Logo
PoradyEksploatacjaLepiej ignoruj te komunikaty komputera pokładowego. Mechanicy ostrzegają

Lepiej ignoruj te komunikaty komputera pokładowego. Mechanicy ostrzegają

Opracowanie: 
  • Krzysztof Słomski

Dziś niemal każdy samochód wyposażony jest w komputer pokładowy, który podpowiada kierowcy, kiedy zmienić bieg na wyższy. Wszystko w imię oszczędności paliwa, ale czy zawsze warto ślepo ufać tym wskazówkom? Niekoniecznie. Mechanicy są zgodni: zbyt mocny ecodriving może doprowadzić do poważnych uszkodzeń układu napędowego. Jak więc jeździć oszczędnie, ale z głową?

Wskaźnik zmiany biegu
Auto Świat
Wskaźnik zmiany biegu
  • Komputer pokładowy w samochodach pomaga oszczędzać paliwo, ale ślepe stosowanie się do jego wskazówek może prowadzić do uszkodzeń układu napędowego
  • Jazda na zbyt niskich obrotach może obciążać dwumasowe koło zamachowe czy sprzęgło
  • Ecodriving polega na płynnej jeździe ze stałą prędkością i przewidywaniu sytuacji na drodze, ważny jest także stan techniczny samochodu

Każdy wie, że agresywna jazda oznacza większe spalanie, a więc wyższy rachunek na stacji. Jednak nie każdy zdaje sobie sprawę, że zachowawcze prowadzenie samochodu również może być szkodliwe dla silnika i jego osprzętu. Chodzi o jazdę na zbyt niskich obrotach, do której zachęca komputer pokładowy. Nie należy ślepo stosować się do jego wskazówek, ponieważ koszty późniejszej awarii znacznie przewyższa oszczędności na paliwie.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Jak zmieniać biegi w samochodzie?

Kluczem do efektywnej jazdy jest szybka zmiana biegów i unikanie bardzo wysokich obrotów. Po osiągnięciu docelowej prędkości należy przejść na najwyższy bieg i delikatnie operować pedałem gazu. Jednak uwaga! Jazda na zbyt wysokim biegu przy niskich obrotach to ryzyko dla dwumasowego koła zamachowego, sprzęgła czy samej skrzyni biegów.

Przeczytaj także: Sprzedaliśmy 19-letnią Hondę w dwa dni. Bez targowania się

Podobnie szkodliwe jest przyspieszanie na „za wysokim” biegu przy zbyt niskich obrotach. W tym przypadku zdrowy rozsądek to podstawa.

Skąd wiedzieć, że jedziemy na zbyt niskim biegu? Gdy wyczujesz niepokojące wibracje, a silnik zacznie się dławić, to znak, że szybko należy zmienić przełożenie na wyższe, ponieważ układ napędowy jest przeciążony.

Na czym polega ecodriving? To płynna i rozsądna jazda

Oszczędna jazda to nie snucie się po drodze, ale przede wszystkim płynność. Aby ograniczyć częste naciskanie pedałów gazu i hamulca, warto przewidywać sytuacje na drodze. Największe oszczędności przynosi jazda ze stałą prędkością na stosunkowo niskich obrotach – ale, jak wspomniano wcześniej, nie za niskich.

Jeśli chodzi o zwalnianie, najlepszym rozwiązaniem jest zdejmowanie nogi z gazu i wytracanie prędkości na biegu. W takich warunkach w większości nowoczesnych samochodów następuje odcięcie dopływu paliwa do silnika. Tego typu hamowanie wymaga jednak planowania – np. wcześniej reagując na zmianę światła.

Ręczna skrzynia biegów
Ręczna skrzynia biegówMotortion Films / Shutterstock

Jak obniżyć spalanie? Zadbaj o samochód

Ekonomiczna jazda zaczyna się od odpowiedniego stanu technicznego pojazdu. Pierwszy krok? Regularna kontrola ciśnienia w oponach. Wielu kierowców wciąż o niej zapomina, mimo że sprawdzenie ciśnienia zajmuje dosłownie chwilę, a kompresor znajduje się prawie na każdej stacji paliw. Odpowiednie wartości ciśnienia znajdziesz w instrukcji obsługi samochodu lub na naklejce – najczęściej na klapce wlewu paliwa lub na środkowym słupku po stronie kierowcy.

Kolejna zasada: nie woź zbędnych rzeczy w bagażniku. Każdy dodatkowy kilogram to większe zużycie paliwa. Jeszcze gorzej, jeśli bez potrzeby jeździsz z zamontowanym bagażnikiem dachowym – większy opór powietrza znacznie podnosi spalanie.

Nie warto oszczędzać na serwisie. Zły stan techniczny pojazdu zniweczy efekty najbardziej przemyślanego ecodrivingu. Lepiej zapobiegać niż leczyć – koszt naprawy zaniedbanego auta może być wielokrotnie wyższy niż regularna konserwacja.

Komputer pokładowy to nie wyrocznia

Wskaźnik zmiany biegów to przydatne narzędzie, ale nie należy go uznawać za nieomylnego instruktora. Ostatecznie to kierowca musi decydować, jak najlepiej dostosować styl jazdy do warunków na drodze i możliwości samochodu. Pamiętajmy, że zbyt mocna "walka" o obniżenie spalania może skończyć się kosztowną wizytą w warsztacie. Jak zawsze, należy zachować zdrowy rozsądek.

Opracowanie: 
  • Krzysztof Słomski