Logo
WiadomościAktualnościPrawie co piąte auto używane zagrożone zakazem wjazdu do stref czystego transportu

Prawie co piąte auto używane zagrożone zakazem wjazdu do stref czystego transportu

Strefy czystego transportu (SCT) w Polsce zaczynają zmieniać rynek aut używanych. Aż 17 proc. pojazdów osobowych poruszających się po naszych drogach może mieć problem z wjazdem do takich obszarów w dużych miastach. To sprawi, że trafią one do mniejszych miejscowości, a różnice pomiędzy regionami jeszcze mocniej się pogłębią — oceniają eksperci.

Centrum Warszawy
Grand Warszawski / Shutterstock
Centrum Warszawy
  • Strefy czystego transportu (SCT) ograniczają wjazd starszym pojazdom niespełniającym ustalonych norm emisji spalin
  • Wymogi SCT będą zaostrzane, a inne miasta, np. Kraków, od razu wprowadzą ostrzejsze przepisy
  • Starsze pojazdy mogą trafić do mniejszych miejscowości, co pogłębi różnice w regionach kraju

Pierwsza stała strefa czystego transportu została wprowadzona w Warszawie 1 lipca 2024 r. Regulacje, znane z wielu innych miast Europy, zakładają ograniczenie wjazdu do centrum miasta (i części dzielnic otaczających Śródmieście) pojazdom niespełniającym określonych norm emisji spalin.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Jakie wymogi obowiązują w strefie czystego transportu?

Obecnie do strefy czystego transportu w stolicy nie mogą wjechać samochody z silnikami benzynowymi wyprodukowane przed 1997 r. W przypadku diesli zakaz dotyczy młodszych egzemplarzy, wyprodukowanych przez 2005 r. Jak wynika z danych Carfax, jednej z firm oferujących płatne raporty o historii pojazdów. w sumie stanowią one aż 17 proc. z 23 milionów samochodów używanych w Polsce.

Sprawdź: Straż Miejska zapowiada częstsze kontrole. Specjalne stanowiska na wjazdach do SCT

W Warszawie wymogi będą zaostrzane co dwa lata. Drugi etap wejdzie w życie już 1 stycznia 2026 r. Samochody osobowe z silnikami benzynowymi będą musiały spełniać normę Euro 3 lub być wyprodukowane nie wcześniej niż w roku 2000 r., a wysokoprężne będą musiały spełniać normę Euro 5 i pochodzić przynajmniej z 2009 r.

Inne duże miasta w Polsce również planują wprowadzenie SCT, niektóre od razu w restrykcyjnej fazie. Tak będzie w Krakowie, gdzie również od 1 stycznia zacznie obowiązywać strefa i obejmie prawie całe miasto. Samochody benzynowe będą musiały spełniać co najmniej normę emisji spalin Euro 4 lub być wyprodukowane co najmniej w 2005 r. Dla aut z dieslami wymogiem będzie norma Euro 6 oraz rok produkcji 2014 plus.

Kopcące stare auto spalinowe
Kopcące stare auto spalinoweArchiwum / Auto Świat

Jak zmieni się rynek samochodów używanych w Polsce?

Oznacza to, że znacząco wzrośnie liczba pojazdów nieuprawnionych do wjazdu do dużych miast. W rezultacie starsze auta mogą trafić do mniejszych miejscowości.

Regulacje nie wymuszą wprost masowej wymiany aut, lecz przyspieszą selekcję. Pojazdy zużyte i tanie szybciej znikną z dużych miast, ale będą trafiać na rynek w mniejszych miejscowościach, wydłużając tam swoją eksploatację. W miastach średni wiek aut spadnie, szczególnie w segmencie prywatnym, wzrośnie udział hybryd i elektryków, ale na wsi i w tzw. Polsce powiatowej wiek floty może wręcz wzrosnąć, a rynek wtórny stanie się spolaryzowany

– skomentował Robert Lewandowski, Business Development Manager Carfax Polska.

Które samochody nie wjadą do stref czystego transportu?

Według analizy Carfax samochody benzynowe sprzed 1997 r. stanowią 3 proc. używanych aut w Polsce, natomiast diesle wyprodukowane przed 2005 r. – 14 proc. Średni przebieg tych pierwszych wynosi 221 tys. kilometrów, a drugich – 319 tys. kilometrów.

Zobacz też: Nowelizacja Kodeksu karnego nie pomogła. Chodzi o auta z zagranicy

W obu grupach dominują modele niemieckich marek: Volkswageny, Audi i Ople. Większość z nich została sprowadzona z zagranicy (70 proc. benzyniaków i 88 proc. diesli). Dla porównania w przypadku wszystkich aut używanych w Polsce odsetki te wynoszą odpowiednio: 59 proc. i 16 proc.

Popularne modele aut używanych z zakazem wjazdu do SCT

Auta benzynowe wyprodukowane przed 1997 r.:

  • Volkswagen Golf: 7 proc. pojazdów w tej grupie; średni wiek – 31 lat, średni przebieg – 209 tys. kilometrów;
  • Audi A4: 5 proc.; średni wiek – 28 lat, średni przebieg – 309 tys. kilometrów;
  • Audi 80: 4 proc.; średni wiek – 32 lata, średni przebieg – 293 tys. kilometrów;
  • Volkswagen Passat: 4 proc.; średni wiek – 29 lat, średni przebieg – 310 tys. kilometrów;
  • Opel Astra: 3 proc.; średni wiek – 29 lat, średni przebieg – 233 tys. kilometrów.

Auta z silnikami Diesla sprzed 2005 r.:

  • Volkswagen Passat: 8 proc.; średni wiek – 23 lata, średni przebieg – 355 tys. kilometrów;
  • Volkswagen Golf: 5 proc.; średni wiek – 24 lata, średni przebieg – 299 tys. kilometrów;
  • Audi A4: 5 proc.; średni wiek – 23 lata, średni przebieg – 352 tys.kilometrów;
  • Volkswagen Transporter: 4 proc.; średni wiek – 26 lat, średni przebieg – 368 tys. kilometrów;
  • Opel Astra: 2 proc.; średni wiek – 22 lata, średni przebieg – 292 tys. kilometrów.

Źródło: baza danych Carfax

Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji