Wciąż jeździsz na oponach letnich? Uważasz, że opony całoroczne nie są dla ciebie dobrym rozwiązaniem? W takim razie najwyższy czas na opony zimowe. Tym razem mamy dla was test popularnych modeli w naprawdę chodliwym rozmiarze 215/55 R17, wcześniej testowaliśmy też opony całoroczne w tym rozmiarze — porównanie wyników obu tych testów może być bardzo pouczające. Opony w testowanym rozmiarze pasują do wielu kompaktowych SUV-ów, takich jak VW T-Roc, Seat Ateca, Skoda Karoq, Toyota Yaris Cross, Hyundai Kona Elektro czy Fiat 500X.
Dla kierowców, którzy stawiają na bezkompromisowe bezpieczeństwo w niskich temperaturach, na lodzie i śniegu, opony zimowe pozostają pierwszym wyborem, mimo że dystans między nimi a oponami całorocznymi coraz bardziej się skraca. Specjalna, bardziej miękka mieszanka gumowa i liczne lamele w bieżniku opon zimowych są zoptymalizowane pod kątem zimowych warunków drogowych. Efektem tego są krótsze drogi hamowania i lepsza trakcja na śniegu niż w przypadku większości opon całorocznych. Korzystając z popularnego Volkswagena T-Roca przetestowaliśmy dwanaście opon z różnych segmentów rynku. Od znanych marek premium, przez ich atrakcyjne alternatywy ze średniej półki, aż po naprawdę tanie oferty.
Uwaga! A może tylko wydaje Ci się, że problem zakupu opon zimowych w tym sezonie jeszcze cię nie dotyczy, bo masz w garażu zimówki, na których jeździłeś w poprzednim sezonie? Lepiej to sprawdź, bo trwałość opon, szczególnie tych zimowych, jest dosyć ograniczona. To, że opony mogą się nadawać do użycia przez 10 lat od daty produkcji, to niestety zwykle teoria — w praktyce najczęściej po 5-6 latach, nawet poprawnie użytkowane i przechowywane opony (to też jest bardzo ważne) mogą mieć już poważne objawy postępującego starzenia, nawet jeśli nie widać ich na pierwszy rzut oka.
Guma z czasem staje się coraz sztywniejsza, coraz mniej przyczepna — w takiej sytuacji nawet głęboki bieżnik nie pomoże. A skoro już przy bieżniku jesteśmy, to w Polsce czy w Niemczech także w przypadku opon zimowych obowiązuje wprawdzie przepis o minimalnej głębokości bieżnika wynoszącej 1,6 mm, ale to tylko jedno z kilku wymagań. Nasze przepisy określają także, że samochód nie może być wyposażony:
W innych krajach zdarzają się bardziej restrykcyjne unormowania, np. w Austrii za jazdę na zimówkach o bieżniku płytszym niż 4 mm grozić może kara w wysokości do 5 tys. euro i odholowanie auta na parking policyjny.
Do testów na śniegu wykorzystaliśmy tor testowy Technotrac firmy Hankook w fińskim Ivalo. Oprócz dużej powierzchni pokrytej śniegiem mieliśmy do dyspozycji także kręty tor do testowania prowadzenia opon na śniegu. Testy na mokrej i suchej nawierzchni odbyły się w ośrodku testowym Triwo w Pferdsfeld w Nadrenii-Palatynacie, który oprócz torów w kształcie okręgu i odcinków do badania prowadzenia oferuje również bardzo nowoczesny system zraszania, pozwalający na doskonałą symulację jazdy podczas deszczu. Dla porównania każdą z prób wykonaliśmy, również korzystając z markowych opon letnich. Opór toczenia wszystkich kandydatów został zmierzony na specjalnym stanowisku testowym.
W próbach hamowania na śniegu, które mają szczególne znaczenie dla bezpieczeństwa, Hankook uzyskuje najlepszy wynik.
Dobra wiadomość jest taka, że różnice między oponami z czołówki stawki są minimalne, sięgają zaledwie 0,5 m.

Test opon zimowych do SUV-ówŻródło: Auto Świat
Przedostatnie w próbie hamowania opony Leao potrzebują do zatrzymania aż o 2,9 m więcej miejsca — warto jednak zwrócić uwagę, że mowa o drodze hamowania z prędkości zaledwie 50 km na godz., przy setce wynik byłby znacznie gorszy, bo droga hamowania wydłuża się nie wprost proporcjonalnie do prędkości, ale (w dużym uproszczeniu) do kwadratu prędkości.

Test opon zimowych do SUV-ówŻródło: Auto Świat
Również w próbach trakcji pierwsza szóstka uzyskuje bardzo zbliżone wyniki, a opony nieznanych marek Leao i Tomket wypadają słabiej.

Test opon zimowych do SUV-ówŻródło: Auto Świat
Podczas gdy opony Pirelli zapewniają najlepsze prowadzenie boczne podczas slalomu, to na wymagającym torze do badania prowadzenia spadają na trzecią lokatę, za oponami marek Michelin i Bridgestone, bo w tej próbie liczy się także trakcja, skuteczność hamowania i precyzja prowadzenia. Opony marek Linglong, Falken oraz Leao też nas nie przekonały, a opony Tomket nawet za nimi nie nadążają.

Test opon zimowych do SUV-ów 2025Żródło: Auto Bild
Jak opony zimowe zachowują się na mokrej nawierzchni?

Test opon zimowych do SUV-ów 2025Żródło: Auto Bild
Drogi hamowania na mokrej nawierzchni ukazują wyraźne różnice między poszczególnymi modelami: podczas gdy Hankook wyznacza standardy, podobnie jak na śniegu, sytuacja staje się krytyczna w przypadku opon marki Leao.

Test opon zimowych do SUV-ówŻródło: Auto Świat
Fakt, że opony Bridgestone i Pirelli tracą ponad pięć metrów do lidera, wskazuje, że nawet renomowane marki mają co poprawiać w swoich produktach.

Test opon zimowych do SUV-ówŻródło: Auto Świat
Hankook przekonuje również w dyscyplinach związanych z aquaplaningiem. W dziedzinie prowadzenia, która wymaga od opon przede wszystkim zrównoważonej charakterystyki, wygrywa tym razem Goodyear. Zaskakująco słabo wypadają opony Michelin. Auto wyposażone w opony Leao lub Tomket okazało się trudne do opanowania w ekstremalnych warunkach.

Test opon zimowych do SUV-ówŻródło: Auto Świat
Które opony zimowe są najlepsze na suchej drodze?

Test opon zimowych do SUV-ów 2025Żródło: Auto Bild
Możliwość szybkiego zatrzymania auta także na suche nawierzchni należy do naszych najważniejszych oczekiwań wobec zimówek, choć akurat dla nich to trudne wyzwanie.

Test opon zimowych do SUV-ówŻródło: Auto Świat
Cechy konstrukcji, które sprzyjają dobremu prowadzeniu i skutecznemu hamowaniu na śniegu, na suchej nawierzchni mogą przynieść efekt odwrotny od oczekiwanego.

Test opon zimowych do SUV-ów 2025Żródło: Auto Bild
Kumho wyznacza standardy w dziedzinie hamowania, podczas gdy tani Tomket pozostaje w tyle o ponad trzy metry.

Test opon zimowych do SUV-ówŻródło: Auto Świat
Pod względem prowadzenia Hankook i Michelin remisują, uzyskując wyniki zbliżone do tych, na jakie można liczyć w przypadku opon letnich. Największy potencjał oszczędności paliwa oferują opony marek Michelin i Continental. Najciszej jeździ się na Goodyearach.

Test opon zimowych do SUV-ówŻródło: Auto Świat
Opony zimowe do SUV-ów: wyniki testu 2025/2026

Test opon zimowych do SUV-ów 2025Żródło: Auto Bild
Opony marek Goodyear, Hankook, Continental oraz Vredestein uzyskały ocenę wzorową, ale to nie znaczy, że wszystkie zachowują się identycznie w każdych warunkach. Każda z nich będzie na pewno dobrym wyborem, ale najlepszym pomysłem jest naszym zdaniem przeanalizowanie ich wyników w poszczególnych próbach i wybranie tych opon, które najlepiej wypadają w warunkach, w których podróżujemy najczęściej, albo... których się najbardziej boimy. Spośród przetestowanych modelu opony marki Kumho możemy uznać za korzystną cenowo alternatywę dla zwycięzców testu. Najtańsze opony takie jak Leao czy Tomket nie są warte nawet niskiej ceny — dopłata do przyzwoitych opon jest znacznie mniejsza niż koszt naprawy po drobnej stłuczce. Po co ryzykować?

Żródło: Auto Bild
- Cena kpl. ok. 2658 PLN
- C/C/B 71 dB
- Miejsce: 1
- Ocena: Wzorowa
- Na śniegu: 6-
- Na mokrym: 5+
- Na suchym: 5
Zalety
Doskonała trakcja na śniegu, zrównoważone zachowanie w każdych warunkach drogowych.
Wady
Nieco gorsze wyniki w próbach prowadzenia na suchej nawierzchni
Hankook Winter i*cept RS 3

Żródło: Auto Bild
- 98 V
- Cena kpl. ok. 2025 PLN
- C/B/B 72 dB
- Miejsce: 1
- Ocena: Wzorowa
- Na śniegu: 6-
- Na mokrym: 5+
- Na suchym: 5
Zalety
Świetne wyniki w próbach hamowania na śniegu i na mokrym, doskonała trakcja na śniegu.
Wady
Umiarkowany potencjał w kwestii oszczędzania paliwa.

Żródło: Auto Bild
- 98 V
- Cena kpl. ok. 2785 PLN
- B/B/B 71 dB
- Miejsce: 3
- Ocena: Wzorowa
- Na śniegu: 5+
- Na mokrym: 5
- Na suchym: 5+
Zalety
Opona o niskich oporach toczenia i dobrych wynikach we wszystkich kategoriach.
Wady
Relatywnie wysoka cena
Vredestein Wintrac Pro+

Żródło: Auto Bild
- 98 V
- Cena kpl. ok. 2321 PLN
- C/B/B 71 dB
- Miejsce: 3
- Ocena: Wzorowa
- Na śniegu: 5+
- Na mokrym: 5+
- Na suchym: 5
Zalety
Wszechstronne opony z dobrymi wynikami w każdej kategorii.
Wady
Niewielkie deficyty w kwestii komfortu i oporów toczenia.
Kumho WinterCraft WP 52+

Żródło: Auto Bild
- 98 V
- Cena kpl. ok. 1772 PLN
- C/A/B 72 dB
- Miejsce: 5
- Ocena: dobra
- Na śniegu: 5
- Na mokrym: 5
- Na suchym: 5
Zalety
Korzystne cenowo opony o krótkich drogach hamowania na suchym.
Wady
Relatywnie podwyższona podatność na aquaplaning na łukach
Michelin Alpin 7

Żródło: Auto Bild
- 98 V
- Cena kpl. ok. 3123 PLN
- C/B/B 71 dB
- Miejsce: 6
- Ocena: dobra
- Na śniegu: 6
- Na mokrym: 5-
- Na suchym: 5+
Zalety
Opony o świetnych wynikach w próbach na śniegu.
Wady
Wysoka cena, nieco gorsze wyniki na mokrym.
Bridgestone Blizzak 6

Żródło: Auto Bild
- 98 V
- Cena kpl. ok. 2616 PLN
- C/B/B 70 dB
- Miejsce: 7
- Ocena: dobra
- Na śniegu: 6
- Na mokrym: 5-
- Na suchym: 5-
Zalety
Świetne na śniegu.
Wady
Wydłużone drogi hamowania i gorsze prowadzenie na mokrym
Pirelli Cinturato Winter 2

Żródło: Auto Bild
- 98 V
- Cena kpl. ok. 2870 PLN
- C/B/B 71 dB
- Miejsce: 7
- Ocena: dobra
- Na śniegu: 6-
- Na mokrym: 5-
- Na suchym: 5
Zalety
Świetne prowadzenie na śniegu, wysoki komfort.
Wady
Podwyższone opory toczenia, wydłużone drogi hamowania na mokrym.
FALKEN EuroWinter HS02

Żródło: Auto Bild
- 98 V
- Cena ok. 2110 PLN
- C/B/B 70 dB
- Miejsce: 9
- Ocena: dobra
- Na śniegu: 5-
- Na mokrym: 5
- Na suchym: 5
Zalety:
Opony świetne na suchych nawierzchniach.
Wady
Nieco gorsze wyniki w prowadzeniu na śniegu i na mokrym.
LINGLONG Sport Master Winter

Żródło: Auto Bild
- 98 V
- Cena ok.1392 PLN
- C/A/B 72 dB
- Miejsce: 10
- Ocena: zadowalająca
- Na śniegu: 5-
- Na mokrym: 4
- Na suchym: 5
Zalety
Niska cena, przyzwoite wyniki na suchym
Wady
Gorsze wyniki na śniegu na mokrej drodze
LEAO Winter Defender UHP
- 94 V
- Cena ok. 1124 PLN
- D/C/B 72 dB
- Miejsce: 11
- Ocena: polecana warunkowo
- Na śniegu: 4
- Na mokrym: 4-
- Na suchym: 5-
Zalety
Niezłe zachowanie na suchej drodze
Wady
Na mokrej drodze deficyty w kwestii prowadzenia
TOMKET Snowroad Pro 3

Żródło: Auto Bild
- 98 V
- Cena ok. 1393 PLN
- E/E/B 72 dB
- Miejsce: 12
- Ocena: niepolecana
- Na śniegu: 4-
- Na mokrym: 3+
- Na suchym: 5-
Zalety
Niska cena, niskie opory toczenia
Wady
Nieprzewidywalne zachowanie na mokrym, kiepskie na śniegu.