Logo

Z możliwości jazdy motocyklem 125 skorzystało już 300 tys. kierowców aut. Niemcy chcą tego zakazać

  • Niemcy rozważają wycofanie przepisów umożliwiających kierowcom z prawem jazdy kat. B prowadzenie lekkich motocykli
  • Decyzja wynika m.in. z raportu Niemieckiego Stowarzyszenia Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, wskazującego na wzrost liczby wypadków o 59 proc.
  • Niemieckie przepisy są bardziej restrykcyjne niż polskie i wymagają m.in. przejścia dodatkowego szkolenia
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

W Polsce już od wielu lat kierowcy z prawem jazdy kat. B mogą legalnie poruszać się także lekkimi motocyklami. Nowelizacja w tej sprawie została przyjęta w 2013 r. i dzięki niej kierowcy, którzy mają uprawnienia kat. B co najmniej od trzech lat, mają możliwość jazdy jednośladami o pojemności nie większej niż 125 cm3. Dodatkowym obostrzeniem jest moc, która maksymalnie może wynosić 11 kW (15 KM), a także stosunek mocy do masy motocykla, który nie może być większy niż 0,1 kW/kg. Ten ostatni parametr oznacza, że jednoślad, przy uzyskiwanej mocy 11 kW, musi ważyć minimum 110 kg.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Ile osób skorzystało z możliwości jazdy motocyklem 125 w Polsce?
Jakie przepisy obowiązują w Niemczech dotyczące jazdy motocyklem 125?
Dlaczego Niemcy chcą zakazać jazdy motocyklem 125 dla kierowców z kat. B?
Jakie są warunki jazdy motocyklem 125 dla kierowców z prawem jazdy kat. B w Polsce?

Dlaczego kierowcy z prawem jazdy kat. B mogą stracić możliwość jazdy motocyklami?

Od 2020 r. podobne rozwiązanie wprowadzono również w Niemczech. Serwis merkur.de zwraca uwagę, że przy rosnących kosztach szkoleń kierowców, jest to kusząca opcja. Wystarczy zaliczyć kilka godzin jazdy, bez konieczności zdawania egzaminu, aby zdobyć uprawnienia zapisane pod kodem B196 i móc prowadzić skuter lub inny jednoślad z silnikiem o pojemności do 125 cm3.

Teraz, zaledwie po pięciu latach funkcjonowania nowego rozwiązania, pojawiają się głosy, że był to krok w złą stronę. Niemieckie Stowarzyszenie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (DVW) stoi na stanowisku, że trzeba z niego zrezygnować, bo od czasu jego wprowadzenia liczba wypadków z udziałem lekkich motocykli wzrosła o 59 proc. Prezes DVW, Kirsten Lühmann, za fiasko projektu obwinia przede wszystkim zbyt krótki okres szkolenia.

Czy faktycznie rozszerzenie uprawnień jest powodem wzrostu liczby wypadków?

Jak można się domyślać, przeciwna zmianom jest branża motocyklowa. Niemieckie Stowarzyszenie Przemysłu Motocyklowego uważa, że wspólnym celem powinno być promowanie bezpiecznego korzystania z motocykli, także tych lekkich, a nie ograniczanie mobilności kierowców. Zmiana byłaby faktycznie problematyczna dla wielu kierowców, bo z przepisów określanych symbolem B196 skorzystało już niemal 300 tys. osób.

Skuter dla początkujących
Skuter dla początkującychAuto Świat

Także Niemieckie Stowarzyszenie Instruktorów Jazdy (IVM) uważa, że opinia dotycząca wzrostu liczby wypadków nie jest miarodajna. IVM zauważa, że krytyka przepisów pomija wspomniany wyżej fakt znaczącego wzrostu liczby kierowców jeżdżących motocyklami. Zważywszy na dużo większą liczbę użytkowników jednośladów, naturalne jest, że automatycznie zwiększy się liczba zdarzeń drogowych.

Niemieccy kierowcy i tak muszą zaliczyć szkolenie

Zważywszy na fakt, że niektóre niemieckie organizacje myślą o zmianie przepisów uprawniających do jeżdżenia lekkimi motocyklami w przypadku posiadania wyłącznie prawa jazdy kat. B, pozostaje pytanie, czy także polskim kierowcom grozi cofnięcie tego udogodnienia. Wydaje się to raczej mało prawdopodobne, bo w naszym kraju liczba użytkowników motocykli jest stosunkowo mała. Co więcej, jak pokazują choćby policyjne komunikaty, do wypadków często doprowadzają kierowcy, którzy mają prawo jazdy kat. A, albo – co gorsza – w ogóle nie mają uprawnień lub prowadzą jednoślady, którymi z prawem jazdy kat. B w ogóle nie powinni wyjechać na drogę.

Próby wycofania się z nowych przepisów w Niemczech są o tyle zaskakujące, że tamtejsze zasady są i tak ostrzejsze niż w Polsce. Aby kierowca z prawem jazdy kat. B mógł jeździć motocyklem klasy 125, musi mieć co najmniej 25 lat i przynajmniej od pięciu lat mieć uprawnienia do kierowania samochodami. Dodatkowo trzeba odbyć dziewięć 90-minutowych lekcji.

Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium