- Prototypowa Skoda Vision O zostanie przedstawiona we wrześniu 2025 r.
- W erze SUV-ów czeska firma nie zamierza rezygnować z kombi i chce pozostać jednym z najważniejszych producentów w tym segmencie
- Pierwszy szkic jest enigmatyczny, ale paradoksalnie wiele się da z niego wyczytać
W listopadzie 2025 r. minie sześć lat od światowej premiery obecnej generacji Skody Octavii. Następca powinien się więc pojawić za dwa, trzy lata. Jego pierwszym zwiastunem jest właśnie prototypowa Skoda Vision O, która zostanie przedstawiona już we wrześniu. Na razie producent ujawnił pierwszy oficjalny szkic. I zaznaczył, że litera "O" w nazwie odnosi się do czegoś zupełnie innego.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPrzeczytaj także: Polska rajem luksusowych aut. Nowe Ferrari rejestruje się u nas średnio co cztery dni, choć kosztuje minimum 1,28 mln zł
Jak będzie wyglądać nowa Skoda Octavia?
Wprawdzie Skoda deklaruje, że prototypowe Vision O zapowiada ogólny kierunek stylistyczny wszystkich przyszłych samochodów kombi tej marki, to w gruncie rzeczy chodzi właśnie o kolejną Octavię Combi, która pojawi się przecież znacznie wcześniej niż następca obecnej Skody Superb Combi (dostępnej zaledwie od 2024 r.).
Przeczytaj także: Dla tych marek aut to było wyjątkowo ciężkie półrocze. Największy przegrany miał to "zaplanowane", jednemu ze zwycięzców pomógł SUV z Polski
Pomimo prostoty i enigmatyczności, szkic Skody Vision O zdradza zaskakująco dużo. Przede wszystkim wynika z niego, że samochód ma znacznie bardziej sportową sylwetkę od aktualnej Skody Octavii Combi, co widać przede wszystkim po mocniej nachylonej tylnej szybie. Prototyp wprowadza też nowe sygnatury świetlne przednich i tylnych świateł — takich wzorów nie ma jeszcze żadna seryjna Skoda. Równie intrygująca sygnatura pojawia się w kierunkowskazach wbudowanych w boczne lusterka.
Jak podaje brytyjski magazyn "Autocar", stylista nadwozia Skody Vision O Jounggeen Kim inspirował się m.in. designem Skody Yeti (pierwszy seryjny SUV tej marki; 2009-2017) i Skody Roomster (kompaktowy kombivan z lat 2006-2015). A co było inspiracją dla nazwy prototypu?
Co oznacza "O" w nazwie Skody?
Producent w oficjalnym komunikacie prasowym podaje, że litera "O" w Skodzie Vision O jest symbolem tzw. gospodarki o obiegu zamkniętym (circular economy), w której kluczową rolę odgrywa recykling. Trudno jednak nie pokusić się o znacznie prostsze wyjaśnienie. Zwłaszcza że precedens nastąpił już osiem lat temu.
Przeczytaj także: Kierowcy są skołowani, widząc tę tajemniczą tablicę. Czy należy się wtedy stosować do znaków?
Litera "O" — zwłaszcza w połączeniu ze słowem "Vision" — może także oznaczać "wizję Octavii". W 2017 r. Skoda przedstawiła przecież prototyp Vision E zapowiadający seryjnego SUV-a, którego nazwa zaczyna się właśnie na "E" (Enyaq).
Skoda Octavia Combi kończy w tym roku 65 lat
Pierwsza generacja Skody Octavii Combi pojawiła się w 1960 r. Miała jedynie 406,5 cm długości, 160 cm szerokości i 143 cm wysokości. Ważyła zaledwie 960 kg, a w gamie znalazł się silnik 1.2 (najpierw 47 KM, później 51 KM). Samochód wytwarzano do 1971 r. Kolejne generacje Skody Octavii Combi produkowano w latach:
- 1998-2010
- 2005-2013
- 2013-2020
- od 2019 r.
Łącznie od 1998 r. powstało ponad 3 mln sztuk czterech wcieleń Octavii Combi. Octavia to również największy hit Skody na świecie.
Jaka Skoda jest najpopularniejsza na świecie?
W 2024 r. najlepiej sprzedającym się modelem Skody na Ziemi była właśnie Octavia. W porównaniu z 2023 r. popyt na nią wzrósł o 12,4 proc. do 215 tys. 716 sztuk. Drugie miejsce zajął SUV Kamiq, ale zainteresowanie nim okazało się blisko dwa razy mniejsze! A jak jest w Polsce?
Przeczytaj także: Pokazał, co się dzieje na parkingu w Kołobrzegu. "To jest nie do opisania"
W rankingu najczęściej rejestrowanych nowych aut osobowych wśród firm w Polsce w 2024 r. Skoda Octavia zajęła wysokie 2. miejsce, odnotowując wzrost o 16,9 proc. Nieco gorzej wypadła w rankingu rejestracji przez osoby prywatne: zajęła 13. lokatę, ale w tym przypadku wzrost wyniósł aż 56,7 proc. Jednocześnie wśród firm najpopularniejszym modelem Skody okazała się właśnie Octavia, a wśród osób prywatnych — Skoda Kamiq (dane: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar).
W 2024 r. Polska była 4. co do wielkości rynkiem Skody na świecie, po Niemczech, Czechach i Wielkiej Brytanii.