- Opony całoroczne nie nadają się dla każdego kierowcy i każdy powinien znać ich ograniczenia
- Opony zimowe mają lepsze parametry, niż całoroczne, ale nie zawsze możemy z nich skorzystać
- Opony całoroczne sprawdzą się dla dużej grupy kierowców. Dla innych potencjalne oszczędności mogą nawet spowodować zagrożenie
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
No właśnie, opony całoroczne to kompromis — oferują parametry zbliżone do letnich i jednocześnie do zimowych. Nie ma więc cudów, opony całoroczne nie będą tak dobre, jak komplet na lato i zimę jednocześnie. Nie istnieje produkt, który zapewni optymalne parametry w każdych warunkach pogodowych. Decyzja o wyborze opon całorocznych powinna być więc dobrze przemyślana i dostosowana do indywidualnych potrzeb.
Poznaj kontekst z AI
- Przeczytaj także: Czy na oponach całorocznych można pojechać zimą za granicę? Co kierowcy muszą wiedzieć w 2025 roku?
Czym się różnią opony letnie, zimowe i całoroczne?
- Letnie opony mają dość masywne klocki bieżnika, zapewniające oponom dużą sztywność podczas przyspieszania, hamowania i skręcania w warunkach dobrej przyczepności, gdy na oponę oddziałują ogromne siły. Ponadto istotna jest tutaj mieszanka gumowa, która pozostaje sztywna nawet podczas upałów. To dlatego późną jesienią i zimą stają się bardzo sztywne, nie są więc w stanie dobrze dopasować się do nawierzchni i bardziej ślizgają się po asfalcie.
- Opona zimowa ma z kolei bardzo wiele nacięć na elementach bieżnika, tzw. lameli. Nacięcia te podczas jazdy pracują, otwierają się i zamykają w odpowiednim momencie, sprawiając, że powierzchnia opony działa trochę jak tarka i bardzo dobrze czepia się śliskiej nawierzchni i wgryza w śnieg. W lepszych, droższych modelach opon nacięcia tworzą skomplikowany wzór, wzajemnie się blokują, co przy wyższych prędkościach i przy bardziej przyczepnej nawierzchni pozwala zachować lepszą stabilność. Mieszanka gumowa jest tak dobrana, by w niskich temperaturach, nie sztywniała nadmiernie, zachowując dobre parametry przyczepności i hamowania. To jednak odbija się latem, gdy guma staje się zbyt plastyczna, przez co jej możliwości zdecydowanie się pogarszają.
- Opony całoroczne oferują kompromis pomiędzy właściwościami opon letnich i zimowych. Niektóre opony całoroczne mają duże zewnętrzne klocki bieżnika, natomiast w środku są silnie ponacinane. Inne na całej powierzchni mają dodatkowe nacięcia zapewniające właściwości zimowe, ale są i takie opony całoroczne, które wyglądem przypominają opony letnie. Mieszanka gumy jest z kolei tak dopasowana, żeby zachowywać optymalne parametry pracy w bardzo szerokim zakresie temperatur. Nie opracowano jednak jeszcze mieszanki, która zachowywałaby się prawidłowo w zakresie temperatur od np. -20 do +40 st. C. Z tych powodów są opony całoroczne, które zachowują się lepiej latem i takie, które zapewniają lepszą jazdę zimą.
Kiedy opony całoroczne sprawdzą się najlepiej?
Opony całoroczne zostały stworzone z myślą o użytkownikach, którzy poruszają się głównie w umiarkowanych warunkach pogodowych. Ich właściwości pozwalają na bezpieczną jazdę zarówno latem, jak i zimą, ale nie dorównują one osiągom typowych opon sezonowych w ekstremalnych temperaturach. Eksperci podkreślają, że najlepiej sprawdzają się one w okresach przejściowych — jesienią i wiosną, gdy warunki na drogach są bardziej przewidywalne.
- Przeczytaj także: Największy test opon całorocznych 2025. Sprawdziliśmy aż 30 modeli. Które są lepsze od zimówek?
Dla kogo opony całoroczne to dobry wybór?
Opony całoroczne są więc dobrą opcją dla kierowców, którzy pokonują krótkie dystanse — do ok. 10 000 km rocznie — i korzystają z samochodu głównie w warunkach miejskich i raz na jakiś czas wyjeżdżają na dłuższą podróż. Co z kierowcami, jeżdżącymi dużo w dalekie trasy? To zależy, w jakich rejonach się poruszamy. Jeśli często jeździmy w miejsca górzyste, lepiej postawić na opony sezonowe, z kolei, jeśli wiemy, że poruszamy się między miejscami, gdzie klimat jest bardziej przewidywalny i raczej nie trafimy na ciężkie śnieżyce, być może opony całoroczne będą dobrym wyborem.
W klimacie, w którym leży Polska ciężko jednak o przewidywalność — raz mamy gołoledź, raz śnieżyce, a następnego dnia piękne słońce. Warto więc sprawdzić osiągi opon całorocznych w testach, bowiem w obrębie jednej półki cenowej mogą one mieć całkowicie różne osiągi i jedne będą bardziej letnie, a inne bardziej zimowe. Od tego, jakie opony całoroczne wybierzemy, zależy później nasze bezpieczeństwo i komfort jazdy. Wybór opon wielosezonowych jest dobrą decyzją, ale tylko wtedy, gdy zdajemy sobie sprawę, że mają swoje ograniczenia i ich osiągi są dla nas wystarczające.
Opony całoroczne czy sezonowe?
Opony całoroczne to rozwiązanie, które może okazać się korzystne dla wielu kierowców, szczególnie tych, którzy jeżdżą głównie po mieście i nie pokonują dużych dystansów. Jednak dla osób mieszkających w regionach o bardziej wymagających warunkach pogodowych czy korzystających z aut o większej mocy, lepszym wyborem pozostaną opony sezonowe.
Przypominamy również, że wymiana opon z letnich na zimowe powinna nastąpić, gdy temperatura powietrza spada poniżej 7 st. C. Bezpieczeństwo na drodze zawsze powinno być priorytetem — niezależnie od tego, jakie ogumienie wybierzemy.