Jeśli ktoś kupuje mocne auto o świetnych osiągach, to wybór jak najlepszych opon, także na zimę, powinien znajdować się wysoko na liście jego priorytetów. Dzisiejsze usportowione kompakty, takie jak choćby Audi S3, VW Golf GTI czy R, Mercedes-AMG A 35 albo Hyundai i30 N naprawdę potrzebują doskonałych opon, żeby móc pokazać, co potrafią. Dlatego w tym roku przyjrzeliśmy się dokładnie oponom zimowym w rozmiarze 225/40 R 18. Które radzą sobie najlepiej na śniegu, lodzie, ale też na mokrym i suchym asfalcie?
Żeby to ustalić, kupiliśmy do testu 51 modeli opon, czyli większość rynkowej oferty w tym rozmiarze. Wśród nich są zarówno markowe opony z segmentu premium, modele tańszych, ale znanych marek należących do dużych koncernów, sporo nowości od firm, które w Europie nie są (jeszcze?) popularne, aż po opony marek budżetowych. Wszystkie te opony trafiły na koła testowego BMW M135i o mocy 300 KM.
Tradycyjnie zaczęliśmy od rundy kwalifikacyjnej, którą w przypadku testu opon zimowych są próby hamowania nawierzchni pokrytej śniegiem oraz na mokrym asfalcie. Opony, które w tych próbach sobie nie poradziły, odpadły w przedbiegach, bo na ich dogłębne testowanie szkoda czasu — i tak nie moglibyśmy ich z czystym sumieniem polecić. Sprawne hamowanie, nawet na wymagających podłożach, to coś, czego oczekujemy nawet w przypadku opon budżetowych — tu nie ma miejsca na kompromisy. Podczas rundy kwalifikacyjnej wybieramy 20 modeli opon, które mają szanse na miejsce na podium i naszą rekomendację.
1 | Dunlop Winter | 33,3 | 27,5 | 60,8 |
2 | Michelin Pilot Alpin 5 | 33,2 | 27,8 | 61,0 |
3 | Goodyear Ultra Grip Performance 3 | 32,6 | 28,5 | 61,1 |
4 | Kumho WinterCraft WP52+ | 33,5 | 28,3 | 61,8 |
5 | Uniroyal WinterExpert | 34,1 | 28,6 | 62,7 |
6 | Bridgestone Blizzak 6 | 35,0 | 28,0 | 63,0 |
7 | Firestone Winterhawk 4 | 34,8 | 28,2 | 63,0 |
8 | Toyo Observe Winter Sport 1 | 33,3 | 29,7 | 63,0 |
9 | Pirelli Cinturato Winter 2 | 34,5 | 28,7 | 63,2 |
10 | Barum Polaris 6 | 35,1 | 28,2 | 63,3 |
11 | BF Goodrich G-Force Winter 2 | 36,0 | 27,3 | 63,3 |
12 | Kleber Krisalp HP3 | 36,2 | 27,1 | 63,3 |
13 | Continental WinterContact TS 870 P | 35,6 | 28,0 | 63,6 |
14 | Hankook Winter i*Cept evo3 | 35,6 | 28,1 | 63,7 |
15 | Semperit Speed-Grip 5 | 34,9 | 29,0 | 63,9 |
16 | Linglong Sport Master Winter | 35,7 | 28,7 | 64,4 |
17 | Vredestein Wintrac Pro+ | 36,0 | 28,7 | 64,7 |
18 | Fulda Kristall Control HP 2 | 36,9 | 28,0 | 64,9 |
19 | Ceat WinterDrive | 36,9 | 28,2 | 65,1 |
20 | Falken EuroWinter HS02 Pro | 35,8 | 29,5 | 65,3 |
Tylko te opony przechodzą komplet prób. Po co tyle zachodu? Przecież w naszych testach opon całorocznych już trafiają się takie, których osiągi w warunkach zimowych są bez zarzutu! Paradoksalnie, dziś uzasadnieniem tego, że wciąż potrzebujemy opon sezonowych, jest w naszej części świata to, że opony całoroczne podczas cieplejszej części roku nie dotrzymują kroku dobrym, sportowym oponom letnim w dziedzinach precyzji prowadzenia czy długości dróg hamowania. A skoro wielu z nas potrzebuje dobrych opon letnich, to i bez dobrych zimówek się nie obejdzie.
Marka, model, indeksy nośności i prędkości | Droga hamowania na mokrym (z 80 km/h w metrach) | Droga hamowania na suchym (50 km/h w metrach) | Suma dróg hamowania w metrach |
Sportiva Snow Win 3 (92 V) | 36,5 | 29,2 | 65,7 |
Apollo Aspire XP Winter (92 V) | 37,3 | 28,7 | 66,0 |
Sava Eskimo HP2 (92 V) | 37,9 | 28,1 | 66,0 |
Giti GitiWinter W2 (92 V) | 37,7 | 28,4 | 66,1 |
Paxaro Winter (92 V) | 36,5 | 29,7 | 66,2 |
Platin RP70 Winter (92 V) | 38,0 | 28,5 | 66,5 |
Debica Frigo HP2 (92 V) | 38,1 | 28,6 | 66,7 |
Yokohama BluEarth Winter V906 (92 V) | 37,9 | 29,0 | 66,9 |
Lassa Snoways 4 (92 V) | 38,4 | 30,5 | 68,9 |
Landsail WinterLander (92 V) | 36,5 | 32,5 | 69,0 |
Rotalla Ice-Plus S210 (92 V) | 38,7 | 32,6 | 71,3 |
Kenda Wintergen 2 KR501 (92 V) | 38,8 | - | - |
Tracmax Ice-Plus S210 (92 V) | 38,8 | - | - |
Trazano ZuperSnow Z-507 (92 V) | 38,9 | - | - |
GT Radial Winter Pro2 Sport (92 V) | 39,2 | - | - |
Royal Black Royalwinter UHP (92 V) | 39,4 | - | - |
Sumitomo WT200 (92 V) | 39,4 | - | - |
Tigar Winter (92 V) | 39,7 | - | - |
Davanti Wintoura+ (92 V) | 39,9 | - | - |
Nankang Winter Activa 4 (92 V) | 39,9 | - | - |
Goodride ZuperSnow Z-507 (92 V) | 40,1 | - | - |
Imperial Snow Dragon UHP (92 V) | 40,4 | - | - |
Westlake SW608 (92 V) | 40,9 | - | - |
Maxxis Premitra Snow WP6 (92 V) | 41,0 | - | - |
Star Performer Stratos UHP-11 (92 V) | 41,2 | - | - |
Tomket Snowroad Pro 3 (92 V) | 41,3 | - | - |
Atlas Polarbear UHP (92 V) | 42,2 | - | - |
Sunny Winter-maX A1 NW211 (92 V) | 42,5 | - | - |
Milever Winter-maX A1 MW255 (92 V) | 42,8 | - | - |
Infinity EcoZen (92 V) | 43,3 | - | - |
Windforce Snowblazer UHPe (92 V) | 45,1 | - | - |
Jak testowaliśmy opony?
Próby na suchej i mokrej nawierzchni zostały przeprowadzone na torze Contidrom w niemieckiej miejscowości Wietze. Tam też odbywała się pierwsza próba zaliczana do rundy kwalifikacyjnej, czyli hamowanie na mokrej nawierzchni. Żeby sprawdzić, jak testowane opony zachowują się na ośnieżonej nawierzchni, przetransportowaliśmy je do Arvidsjaur w Szwecji. Do testów ogumienia wykorzystywaliśmy w tej edycji BMW M135i z silnikiem o mocy 300 KM, z napędem na obie osie. Przy każdej przekładce opon, a nawet przed każdą próbą dokładnie sprawdzaliśmy ciśnienie powietrza w oponach.

Podczas testu dokładnie badaliśmy parametry opon.Żródło: Auto Bild
Żeby wykluczyć jakiekolwiek przekłamania przy pomiarach, wszystkie opony były składowane w identycznych warunkach, a przed rozpoczęciem próby za każdym razem mierzona była temperatura powierzchni opon.

Test opon na taką skalę to olbrzymie przedsięwzięcie logistyczne.Żródło: Auto Bild
Wszystkie parametry dynamiczne (m.in. odległości, prędkości, przyspieszenia) były na bieżąco rejestrowane przez narzędzia pomiarowe wspierane technologią satelitarną. Przy ocenie uwzględnialiśmy uśrednione wyniki z wielu prób. Emisja hałasu została zmierzona na specjalnym odcinku testowym, przy wykorzystaniu specjalnie kalibrowanych mikrofonów. Trwałość opon określiliśmy na podstawie prób stanowiskowych wykonywanych w identycznych warunkach dla wszystkich testowanych modeli ogumienia.
Które opony zimowe są najlepsze na śniegu?

Opony zimowe musiały się wykazać w warunkach surowej zimy, z jakimi coraz rzadziej spotykamy się na drogach.Żródło: Auto Bild
Opony należących do koncernu Michelin marek "średniopółkowych" BF Goodrich oraz Kleber spisują się na śniegu doskonale, często wręcz lepiej od opon macierzystej marki premium. Zadziwiająco słabe wyniki uznanych marek i lubianych Toyo oraz Falken.

Hamowanie na śnieguŻródło: Auto Świat
Co ciekawe, tanie opony zimowe, które nie dostały się do finału z powodu słabych wyników w rundzie kwalifikacyjnej, we właściwym teście, w próbach hamowania i trakcji wypadły lepiej np. od produktów marek Vredestein i Pirelli.

Slalom na śnieguŻródło: Auto Świat
Oczywiście, w środku stawki różnice między oponami nie są duże, a wynik w teście hamowania poniżej 29 metrów należy uznać za przyzwoity, ale to i tak pokazuje, że renomowani producenci mają jeszcze nad czym pracować.

Test opon zimowych 2025/2026Żródło: Auto Świat

TrakcjaŻródło: Auto Świat
Które opony zimowe są najbezpieczniejsze na mokrej drodze?

Próby na mokrej nawierzchniŻródło: Auto Bild
Trudno jest pogodzić dobre wyniki na mokrej nawierzchni z wysokimi osiągami na śniegu czy lodzie. To kwestia zarówno konstrukcji bieżnika, jak i materiałów, z których wykonana jest opona. To, co sprawdza się na śniegu (miękka mieszanka, bieżnik z dużą ilością lameli) zupełnie psuje zabawę na mokrej drodze. Są na to sposoby, ale bardzo kosztowne.

Hamowanie na mokrymŻródło: Auto Świat
Trudno się więc dziwić, że świetne na śniegu, a niedrogie opony BF Goodrich i Kleber w wielu dyscyplinach na mokrej nawierzchni mają spore problemy. Za to zimowe Goodyeary na mokrej nawierzchni są w swoim żywiole.

AquaplaningŻródło: Auto Świat
W bardzo ważnej próbie hamowania na mokrym wyniki wielu markowych opon tym razem rozczarowują, ale tanie gumy są od nich znacznie gorsze.

Test opon zimowych 2025/2026Żródło: Auto Świat

Próby prowadzenia na mokrej nawierzchni są szczególnie ważne dla bezpieczeństwa.Żródło: Auto Bild
Które opony zimowe radzą sobie najlepiej na suchej drodze?

Testy na suchej nawierzchniŻródło: Auto Bild
Miękka mieszanka gumowa i nie tak stabilna i sztywna budowa bieżnika, jak w oponach letnich sprawiają, że oponom zimowym na suchym i przyczepnym asfalcie wcale nie jest łatwo. Ostra jazda w takich warunkach zimówkom po prostu szkodzi.

Test opon zimowych 2025/2026Żródło: Auto Świat
W naszych testach nie ma taryfy ulgowej! Wyniki okazały się zgodne z przewidywaniami — nawet najlepsze w próbie hamowania na suchym opony marki Michelin, ze 100 km na godz. potrzebują aż o 5 metrów drogi hamowania więcej od opon letnich i zatrzymują się po ponad 42 metrach. To i tak dobry wynik, bo większość zimówek potrzebuje na to 44-45 metrów, a są i takie, jak np. Firestone i Klebery, które przekraczają granicę 47 metrów. Dodatkowo opony zimowe marki Michelin okazują się bardzo ciche. Kierowcy o sportowym zacięciu mogą się też zainteresować oponami marek Bridgestone i Continental, za to na suchym słabo wypadło Pirelli.

