Logo
PoradyEksploatacjaOsiem rzeczy, za które policja daje mandat za złe opony. Może sięgnąć trzech tys. zł [Lista]

Osiem rzeczy, za które policja daje mandat za złe opony. Może sięgnąć trzech tys. zł [Lista]

Zbliża się sezon wymiany opon i... sezon wzmożonych policyjnych kontroli. Tak, za "złe opony" jest mandat, który w skrajnych przypadkach może sięgnąć trzech tys. zł. Dlatego koniecznie należy zwrócić uwagę na te sześć elementów, aby poruszać się bezpiecznie i zgodnie z obowiązującymi przepisami. Do zbliżającej się zimy warto przygotować się już teraz, bo październik przywitał nas wyjątkowo chłodno.

Kontrola drogowa
DarSzach / Shutterstock
Kontrola drogowa
  • Co piąty samochód, który bierze udział w wypadku ma opony w złym stanie - wynika z wielu raportów. Opony są kluczowe dla naszego bezpieczeństwa na drodze
  • Policja może sprawdzić stan opon podczas każdej kontroli drogowej. Policjanci czujni są zwłaszcza teraz, kiedy znacznie się ochłodziło, a opony nabierają jeszcze większe znaczenie
  • Wypisaliśmy osiem elementów, które są krytyczne dla bezpieczeństwa jazdy i za które można otrzymać wysoki mandat lub zatrzymany może być dowód rejestracyjny
  • Mandat może sięgnąć nawet trzech tys. zł, choć to oczywiście skrajne przypadki

Policyjne raporty są nieubłagane i wyraźnie wskazują na to, że aż 17 proc. pojazdów, które uczestniczyły w wypadkach, kolizjach i innych zdarzeniach drogowych miało niesprawne lub nieprawidłowe ogumienie.

Przeczytaj także: Mandat za opony M+S? Tak, bo musi być coś jeszcze. Wyjaśniamy, co muszą mieć opony zimowe

Dlatego też, zatrzymując się do kontroli, trzeba się liczyć z tym, że funkcjonariusze sprawdzą także stan opon w pojeździe. Maksymalna kwota mandatu, którą można otrzymać za ich niewłaściwy stan, może wynieść wg nowego taryfikatora do 3 tys. zł, jeśli policjant powoła się na art. 97 k.w., czyli za "wykroczenie przeciwko innym przepisom". W skrajnych przypadkach zatrzymany może być także dowód rejestracyjny samochodu.

Oto sześć elementów, na które trzeba zwrócić uwagę, nie tylko, aby nie dostać mandatu, ale przede wszystkim po to, aby poruszać się bezpiecznie. Pamiętać o tym warto zwłaszcza teraz, gdy niedługo zaczniemy wymieniać zimowe ogumienie na letnie.

Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Jaka musi być głębokość bieżnika opony? Mandat 500 zł, jak nie wiesz

Pierwsze, na co trzeba zwrócić uwagę, to głębokość bieżnika. Jazda na mocno zużytym ogumieniu jest bardzo niebezpieczna, zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Zbyt płytki bieżnik nie radzi sobie z odprowadzaniem dużej ilości wody, co może doprowadzić do groźnego w skutkach poślizgu. Zgodnie z przepisami minimalna głębokość bieżnika opony to 1,6 mm. Sprawdzić można ją także za pomocą wskaźnika TWI, czyli specjalnego zgrubienia na oponie, które wskazuje minimalną głębokość, kiedy bieżnik się z nim zrówna.

Mandat za jazdę na mocno zużytych (z bieżnikiem płytszym, niż wskazany w przepisach) oponach skończyć się może mandatem karnym w wysokości do 500 zł lub zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, do momentu usunięcia usterki, czyli wymiany opon na zgodne z przepisami.

Czy policja sprawdza rozmiar opon?

Poza sprawdzeniem głębokości bieżnika bardzo często kontrolowany jest także rozmiar opon. Zgodnie z obowiązującymi przepisami ogumienie nie może wystawać poza obrys samochodu. Modyfikując swój pojazd lub zmieniając opony na nieseryjne, warto wziąć to pod uwagę. Przepis dotyczy zarówno pojazdów osobowych, jak i terenowych. Jeśli koniecznie chcemy zastosować ogumienie, które będzie zbyt szerokie, warto się zastanowić np. nad poszerzeniem nadkoli.

5-letnie opony wyprodukowane w fabryce w Rosji
5-letnie opony wyprodukowane w fabryce w RosjiŻródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński

Czy za wybrzuszenie na oponie jest mandat?

Widoczne gołym okiem wybrzuszenia, pęknięcia bocznej ścianki opony czy jej przecięcia (zwłaszcza uszkodzenia takie, w wyniku których wystaje osnowa) także mogą być powodem do zatrzymania dowodu rejestracyjnego.

Czy opony mogą mieć pęknięcia? Eksperci podają "termin ważności" opon

Wizualna ocena, której poddane może być ogumienie podczas policyjnej kontroli, ujawnić może także ich zużycie spowodowane długotrwałym użytkowaniem. Stare opony (eksperci zalecają, aby ogumienie starsze niż 10 lat było wycofywane z eksploatacji) tracą swoje właściwości i ich używanie, nawet wtedy, kiedy bieżnik jest jeszcze głęboki, także może być niebezpieczne. Przed założeniem opon, które mogą nie być "pierwszej młodości" najlepiej jest sprawdzić datę ich produkcji. Jeśli opony zamontowane w samochodzie są zwyczajnie stare, takie auto również może zostać wyłączone z ruchu.

Przeczytaj także: Brakowało tylko, żeby pękły. To zdecydowanie najgorsze opony całoroczne, jakie można dziś kupić. A są które najlepsze?

Czy opony na jednej osi muszą być takie same?

Zgodnie z przepisami samochód nie musi mieć wszystkich opon takich samych, jednak nie może mieć różnego ogumienia na tej samej osi. Stosować można jedynie ten sam model opon w takim samym rozmiarze. Wyjątkiem od tej zasady są koła zapasowe lub "dojazdówki". Zgodnie z nazwą powinny one służyć jedynie do dojazdu do najbliższego warsztatu wulkanizacyjnego.

Czy opony mogą mieć kolce?

Polskie przepisy nie dopuszczają do użytku opon z kolcami. Jazda na takim ogumieniu, nawet w bardzo trudnych warunkach atmosferycznych może zakończyć się zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.

Czy można jeździć na oponach bez bieżnika? Chodzi o tzw. slicki

Podobnie jak w przypadku opon z kolcami, przepisy wyraźnie mówią także o zakazie używania na drogach publicznych sportowych opon bez bieżnika, czyli tzw. "slicków".

Co oznacza indeks prędkości opony?

Wyjątkowa dociekliwość kontrolujących może ujawnić także niewłaściwy dla danego samochodu indeks prędkości opon. To także warto mieć na uwadze, dobierając nowe ogumienie do swojego samochodu lub je wymieniając.

Policja kontroluje kierowców

Podczas policyjnej kontroli drogowej zazwyczaj przeprowadzana jest przynajmniej pobieżna kontrola stanu technicznego pojazdu. Choć policjant nie jest w stanie wykryć wszystkich usterek, łatwo może zauważyć problemy z oświetleniem, uszkodzenia przedniej szyby czy niewłaściwy stan opon. Aktualnie policja bardzo bacznie sprawdza właśnie opony, a także reflektory. To one są bardzo ważne jesienią i zimą.

Autor Paweł Krzyżanowski
Paweł Krzyżanowski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji