- Dacia zaprezentowała nowy napęd hybrid-G 150 4x4 dla modeli Duster i Bigster, łączący dwupaliwowy silnik spalinowy z silnikiem elektrycznym na tylnej osi
- Jazda na gazie będzie jeszcze tańsza, a w razie potrzeby dwa zbiorniki zapewnią ogromny zasięg
- Nowy wariant trafi do oferty pod koniec tego roku, ceny zostaną ogłoszone później
Dacia nie jest już marką, która oferuje podstawowe, przestarzałe silniki. Jednocześnie mocno stawia na fabryczne instalacje gazowe. W efekcie powstała wyjątkowa hybryda. "To pierwsze takie rozwiązanie na świecie" - chwali się w komunikacie rumuńska marka.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoJak działa nowy napęd hybrid-G 150 4x4 w Daciach Duster i Bigster?
Nowy napęd opiera się na silniku 1.2 mild hybrid 48 V umieszczonym z przodu oraz silniku elektrycznym znajdującym się na tylnej osi, który zapewnia napęd 4x4. Pierwszy generuje 140 KM i 230 Nm, a drugi - 31 KM i 87 Nm. Moc systemowa układu wynosi 154 KM.
Silnik spalinowy współpracuje z automatyczną skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem o sześciu przełożeniach. Zastosowano również skrzynię biegów dla silnika elektrycznego — dwuprzełożeniową z możliwością wysprzęglenia. Takie rozwiązanie pozwala na efektywne wykorzystanie tylnego napędu do prędkości 140 km na godz. oraz zapewnia wysoki moment obrotowy przy niskich prędkościach na pierwszym biegu, a także obniża prędkość obrotową silnika elektrycznego przy wysokich prędkościach. Niewielki akumulator litowo-jonowy (0,84 kWh) ładuje się przy zmniejszaniu prędkości i hamowaniu.
Nowością jest także możliwość ręcznej zmiany przełożeń za pomocą manetek umieszczonych przy kierownicy. To przydatne w specyficznych warunkach drogowych, np. w trakcie jazdy w terenie lub po górach, a także podczas ciągnięcia przyczepy.
Ile palą hybrydowe Dacie z LPG i jaki mają zasięg?
Producent obiecuje, że w cyklu miejskim Dacie Duster i Bigster hybrid-G 150 4x4 mogą poruszać się w trybie elektrycznym nawet przez 60 proc. czasu jazdy. Dwupaliwowa hybryda zapewnia jeszcze większe oszczędności, ponieważ autogaz jest znacznie tańszy od benzyny.
Ze wstępnych danych wynika, że zużycie paliwa wyniesie 7,1-7,2 l/100 km w przypadku LPG lub 5,5-5,6 l/100 km w trakcie zasilania benzyną. Emisja CO2 wynosi: odpowiednio: 116-118 g/km lub 124-126 g/km. Niższe wyniki dotyczą Dacii Duster, a nieco wyższe, ale nadal niewygórowane, większego Bigstera.
Dwa zbiorniki paliwa – każdy o pojemności 50 litrów – zapewniają imponujący zasięg do 1500 km na jednym tankowaniu (dla Dustera w cyklu WLTP).
Sześć trybów pracy nowej hybrydy Dacii:
- Auto: samochód automatycznie przełącza się między trybami 4x2 i 4x4;
- Eco: maksymalna oszczędność paliwa, możliwość przejścia do trybu 4x4 w przypadku niedostatecznej przyczepności;
- Snow: pewniejsze prowadzenie w trybie 4x4 na drogach o słabej przyczepności;
- Mud/Sand: wymusza tryb 4x4 w grząskim terenie;
- Lock: jazdy offroadowa w bardzo nierównym terenie z niską prędkością;
- Hill Descent Control: kontrola nad układem kierowniczym i stała prędkość przy jeździe w dół po śliskiej nawierzchni (w zakresie prędkości od 3 do 30 km na godz.).
Kiedy rozpocznie się sprzedaż wersji hybrid-G 150 4x4?
Na nową hybrydę nie trzeba będzie długo czekać. Polski importer Dacii poinformował, że napęd hybrid-G 150 4x4 trafi do Dustera i Bigstera pod koniec tego roku. Ceny jeszcze nie są znane.