Test opon zimowych 2025/2026Żródło: Auto Świat

Pomiary hałasu emitowanego przez oponyŻródło: Auto Bild
Które opony zimowe są najtańsze, a na których jeździ się tanio?
Cena zakupu to tylko jedna ze składowych kosztów eksploatacji ogumienia, w dodatku wcale nie najważniejsza. Im szybciej zużywają się opony, tym wyższy będzie koszt ich eksploatacji w przeliczeniu na kilometr.

Test opon zimowych 2025/2026Żródło: Auto Świat
Jeśli zestawimy koszty zakupu z prognozowaną trwałością, to tym razem na prowadzenie wychodzi niedrogi Ceat.

Test opon zimowych 2025/2026Żródło: Auto Świat
To o tyle ciekawy wynik, że w wielu testach z ostatnich lat w tej kategorii wygrywały opony najdroższe, ale znacznie trwalsze od pozostałych.

Test opon zimowych 2025/2026Żródło: Auto Świat
Tym razem większość produktów z wyższej półki nie zachwyciła stosunkiem ceny do trwałości. Czego brakowało bardziej: niskiej ceny, czy wysokiej trwałości — możecie ocenić sami. Opony marki Falken w naszym przypadku zużyłyby się o 20 tys. km wcześniej niż gumy Bridgestone.

Pomiary stanowiskowe oporów toczenia.Żródło: Auto Bild
Wyniki wielkiego testu opon zimowych 2025/2026

Wyniki testu opon zimowych 2025/2026Żródło: Auto Bild
Tegoroczny test opon był prawdziwym wyzwaniem, także logistycznym. Sama tylko runda eliminacyjna wymagała montażu 212 kół. Staraliśmy się zebrać większość opon dostępnych w interesującym nas rozmiarze, ale z pewnością kilka modeli nam umknęło. Rynkowa oferta opon rozrasta się z roku na rok. Obok marek znanych w Europie od lat pojawiają się nowi gracze, głównie z Dalekiego Wschodu — już nawet znawcy branży nie są w stanie być z wszystkimi tymi markami i modelami na bieżąco, a co dopiero zwykli klienci, szukający dla siebie dobrych i bezpiecznych opon. Warto jednak zauważyć, że w finale, wśród opon wzorowych i dobrych, czyli takich, które możemy z czystym sumieniem polecić, po raz kolejny znaleźli się sami starzy znajomi, a do finału trafił tylko jeden stosunkowo nowy gracz, czyli Linglong. To też nie żaden produkt "no-name", bo Linglong należy do największych producentów opon na świecie, dostarcza nawet opony na pierwszy montaż także europejskim producentom aut. Markowe opony, takie jak przetestowane modele marek Michelin, Dunlop, Bridgestone, Kumho czy Goodyear pozostają wciąż najbezpieczniejszym wyborem. Nawet tańsze marki dużych koncernów, takie jak choćby Barum czy Kleber, nadal grają w innej lidze jakościowej od tanich modeli nieznanych marek, które bywają wręcz niebezpieczne.

Wyniki testu opon zimowych 2025/2026Żródło: Auto Świat

Wyniki testu opon zimowych 2025/2026Żródło: Auto Świat
Tak ocenialiśmy opony
Oceny (prawie) jak w szkole: od 6 = "wzorowa" bis 1 = "niedostateczna". Test został podzielony na cztery części: "Na śniegu", "Na mokrym", "Na suchym" oraz "Koszty". Części szczególnie istotne w przypadku opon zimowych, czyli "Na śniegu" i "Na mokrym" mają większy wpływ na ocenę końcową (po 30 proc.)od kategorii dotyczących bezpieczeństwa na suchej nawierzchni oraz kosztów eksploatacji (po 20 proc.). Wartości procentowe przy poszczególnych dyscyplinach testu odpowiadają ich udziałowi w ocenie końcowej. Oceny w poszczególnych kategoriach lub w dyscyplinach mających znaczenie dla bezpieczeństwa niższe niż 4+ prowadzą do obniżenia oceny końcowej.
Pojedyncze oceny od czwórki w dół powodują obniżenie oceny końcowej. W przypadku remisu punktowego, decyduje kolejność alfabetyczna. Tytuł "Eko Mistrz" może zostać przyznany wyłącznie oponie z oceną końcową "wzorowa" (6) lub "dobra" (5).