Wiadomości Aktualności Straż Miejska zapowiada częstsze kontrole. Specjalne stanowiska na wjazdach do SCT

Straż Miejska zapowiada częstsze kontrole. Specjalne stanowiska na wjazdach do SCT

W połowie sierpnia informowaliśmy o specjalnie wydzielonym stanowisku kontrolnym na jednym z wjazdów do Strefy Czystego Transportu (SCT) w Warszawie. Wiele wskazuje na to, że Straż Miejska będzie dokładniej sprawdzać pojazdy, niż robiła to do tej pory, jednak nadal trudno uznać, że granice wytyczonej powierzchni z obostrzeniami są szczelne.

Kontrola samochodów przed wjazdem do SCT w Warszawie
Auto Świat / Krzysztof Słomski
Kontrola samochodów przed wjazdem do SCT w Warszawie
  • Straż Miejska prowadzi wyrywkowe kontrole pojazdów w Strefie Czystego Transportu, korzystając z kamer do odczytu tablic rejestracyjnych
  • Mandat za nieuprawniony wjazd do SCT wynosi 500 zł, ale brak automatycznej kontroli utrudnia egzekwowanie przepisów
  • Od 2026 r. wprowadzone zostaną bardziej rygorystyczne przepisy zwiększające liczbę pojazdów nieuprawnionych do wjazdu

Strefa Czystego Transportu w stolicy obowiązuje od ponad roku. Jej powierzchnia wynosi 37 km. kw. (7 proc. powierzchni miasta) i obejmuje większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic centralnych. O wjeździe do strefy informują znaki drogowe. Nie ma stałych kamer do weryfikacji pojazdów, wyrywkowe kontrole prowadzi wyłącznie Straż Miejska.

Znaki - strefa czystego transportu
Znaki - strefa czystego transportuCzerep rubaszny / Shutterstock

Ile wystawiono mandatów?

Wjazd do strefy samochodem do tego nieuprawnionym jest wykroczeniem drogowym, za które grozi mandat w wysokości 500 złotych (art. 96c Kodeksu wykroczeń). Teoretycznie, ponieważ przez cały rok (od lipca 2024 do lipca 2025 r.) żaden kierowca nie został ukarany za nieuprawniony wjazd do SCT. Strażnicy nie zarejestrowali pojazdu niedopuszczonego, który przekroczyłby dopuszczalny limit czterech dni wjazdu.

Powyższy limit jest przewidziany na przypadki losowe. Każdy może okazjonalnie wjechać do warszawskiej SCT pojazdem niespełniającym kryteriów. Kara zostanie nałożona dopiero za piątym razem. Problem w tym, że służby nie są w stanie tego sprawdzić. Brak automatycznej kontroli powoduje, że warszawska SCT do tej pory istniała praktycznie tylko na papierze.

Specjalne stanowiska do kontroli pojazdów

Coś zaczyna się jednak zmieniać. Na wjazdach do SCT można zauważyć nowe stanowiska do kontroli pojazdów wyznaczone żółtymi kopertami. Są także ustawione znaki informacyjne: "2 miejsca dla Straży Miejskiej i pojazdów kontrolowanych na czas kontroli". Jeden z punktów kontrolnych znajduje się na ul. Jagiellońskiej, tuż za wjazdem do strefy za Rondem Starzyńskiego na Pradze-Północ.

Patrol ustawia przed radiowozem kamerę szczytującą tablice rejestracyjne pojazdów i obserwuje na ekranie monitora, czy system wykrył pojazd, który nie powinien wjechać do SCT. Jeśli tak się stanie, strażnicy zatrzymują kierowcę do kontroli i weryfikują informacje. Dopiero gdy kierowcy nie obowiązują wyłączenia lub przekroczył on limit wjazdów, mogą nałożyć mandat.

Straż Miejska zapowiada częstsze kontrole

Zwróciliśmy się do referatu prasowego warszawskiej straży Miejskiej w sprawie kontroli w SCT.

Czy strażnicy otrzymali więcej kamer? Czy do kontroli oddelegowano więcej patroli?

Straż Miejska m.st. Warszawy cyklicznie prowadzi działania kontrolne w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących Strefy Czystego Transportu. Obecnie na wyposażeniu funkcjonariuszy znajdują się cztery kamery służące do odczytu tablic rejestracyjnych pojazdów. Nie wykluczamy zakupu dodatkowego sprzętu oraz zwiększenia liczby patroli realizujących te zadania w przyszłości, szczególnie w kontekście planowanych zmian w zasadach obowiązywania SCT.

Czy będzie więcej punktów kontrolnych?

Obecnie korzystamy z posiadanych urządzeń oraz wyznaczonych stanowisk kontrolnych, takich jak punkt przy ul. Jagiellońskiej. Nie wykluczamy, że w przyszłości tego typu lokalizacji będzie więcej.​

Czy w planach jest wykorzystanie do tego celu monitoringu miejskiego?

Straż Miejska nie jest podmiotem władnym do decydowania o przeznaczeniu kamer systemu monitoringu wizyjnego.

Od przyszłego roku zacznie obowiązywać drugi etap

Od 1 stycznia 2026 r. w życie wejdą bardziej rygorystyczne przepisy, czyli drugi etap wdrażania SCT w Warszawie. Oznacza to, że znacząco wzrośnie liczba pojazdów nieuprawnionych do wjazdu do strefy — szacunkowo będzie to około 9 proc.

  • Samochody osobowe z silnikami benzynowymi będą musiały spełniać normę Euro 3 lub być wyprodukowane nie wcześniej niż w roku 2000 r. (obecnie: Euro 2 i 1997 r.).
  • Samochody z silnikami Diesla będą musiały spełniać normę Euro 5 lub rocznik 2009 i nowsze (obecnie: Euro 4 i 2005 r.).

Co istotne, osoby mieszkając i płacące podatki w Warszawie są zwolnione ze spełniania wymagań strefy w dwóch pierwszych etapach jej wprowadzania, jeśli przed 1 stycznia 2024 r. byli właścicielami swoich pojazdów. Teguły SCT będą ich obowiązywać dopiero od stycznia 2028 r. To samo dotyczy seniorów, którzy do końca 2023 r. skończyli ponad 70 lat. Ponadto na stałe z wymogów wyłączone są pojazdy osób z niepełnosprawnością, autobusy szkolne, pojazdy zabytkowe, pojazdy służb i specjalne.

SCT 120424 mieszkańcy
SCT 120424 mieszkańcyUrząd Miasta Warszawa
SCT poza Warszawą 120424
SCT poza Warszawą 120424Urząd Miasta Warszawa
Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji