Logo
WiadomościAktualności10 marek aut z największymi spadkami w Polsce. Wynik "lidera" ma drugie dno

10 marek aut z największymi spadkami w Polsce. Wynik "lidera" ma drugie dno

Choć w pierwszej połowie 2025 r. liczba rejestracji nowych aut osobowych w Polsce wzrosła o 3 proc., to ta dziesiątka nie podążyła za ogólnym trendem. Mało tego, trafił do niej nawet lider polskiego rynku! "Rekordzista" z kolei zanotował spadek aż o 57,5 proc. — tyle że spodziewał się tego od roku, a ten niewesoły wynik wcale nie oddaje jego rzeczywistej sytuacji. Dlaczego? Mam informacje z pierwszej ręki.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Mazda CX-80
Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz
Mazda CX-80

Polski rynek nowych aut osobowych wciąż rośnie. W okresie styczeń-czerwiec 2025 r. liczba pierwszych rejestracji zwiększyła się o 3 proc., podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Niestety, są marki, które nie miały tyle szczęścia. Jedna z nich w rankingu popularności zanotowała wręcz spadek o dziewięć miejsc!

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie marki aut znalazły się w top 10 największych spadków?
Jak dużą stratę w rejestracjach odnotowała Mazda?
Kiedy rozpoczną się zamówienia na nową Mazdę CX-5?
Dlaczego Mazda zanotowała taki spadek w rejestracjach?

Przeczytaj także: Polacy stracili dla niej głowę. Sprawdziłem, czy SUV Omoda 9 to najlepsze chińskie auto w Polsce

Top 10 marek aut z największymi spadkami na polskim rynku

Największe spadki rejestracji nowych aut osobowych w Polsce w pierwszej połowie 2025 r. odnotowały:

  1. 1
    Mazda: -57,5 proc.
  2. 2
    Suzuki: -27,3 proc.
  3. 3
    Porsche: -24,9 proc.
  4. 4
    Tesla: -23,9 proc.
  5. 5
    Opel: -19,9 proc.
  6. 6
    SsangYong: -17,4 proc.
  7. 7
    Toyota: -13 proc.
  8. 8
    Hyundai: -5,2 proc.
  9. 9
    Seat: -5,1 proc.
  10. 10
    Citroen: -3,4 proc.

Do tego zestawienia trafiły wyłącznie marki z liczbą przeszło 1000 pierwszych rejestracji w okresie styczeń-czerwiec 2025 r. Tym samym w Top 10 nie ma np. Fiata (-49,9 proc. do 914 sztuk) i Mitsubishi (-38,4 proc. do 691 sztuk). W pierwszej dziesiątce jest za to Toyota, czyli aktualny lider polskiego rynku nowych aut!

Przeczytaj także: Te dwie polskie marki są królami naszego rynku nowych motorowerów. Rywale rozniesieni w pył

W porównaniu z rankingiem rejestracji nowych aut osobowych za pierwszą połowę 2024 r. Porsche i Tesla spadły aż o pięć miejsc (Porsche z 23. na 28.; Tesla z 22. na 27.), Suzuki o cztery lokaty (z 16. na 20.), zaś Opel o jedną (z 17. na 18.). Największy spadek — o dziewięć pozycji — zanotowała jednak Mazda (z 13. miejsca na 22.). Z moich informacji wynika, że firma spodziewała się tego od roku!

Dlaczego Mazda zanotowała taki spadek

Jak się dowiedziałem, główną przyczyną dotkliwego spadku pierwszych rejestracji była sytuacja z największym hitem Mazdy w Polsce, czyli SUV-em CX-5.

Przeczytaj także: Quiz o autach PRL w komediach z czasów PRL. Po wszystkim może ci nie być do śmiechu

W 2024 r. zmieniły się przepisy homologacyjne. Przystosowanie do nich poprzedniej generacji Mazdy CX-5 — która wówczas znajdowała się u schyłku swojego cyklu produkcyjnego — byłoby nieopłacalne, więc polski importer w kwietniu 2024 r. zakończył zbieranie na nią zamówień i jednocześnie zgromadził zapas ponad tysiąca sztuk tych SUV-ów. Zarejestrowano je przed zmianą przepisów, co sztucznie zawyżyło statystyki. Tym samym obecny 57,5-procentowy spadek nie oddaje sytuacji Mazdy w Polsce, a jedynie jest echem nienaturalnej "górki" rejestracyjnej w pierwszej połowie 2024 r.

Kupujący Mazdy CX-5 z puli przeszło tysiąca "zachomikowanych" samochodów zostali poinformowani, że auta już zarejestrowano. Z drugiej strony wszystkie pojazdy spełniają unijną definicję nowego samochodu. Obecnie w polskiej sieci dealerskiej Mazdy pozostało ok. 50 sztuk CX-5 poprzedniej generacji.

Poprzedniej, bo właśnie przedstawiono nową. Zamówienia na tego SUV-a wystartują w Polsce po wakacjach 2025 r. Szerzej o tym aucie piszemy tutaj:

Oto nowa Mazda CX-5. To zupełnie nowa jakość, ale też... krok wstecz. Ma duży silnik

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium