piątym miejscu pod względem ceny. Jednak, jak podkreślają przedstawiciele inwestora, o wyborze zdecydowały maksymalne oceny w pozostałych kryteriach, takich jak doświadczenie projektanta drogowego czy kompetencje zespołu środowiskowego. Trzy oferty zostały odrzucone.

Podobnie w przypadku odcinka Kalwaria Wschód — Głogoczów (12 km), oferta Lafrenz Polska opiewająca na blisko 30 mln zł nie była najtańsza. Jednak po uwzględnieniu wszystkich kryteriów, zarówno finansowych, jak i jakościowych, takich jak doświadczenie czy organizacja magazynu, zdobyła najwięcej punktów.

Jeśli nie pojawią się odwołania od wyboru ofert, w ciągu kilku tygodni zostaną podpisane umowy z wykonawcami. Zakres prac obejmie między innymi:

  • opracowanie materiałów środowiskowych,
  • opracowanie szczegółowej dokumentacji określającej warunki podłoża gruntowego,
  • wykonanie projektu budowlanego wraz z uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID),
  • opracowanie projektu wykonawczego,
  • opracowanie projektu docelowej organizacji ruchu.

Wnioski o decyzje ZRID dla wszystkich czterech odcinków BDI planowane są na 2027 r.

Dlaczego badania geologiczne na Beskidzkiej Drodze Integracyjnej są tak ważne?

Przeprowadzenie badań geologicznych przed przygotowaniem projektu budowlanego jest kluczowe dla powodzenia inwestycji. Przedstawiciele inwestora wyjaśniają, że konieczne jest dokładne sprawdzenie podłoża pod przyszłą drogę, aby precyzyjnie ocenić takie parametry jak nośność i opór gruntu. Te dane pozwalają określić, które rozwiązania konstrukcyjne będą możliwe do zastosowania w projekcie.

Jest to szczególnie ważne przy planowaniu estakad, które muszą być stabilnie posadowione. W przypadku terenów osuwiskowych analizuje się głębokość osuwisk, co pozwala dobrać odpowiednią długość pali stabilizujących konstrukcję. Wszystkie te informacje dostarczają właśnie badania geologiczne.

W trakcie prac przewidziano szeroki zakres badań i analiz, w tym odwierty z pobraniem próbek oraz sondowania. Na całym odcinku BDI planowane jest wykonanie ponad 6,6 tys. odwiertów i prawie 2,4 tys. sondowań. Średnia głębokość odwiertu wynosi 11 m, choć zdarzają się odwierty sięgające nawet 30 m.

Beskidzka Droga Integracyjna — tak będzie powstawać

BDI to ponad 60-kilometrowa droga ekspresowa S52, która połączy Bielsko-Białą z Głogoczowem, leżącym przy zakopiance. Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem, w pobliżu miejscowości położonych wzdłuż obecnej DK52. Nowa droga ekspresowa będzie miała 12 węzłów: Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.

Obecnie S52 ma już trzy funkcjonujące odcinki. Dwa z nich prowadzą od Cieszyna do Bielska-Białej oraz od węzła Balice I do węzła Modlniczka. W grudniu 2024 r. dołączyła do nich Północna Obwodnica Krakowa.

Dobowy ruch pojazdów na drodze krajowej nr 52 waha się, w zależności od odcinka, od 13 do 20 tys. pojazdów. Ruch ze Śląska w stronę Krakowa i dalej na południe, w kierunku Zakopanego, należy do najbardziej intensywnych w Polsce. To właśnie dlatego pierwsze koncepcje budowy BDI pojawiły się niemal 20 lat temu. Inwestycja realizowana jest w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.), a jej całkowity koszt przekracza 8 mld zł.