- Polskie prawo nie nakłada na kierowców wymiany opon na zimowe. Policjanci zalecają jednak stosowanie takiego ogumienia
- Ze względu na właściwości mieszanki gumy eksperci rekomendują wymianę opon na zimowe, gdy temperatura spada poniżej 7 st. C.
- Przepisy są zbyt optymistyczne w kwestii dozwolonej głębokości bieżnika (1,6 mm). Aby zimówki "działały", muszą mieć bieżnik o głębokości co najmniej 4 mm
- Policja podkreśla, że odpowiednie ogumienie to podstawa. Dobre opony mogą zapobiec wypadkom w trudnych warunkach zimowych
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
W przeciwieństwie do przepisów obowiązujących w wielu europejskich państwach polskie prawo nie reguluje kwestii wymiany opon na zimowe. Mimo to funkcjonariusze z Komendy Powiatowej Policji w Zakopanem wierzą, że odpowiednio dobrane opony mogą uchronić nas przed tragicznymi zdarzeniami na drodze. Ich poglądu nie podziela tylko 20 proc. kierowców — szacuje się, że taki odsetek Polaków jeździ w zimie na letnich oponach. Zakopiańscy policjanci tłumaczą, dlaczego nie warto zwlekać z wymianą ogumienia.
Poznaj kontekst z AI
Kiedy należy wymienić opony na zimowe?
Jeśli planujesz wyjazd w góry, zrób to teraz. Z perspektywy mieszkańca terenów położonych z dala od gór może być trudno to zaobserwować, ale w niektórych regionach Polski jest już zima. Taka prawdziwa, ze śniegiem i przymrozkami, a w tych warunkach jazda na letnich oponach staje się prawdziwym wyzwaniem. Niskie temperatury i śliskie nawierzchnie zamieniają letnią mieszankę w twardy i nieprzyczepny "plastik". O tym, że na takich oponach nie można polegać jesienią, przekonał się już niejeden turysta wybierający się w góry.
A co z kierowcami, którzy nie planują wycieczek? Kapryśna pogoda w środkowoeuropejskim klimacie sprawia, że trudno jednoznacznie wskazać idealną datę na wymianę opon. Eksperci od ogumienia zalecają, żeby sięgnąć po zimówki, gdy temperatura w ciągu dnia przestaje przekraczać 7 st. C. Uznaje się, że to punkt graniczny, w którym letnia mieszanka traci swoje właściwości, a zimowa zyskuje przewagę. W takich warunkach lepiej sprawdza się też bieżnik zastosowany w zimówce, bo skuteczniej odprowadza wodę i nie zakopuje się tak łatwo w śniegu czy błocie pośniegowym.
Jak sprawdzić stan używanych opon zimowych?
Masz już komplet opon zimowych? Doskonale, teraz wystarczy tylko sprawdzić, czy nadają się jeszcze do montażu. Według polskich przepisów każda opona z bieżnikiem o głębokości przekraczającej 1,6 mm jest jeszcze w pełni sprawna. Warto jednak wiedzieć, że dla opon zimowych to zdecydowanie za mało — zdaniem zakopiańskich policjantów skuteczne przedzieranie się przez zimową aurę zapewni nam bieżnik o głębokości przynajmniej 4 mm.
Komplet ogumienia kwalifikuje się do wymiany nie tylko przez zbyt mały bieżnik. O stopniu zużycia opony decyduje też jej wiek — z upływem czasu guma traci swoje właściwości. Branżowi specjaliści twierdzą, że skuteczność ogumienia zaczyna maleć po 6-7 latach od daty produkcji, a po 10 latach należy bezwzględnie zaopatrzyć się w nowy komplet opon. Kupiłeś auto i nie wiesz, ile lat mają opony? Poszukaj oznaczenia DOT, czyli daty produkcji. Dwie pierwsze cyfry mówią o tygodniu, a dwie ostatnie o roku produkcji.
Dlaczego warto wymieniać opony na zimowe?
Odpowiedź jest oczywista: ze względów bezpieczeństwa. Jazda na letnich oponach w okresie zimowym znacznie zwiększa ryzyko wypadków. Nie chcesz zmieniać opon? Zainwestuj w ogumienie całoroczne, które może nie jest idealne, ale w zimowych warunkach sprawdza się o niebo lepiej od letnich opon.
Znamienne, że zakopiańscy policjanci nie wspomnieli o nich choćby słowem. W górskich rejonach "wielosezon" rzeczywiście może okazać się niewystarczający, ale w innych miejscach Polski to dobra alternatywa dla sezonowej wymiany opon. Policjanci przypominają, że odpowiednio dobrane do warunków opony mogą uratować życie — zarówno nasze, jak i innych uczestników ruchu drogowego. Czasami nie warto sugerować się tym, że prawo czegoś nie nakazuje. Lepiej nie dać się zaskoczyć zimie.