Logo

Masz diesla? Lepiej opróżnij zbiornik i ponownie zatankuj do pełna lub użyj preparatu

  • Niskie temperatury mogą powodować problemy z paliwem w samochodach z silnikami Diesla
  • Zimowe paliwo dostępne od listopada do lutego ma obniżoną temperaturę blokowania filtra paliwa, co zapobiega jego zamarzaniu
  • Aby uniknąć problemów, warto stosować depresatory, tankować zimowe paliwo i utrzymywać wysoki poziom paliwa w zbiorniku
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Aby zapobiec problemom z zamarzającym paliwem, od połowy listopada do końca lutego na stacjach w Polsce dostępne jest paliwo zimowe. Należy o tym pamiętać i nie pozostawiać samochodu z letnim lub przejściowym olejem napędowym, gdy zrobi się mroźno.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie problemy może powodować zimno dla silników Diesla?
Co to jest zimowe paliwo?
Jakie zmiany wprowadzane są do benzyny zimą?
Co zrobić, gdy paliwo zamarznie?

Czym jest zimowe paliwo do samochodu?

Dodawane do niego specjalne substancje obniżają tzw. temperaturę blokowania zimnego filtra paliwa (CFPP — Cold Filter Plug Point). Według przepisów zimowy olej napędowy powinien być odporny na mróz do -20 st. C. W praktyce bywa różnie — w jednym samochodzie problemy mogą pojawić się przy -14 st. C, a w innym dopiero przy -25 st. C. Filtry paliwa w nowoczesnych autach są podgrzewane elektrycznie, co w jakimś stopniu redukuje zagrożenie.

Na wybranych stacjach dostępne są ponadto paliwa arktyczne, które oferują jeszcze lepsze parametry. Ich temperatura zablokowania zimnego filtra wynosi nawet -32 st. C. Warto pamiętać, że nie każde paliwo premium to paliwo arktyczne.

Benzyna E5
Benzyna E5Krzysztof Słomski / Auto Świat

Benzyna i LPG — co się zmienia zimą?

W przypadku benzyny zmiany dotyczą głównie prężności par, która w zimowej wersji paliwa wynosi od 60 do 90 kPa. Benzyna jest bardziej lotna, co ułatwia rozruch silnika w niskich temperaturach. Co ważne, benzyna letnia nie zamarza zimą, jak dzieje się to z letnim olejem napędowym.

Zmiany na stacjach dotyczą także autogazu. Zimowe LPG zawiera więcej propanu, a mniej butanu, co poprawia jego właściwości w niskich temperaturach. To może się jednak przełożyć na wzrost cen autogazu w okresie zimowym.

Co zrobić, żeby paliwo nie zamarzło?

Wróćmy do diesla. Jeśli planujesz podróż w rejony, gdzie spodziewane są ekstremalne mrozy, warto zaopatrzyć się w depresator lub antyżel. Te preparaty zapobiegają wytrącaniu się parafiny z paliwa, ale należy je dodać do baku, zanim temperatura spadnie poniżej -5 st. C. W przeciwnym razie ich działanie będzie nieskuteczne.

Jeżeli mimo wszystko dojdzie do zablokowania filtra paliwa, należy wstawić samochód do ciepłego pomieszczenia. Podgrzany olej napędowy wraca do swoich pierwotnych właściwości i można go ponownie wykorzystać. Aby uniknąć takich sytuacji w przyszłości, pamiętaj o wcześniejszym zastosowaniu preparatu i tankowaniu zimowego paliwa.

Oto próbki paliw z różnych stacji przetrzymane w zamrażarce w temperaturze -24 st. C: jedne tylko zmętniały, inne zrobiły się "glutowate", a próbka z wysoką zawartością biokomponentów zrobiła się gęsta jak masło
Oto próbki paliw z różnych stacji przetrzymane w zamrażarce w temperaturze -24 st. C: jedne tylko zmętniały, inne zrobiły się "glutowate", a próbka z wysoką zawartością biokomponentów zrobiła się gęsta jak masłoPiotr Szypulski / Auto Świat

Dobrą praktyką jest również utrzymywanie wysokiego poziomu paliwa w zbiorniku. Jazda na rezerwie sprzyja skraplaniu pary wodnej, co w połączeniu z mrozem może prowadzić do zamarzania i zapychania filtra paliwa. Zatankowanie do pełna przed atakiem zimy zmniejsza ryzyko problemów z paliwem.

Co z płynem AdBlue zimą?

To jeszcze nie wszystko. Nowoczesne silniki Diesla są wyposażone w układy oczyszczania spalin, do których działania niezbędny jest płyn AdBlue. To wodny roztwór mocznika, więc jest wrażliwy na mróz — zamarza przy -11 st. C. Oczywiście producenci samochodów to przewidzieli, wyposażając układy w podgrzewacze.

Jednak częste zamarzanie i rozmrażanie płynu może z czasem prowadzić do awarii. Aby zminimalizować ryzyko, przy dużych mrozach warto parkować auto na noc w garażu, jeśli masz taką możliwość. Zimą nie woź w bagażniku butelki. z AdBlue, ponieważ skrystalizowany płyn nie będzie nadawał się do użycia. Przechowuj go w ogrzewanym garażu lub w domu.

Diesel
DieselDiPres / Shutterstock
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium