- Mimo coraz lepszej oferty opon całorocznych, dla wielu użytkowników opony zimowe pozostają wciąż najlepszym wyborem
- Z zimówek powinni korzystać ci, którzy pokonują duże przebiegi roczne — w takiej sytuacji opony całoroczne z reguły nie dają żadnych korzyści
- W warunkach zimowych różnice między dobrymi zimówkami a oponami całorocznymi nie są wcale duże, ale w ekstremalnych warunkach nawet niewielka przewaga ma znaczenie
- W tegorocznym teście sprawdzamy opony z różnych segmentów rynku — od gum klasy budżetowej, przez średnią półkę, aż po drogie opony klasy premium
- Do testu wybraliśmy 12 modeli opon w rozmiarze 215/55 R17
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
- Jak sprawdzić, czy używane opony zimowe nadają się jeszcze do zamontowania?
- Jak testowane są opony zimowe?
- Które opony zimowe najlepiej wypadają na śniegu?
- Jak opony zimowe zachowują się na mokrej nawierzchni?
- Które opony zimowe są najlepsze na suchej drodze?
- Opony zimowe do SUV-ów: wyniki testu 2025/2026
- Goodyear UltraGrip Performance 3 98 V
- Hankook Winter i*cept RS 3
- Continental WinterContact TS 870 P
- Vredestein Wintrac Pro+
- Kumho WinterCraft WP 52+
- Michelin Alpin 7
- Bridgestone Blizzak 6
- Pirelli Cinturato Winter 2
- LINGLONG Sport Master Winter
- LEAO Winter Defender UHP
- TOMKET Snowroad Pro 3
Wciąż jeździsz na oponach letnich? Uważasz, że opony całoroczne nie są dla ciebie dobrym rozwiązaniem? W takim razie najwyższy czas na opony zimowe. Tym razem mamy dla was test popularnych modeli w naprawdę chodliwym rozmiarze 215/55 R17, wcześniej testowaliśmy też opony całoroczne w tym rozmiarze — porównanie wyników obu tych testów może być bardzo pouczające. Opony w testowanym rozmiarze pasują do wielu kompaktowych SUV-ów, takich jak VW T-Roc, Seat Ateca, Skoda Karoq, Toyota Yaris Cross, Hyundai Kona Elektro czy Fiat 500X.
Interesują cię inne opony? Zobacz pozostałe testy z tego roku:
- Największy test opon całorocznych 2025. Sprawdziliśmy aż 30 modeli. Które są lepsze od zimówek?
- Najlepsze i najgorsze opony całoroczne do SUV-ów, jakie możesz kupić w 2025 r.
- Tych opon zimowych nie kupuj w 2025 r., nawet jeśli cena będzie świetna. Przepadły w testach
- To największy test opon zimowych w 2025 roku. Pięć modeli wzorowych, na dziesięciu strach jeździć
Dla kierowców, którzy stawiają na bezkompromisowe bezpieczeństwo w niskich temperaturach, na lodzie i śniegu, opony zimowe pozostają pierwszym wyborem, mimo że dystans między nimi a oponami całorocznymi coraz bardziej się skraca. Specjalna, bardziej miękka mieszanka gumowa i liczne lamele w bieżniku opon zimowych są zoptymalizowane pod kątem zimowych warunków drogowych. Efektem tego są krótsze drogi hamowania i lepsza trakcja na śniegu niż w przypadku większości opon całorocznych. Korzystając z popularnego Volkswagena T-Roca przetestowaliśmy dwanaście opon z różnych segmentów rynku. Od znanych marek premium, przez ich atrakcyjne alternatywy ze średniej półki, aż po naprawdę tanie oferty.
Jak sprawdzić, czy używane opony zimowe nadają się jeszcze do zamontowania?
Uwaga! A może tylko wydaje Ci się, że problem zakupu opon zimowych w tym sezonie jeszcze cię nie dotyczy, bo masz w garażu zimówki, na których jeździłeś w poprzednim sezonie? Lepiej to sprawdź, bo trwałość opon, szczególnie tych zimowych, jest dosyć ograniczona. To, że opony mogą się nadawać do użycia przez 10 lat od daty produkcji, to niestety zwykle teoria — w praktyce najczęściej po 5-6 latach, nawet poprawnie użytkowane i przechowywane opony (to też jest bardzo ważne) mogą mieć już poważne objawy postępującego starzenia, nawet jeśli nie widać ich na pierwszy rzut oka.
Guma z czasem staje się coraz sztywniejsza, coraz mniej przyczepna — w takiej sytuacji nawet głęboki bieżnik nie pomoże. A skoro już przy bieżniku jesteśmy, to w Polsce czy w Niemczech także w przypadku opon zimowych obowiązuje wprawdzie przepis o minimalnej głębokości bieżnika wynoszącej 1,6 mm, ale to tylko jedno z kilku wymagań. Nasze przepisy określają także, że samochód nie może być wyposażony:
- w opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika (nawet jeśli mają bieżnik głębszy niż 1.6 mm)
- w opony o widocznych pęknięciach odsłaniających lub naruszających ich osnowę;
- w opony z umieszczonymi trwale, wystającymi na zewnątrz elementami przeciwślizgowymi (kolce)
W innych krajach zdarzają się bardziej restrykcyjne unormowania, np. w Austrii za jazdę na zimówkach o bieżniku płytszym niż 4 mm grozić może kara w wysokości do 5 tys. euro i odholowanie auta na parking policyjny.
Jak testowane są opony zimowe?
Do testów na śniegu wykorzystaliśmy tor testowy Technotrac firmy Hankook w fińskim Ivalo. Oprócz dużej powierzchni pokrytej śniegiem mieliśmy do dyspozycji także kręty tor do testowania prowadzenia opon na śniegu. Testy na mokrej i suchej nawierzchni odbyły się w ośrodku testowym Triwo w Pferdsfeld w Nadrenii-Palatynacie, który oprócz torów w kształcie okręgu i odcinków do badania prowadzenia oferuje również bardzo nowoczesny system zraszania, pozwalający na doskonałą symulację jazdy podczas deszczu. Dla porównania każdą z prób wykonaliśmy, również korzystając z markowych opon letnich. Opór toczenia wszystkich kandydatów został zmierzony na specjalnym stanowisku testowym.
Które opony zimowe najlepiej wypadają na śniegu?
W próbach hamowania na śniegu, które mają szczególne znaczenie dla bezpieczeństwa, Hankook uzyskuje najlepszy wynik.