• Nie zawsze najdroższa wersja opony jest optymalna do naszego auta
  • W obrębie jednego rozmiaru występuje nawet kilkanaście różnych wersji – dotyczy to zwłaszcza ogumienia premium
  • Opona „szybsza” nie zawsze jest lepsza

Rozmiar to podstawa – bez wątpienia. Opona musi pasować do felgi i musi pasować do samochodu. Załóżmy, że rozmiar nie budzi naszych wątpliwości – wpisujemy w wyszukiwarkę sklepu odpowiedni, np. 225/55 R16 (gdzie „225” to szerokość opony w milimetrach, „55” to profil – w największym uproszczeniu wysokość opony, no i„16” – średnica osadzenia opony podana w calach, która musi być zgodna ze średnicą felg). Rozmiar jest wyraźnie, dużymi cyframi wytłoczony na boku każdej opony, jeśli nie pamiętamy dobrze rozmiaru opon naszego auta, możemy podejść do niego i ten rozmiar odczytać. Powiedzmy, że mamy swoją ulubioną markę opony, wpisujemy ją w wyszukiwarkę opon na stronie. Enter. Niestety, pojawia się lista... nawet kilkunastu opon, które różnią się drobnymi szczegółami. A oto najczęściej występujące wątpliwości.

Indeksy prędkości, nośności i opony wzmocnione

Opony występują w wielu wersjach – np. jako ogumienie dostosowane do wyższych obciążeń Foto: materiały producenta
Opony występują w wielu wersjach – np. jako ogumienie dostosowane do wyższych obciążeń

Indeks prędkości jest ważny, podawany jest obok indeksu nośności, np. 95V, 99W (gdzie liczba jest indeksem nośności, np. 95=690 kg, a 99=775 kg; litera to tzw. indeks prędkości, np. V= max. 240 km/h, W= max. 270 km/h). Indeks prędkości oznacza maksymalną prędkość, z jaką może jechać opona przy obciążeniu wskazanym indeksem nośności. Są to zatem parametry powiązane ze sobą (i tak też są prezentowane – obok siebie), jednak w przypadku większości aut wystarczy, jeśli zainteresuje nas indeks prędkości.