Logo
PoradyCzy na oponach całorocznych można pojechać zimą za granicę? Co kierowcy muszą wiedzieć w 2025 roku?

Czy na oponach całorocznych można pojechać zimą za granicę? Co kierowcy muszą wiedzieć w 2025 roku?

Zaostrzają się wymagania związane z używaniem opon w okresie jesienno-zimowym. W niektórych krajach – m.in. w Niemczech – nie wystarczy już, że opony mają nadrukowany symbol M+S, muszą one także posiadać tzw. symbol alpejski, który jest jedynym akceptowanym oznaczeniem wskazującym na to, że mamy do czynienia z oponami zimowymi. Stąd obawy wielu kierowców, którzy jeżdżą na oponach całorocznych albo rozważają przesiadkę na opony całoroczne – czy nie będzie z tego kłopotów? Wyjaśniamy.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Ostra zima i opony całoroczne. Czy to się może udać?
Piotr Szypulski / Auto Świat
Ostra zima i opony całoroczne. Czy to się może udać?
  • Kupując opony całoroczne, należy zwrócić uwagę na obecność symbolu 3PMSF na boku opon – od niego zależy, czy można na nich jeździć w krajach, gdzie zimą jest obowiązek jazdy na oponach zimowych
  • Symbol M+S nie przesądza o tym, czy mamy do czynienia z oponami zimowymi czy też np. terenowymi
  • O tym, czy opona jest zimowa, informuje symbol śnieżynki na tle górskich szczytów – to tzw. symbol alpejski
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

W Polsce nie ma obowiązku jazdy zimą na oponach zimowych, ale wystarczy wyjechać do Czech czy na Słowację, by za jazdę na oponach letnich po 15 listopada (Słowacja) czy po 1 listopada (Czechy) dostać mandat. W Niemczech opony zimowe są obowiązkowe, gdy na drodze panują warunki zimowe, szczególnie wysoki mandat grozi kierowcom, którzy powodują zagrożenie, nie mogą ruszyć spod świateł, itp.

Czy opony całoroczne są bezpieczne zimą?

Opony całoroczne to zawsze pewien kompromis – muszą być tak zaprojektowane, by pozwalały na jazdę zarówno w ekstremalnym upale, jak i na śniegu przy silnie ujemnej temperaturze. Nie ma zatem wątpliwości, że dobre opony zimowe zapewnią lepszą przyczepność i krótszą drogę hamowania na śniegu niż opony całoroczne.

Dalsza część tekstu pod filmem:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Czy symbol M+S wystarczy, aby uznać oponę za zimową?
Jakie oznaczenie musi mieć opona całoroczna, aby można było używać jej zimą?
Czy w Polsce istnieje obowiązek jazdy na oponach zimowych?
Jakie są konsekwencje jazdy na oponach letnich za granicą zimą?

A jednak większość kierowców, którzy używają dobrych opon całorocznych, przyznaje, że w warunkach łagodnych ostatnio polskich zim przyczepność, jaką zapewniają opony całoroczne, jest w zupełności wystarczająca. Jednocześnie w warunkach przejściowych takie opony są wręcz idealne – mogą zachowywać się lepiej niż opony letnie i lepiej niż opony zimowe. Pozostaje jednak wątpliwość: czy będę mógł na tych oponach wyjechać za granicę? Co będzie, gdy w Polsce zostanie wprowadzony obowiązek jazdy na oponach zimowych, o co każdego roku zapobiegają firmy oponiarskie?

Okazuje się, że odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta.

Jak można rozpoznać opony zimowe?

Warto zadać sobie pytanie: skąd policjant ma wiedzieć, czy jedziemy na oponach letnich czy zimowych? Na pewno tej odpowiedzi nie daje wzór bieżnika opony – nawet jeśli opony zimowe mają bieżniki charakterystycznie ponacinane, to przecież na tej podstawie nikt nie będzie oceniał, jakie zastosowanie mają nasze opony. Nie da się np. na podstawie wyglądu bieżnika odróżnić opony całorocznej od zimowej – różnice są zbyt subtelne, często opierają się głównie na składzie mieszanki gumowej. Przeznaczenie opony nie musi też wynikać z jej nazwy – oczywiście, można się domyślać, że nazwa zawierająca np. symbol 4S (ang. four seasons) opisuje oponę zimową, ale przecież nazwy opon są bardzo różne.

Dawniej przyjmowało się (błędnie), że wystarczy, iż opona ma na sobie symbol M+S (ang. mud and snow – błoto i śnieg), by uznać ją za zimową. Tyle że ten symbol pojawia się na oponach terenowych, które zimówkami nie są, a także na oponach letnich sprzedawanych np. w USA.

Dlatego obecnie opony homologowane jako zimowe mają na boku wytłoczony symbol 3PMSF (ang. Three Peak Mountain Snowflake – płatek śniegu na tle trzech górskich szczytów). Jeśli opona ma na sobie ten symbol, to jest to – formalnie – opona zimowa.

Oznaczenie 3PMSF
Oznaczenie 3PMSFAuto Świat

Czy opony całoroczne to formalnie opony letnie czy zimowe?

Okazuje się, że zdecydowana większość opon całorocznych produkowanych na nasz rynek – w tym wszystkie oferowane w Polsce przez renomowanych producentów – to opony wyposażone w symbol śnieżynki (3PMSF). Oznacza to zatem, że formalnie są to opony zimowe, które spełniają minimalne europejskie wymagania stawiane oponom zimowym. Jeśli mamy ten symbol na oponach całorocznych, możemy na nich zimą udać się do dowolnego kraju, w którym obowiązuje wymóg jazdy na oponach zimowych – i nikt nie ma prawa ukarać nas mandatem za brak opon zimowych. Nie może, bo przecież mamy opony całoroczne – czyli formalnie zimowe.

Ciekawostka: z tej przyczyny nie da się formalnie zabronić jazdy latem na oponach zimowych, choć jest to zasadniczo odradzane. Opony całoroczne oznakowane są tak samo jak zimowe (symbolem alpejskim) i są przeznaczone do jazdy także latem. Nie istnieje oznaczenie wskazujące na to, że opona jest wyłącznie zimowa a nie np. zimowo-letnia – czyli całoroczna.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium