- Zazwyczaj na długo przed unieruchomieniem samochodu z powodu zużycia akumulatora pojawiają się wyraźne objawy usterki
- Niektóre objawy związane ze spadkiem napięcia są dość oczywiste, inne raczej zaskakujące
- Podpowiadamy, co powinno wzmóc naszą czujność
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Jeśli zamiast normalnego dźwięku rozrusznika słyszysz klikanie, to znaczy, że impuls elektryczny dociera do rozrusznika, ale jest za słaby, by mógł on obrócić wałem silnika.
Poznaj kontekst z AI
Być może pocieszy cię, że nie tylko ty miewasz takie problemy – są one zmorą także... właścicieli samochodów hybrydowych, w których nie ma klasycznego rozrusznika, a akumulator kwasowo-ołowiowy pełni jedynie rolę pomocniczą: zasila elektronikę samochodu i elementy wyposażenia. Tak czy inaczej i samochód spalinowy, i hybrydowy bez sprawnego akumulatora nigdzie nie pojedzie.
Jak z wyprzedzeniem rozpoznać zużycie akumulatora w samochodzie?
Mechanicy zwracają uwagę na kilka typowych objawów, z których część wydaje się oczywista, a część nie. Te najłatwiejsze do interpretacji to:
- silnik podczas uruchamiania obraca się wolniej niż zwykle – odpala, ale tak, jakby chciał, a nie mógł
- uruchamianie silnika trwa dłużej niż zwykle – nie 2-3 sekundy, tylko np. 8-10 sekund
- oświetlenie samochodu jest mniej wydajne niż wcześniej
- żarówki, w tym te oświetlające wnętrze samochodu, migoczą podczas pracy silnika na wolnych obrotach; jest tak dlatego, że na wolnych obrotach alternator wytwarza niewiele prądu, a zużyty, rozładowany akumulator nie ma rezerwy energii elektrycznej, która mogłaby skutecznie stabilizować napięcie w instalacji
- wolniej działają ruchome elementy wyposażenia poruszane elektrycznie – szyby, sterowanie foteli, itp.
Zaskakujące objawy zużycia akumulatora – co może nie działać, gdy akumulator w samochodzie jest zużyty?
Okazuje się, że tak naprawdę prawie wszystko w nowoczesnym samochodzie wymaga do działania energii elektrycznej i jeśli napięcie w instalacji spada, to albo system selektywnie wyłącza niektóre rzeczy, albo nic nie działa dobrze; pojawiają się też przypadkowe problemy. Niektóre usterki spowodowane problemem z akumulatorem są zaskakujące, komunikaty samochodu wskazują na poważny problem np. z hamulcami. Tymczasem często odpowiedzialny jest właśnie akumulator. A oto przykładowe usterki spowodowane spadkiem napięcia w instalacji:
- nie działa system nagłośnienia
- przestaje działać układ ABS/ESP – na desce rozdzielczej włączają się ikony ostrzegawcze
- przestaje działać wspomaganie kierownicy
- pojawiają się ostrzeżenia np. o problemie związanym z układem hamulcowym
Tak – to wszystko może być spowodowane usterką lub rozładowaniem akumulatora. To wszystko i wiele, wiele więcej.
Jeśli przypadkowo doszło do rozładowania akumulatora, najlepiej doładować go za pomocą dobrej ładowarki sterowanej elektronicznie. Zbyt szybkie ładowanie w samochodzie może mu zaszkodzić.
Czy to na pewno zawinił akumulator?
Samodzielnie – i to raczej wyłącznie w starszych samochodach bez rozbudowanych systemów zarządzania energią – można sprawdzić, czy w samochodzie poprawnie działa układ ładowania akumulatora. Wystarczy do tego zwykły multimetr: jeśli przy pracującym silniku napięcie na zaciskach akumulatora wynosi ok. 14 V – wszystko w porządku. Napięcie niższe niż 13,8 V albo wyższe niż 14,5 V może zwiastować problem, zwłaszcza jeśli ewidentnie w samochodzie brakuje prądu.
Często to właśnie awaria układu ładowania albo nadmierny upływ prądu na postoju jest źródłem problemu – nie akumulator. Inna rzecz, że jeśli przez dłuższy czas akumulator jest niedoładowany albo przeładowany, w momencie nasilenia objawów i on wymaga wymiany.
Kondycji akumulatora nie sposób sprawdzić jednak bez specjalnego testera warsztatowego. Dobra wiadomość: test akumulatora trwa kilka minut i niewiele kosztuje.
Ważna wiadomość: przed sprawdzeniem akumulatora powinien on być naładowany, inaczej rośnie ryzyko, iż test wypadnie dla niego negatywnie, nawet jeśli akumulator jest jeszcze dobry.