- Jedna z marek trafiła do Top 3 największych wygranych dzięki sukcesowi SUV-a produkowanego w Polsce
- Jak na ironię, państwo z największym spadkiem leży tuż obok krajów z dwoma największymi wzrostami
- Sprawdziłem też, jak poradził sobie najpopularniejszy chiński producent w Europie
Rynkiem nowych samochodów w Europie rządzi stagnacja. W pierwszej połowie 2025 r. na Starym Kontynencie zarejestrowano 6 mln 815,3 tys. nowych aut, co oznacza spadek o 0,9 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2024 r. (wszystkie dane w artykule: ACEA, czyli European Automobile Manufacturers’ Association). Niestety są marki, które wręcz marzyłyby o tak niewielkim spadku.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPrzeczytaj także: Od 40 lat nie wpuścili tu żadnego dziennikarza. Byłem w tajnych R&D Renault
Sprzedaż nowych aut w Europie: jak wypada Polska?
Od pewnego czasu sporo się mówi, że pod względem wzrostu sprzedaży nowych aut Polska wypada znakomicie na tle reszty Europy. Najnowszy raport ACEA mocno tę opinię weryfikuje.
Przeczytaj także: Koniec się zbliża. Ford Focus na pożegnanie ma niższe ceny. Ta wersja jest najlepsza
Ranking obejmuje 31 państw: składają się na nie kraje Unii Europejskiej, państwa EFTA (Europejskie Stowarzyszenie Wolnego Handlu: Islandia, Liechtenstein, Norwegia i Szwajcaria) oraz Wielka Brytania. Polska ze swoim jedynie 3-procentowym wzrostem pierwszych rejestracji samochodów osobowych plasuje się dopiero w połowie stawki, czyli na 16. miejscu. O "zielonej wyspie" nie ma więc nawet co mówić. Jest nią za to nasz sąsiad.
W pierwszej połowie 2025 r. trzema państwami z największymi wzrostami okazały się:
- Litwa: +40,6 proc.
- Łotwa: +29,1 proc.
- Norwegia: +24,7 proc.
Z kolei pierwsza piątka państw z największymi spadkami pierwszych rejestracji aut w okresie styczeń-czerwiec 2025 r. w Europie wygląda następująco:
- Estonia: -39,5 proc.
- Malta: -24,2 proc.
- Rumunia: -22,4 proc.
- Belgia: -10,9 proc.
- Francja: -7,9 proc.
Co ciekawe, państwo z największym spadkiem — czyli Estonia — leży tuż obok krajów z dwoma największymi wzrostami (Litwa i Łotwa). A jak jest z poszczególnymi markami?
Sprzedaż nowych aut w Europie: najwięksi przegrani w I poł. 2025 r.
Oto pierwsza dziesiątka marek z największymi procentowo spadkami rejestracji nowych samochodów w Europie w pierwszym półroczu 2025 r.:
- Jaguar: -80,4 proc.
- Lancia*: -73,8 proc.
- Smart: -63,5 proc.
- Tesla: -33,2 proc.
- Mitsubishi: -25,9 proc.
- Seat: -24,7 proc.
- Fiat*: -23,7 proc.
- DS: -20,2 proc.
- Suzuki: -19 proc.
- Citroen: -14,9 proc.
*Lancia liczona jest razem z Chryslerem, a Fiat z Abarthem
Dużym rozczarowaniem jest Lancia. Choć po aż 8-letniej przerwie auto tej marki ponownie jest dostępne także poza ojczystymi Włochami — m.in. w Belgii, Francji i Hiszpanii — to dodatkowe rynki jakoś nie pomogły. Niższy popyt może jednak wynikać z charakteru nowej generacji Lancii Ypsilon, która jest droższym samochodem niż poprzednik, co w naturalny sposób zawęża liczbę zainteresowanych. Za to pierwsze miejsce niespodzianką już nie jest.
Przeczytaj także: Przełom na torach. W polskiej fabryce powstaną najbardziej imponujące pociągi w historii PKP Intercity. Dwa poziomy, 200 km/h!
Ogromny, ponad 80-procentowy spadek Jaguara to wynik dawno temu ogłoszonej strategii, zgodnie z którą brytyjska firma ma awansować z marki premium na markę luksusową. Oznacza to stopniowe wycofywanie z produkcji dotychczasowych modeli i zastępowanie ich nowymi. Akurat teraz wypada najgorszy moment: większość Jaguarów już wycofano, a żadne auto z nowej rodziny jeszcze się nie pojawiło. Spadek jest więc zupełnie naturalny.
Sprzedaż nowych aut w Europie: najwięksi wygrani w I poł. 2025 r.
Czas na ostatni ranking, czyli pięć marek z największymi procentowo wzrostami pierwszych rejestracji samochodów w Europie w pierwszym półroczu 2025 r.
- Alpine: +89,8 proc.
- Cupra: +35,5 proc.
- Alfa Romeo: +33,3 proc.
- SAIC Motor: +18,6 proc.
- MINI: +15,4 proc.
Proszę zwrócić uwagę na miejsce 3. — znalazła się na nim marka, która do tej pory rzadko odnosiła takie sukcesy. Jej świetny wynik jest najprawdopodobniej efektem sukcesu rynkowego SUV-a produkowanego w Polsce, czyli Alfy Romeo Junior.
Tuż za Alfą Romeo mamy chińskiego beniaminka — koncern SAIC Motor, którego gros sprzedaży w Europie stanowią modele marki MG. Chińczycy nie tylko odnotowali solidny wzrost pierwszych rejestracji, ale na dodatek udział w rynku nowych samochodów w Europie mocno wzrósł: z 1,9 proc. do 2,2 proc.