- Nadmiar oleju może być dla silnika tak samo szkodliwy, jak zbyt niski
- Może prowadzić do poważnych awarii, a nawet do zatarcia silnika
- Poziom oleju warto sprawdzać regularnie i dbać o jego poprawną ilość w silniku
Olej silnikowy pełni kluczową rolę w pracy silnika. Bez niego silnik nie mógłby działać. Olej smaruje ruchome części, które pracują pod ogromnymi obciążeniami, w wysokich temperaturach. Olej uczestniczy także w odprowadzaniu ciepła, zatrzymuje zanieczyszczenia, a nawet uszczelnia mikropęknięcia. Jednak wszystko to funkcjonuje tylko wtedy, kiedy w silniku jest go odpowiednia ilość. Niestety cześć kierowców uważa, że im więcej oleju wleją do silnika, tym lepiej ochroni on silnik. W praktyce to poważny błąd, który może narobić dużych problemów właścicielowi auta.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Zimą zawsze miej w samochodzie trochę taśmy klejącej. Ten prosty trik zawsze działa
Bardzo boleśnie przekonała się o tym właścicielka Subaru XV, które trafiło do jednego z warsztatów. Jej auto zaczęło tracić moc, a na desce rozdzielczej zaświeciła się kontrolka oleju. Na stacji benzynowej, na której była, ktoś z obsługi "podpowiedział" jej, że pewnie ma za mało oleju i trzeba go dolać. Właścicielka Subaru bez zastanowienia i bez sprawdzania dolała więc dwa litry. Jaki był skutek? W silniku jej auta znalazły się dwa dodatkowe litry oleju, a samochód musiał trafić do warsztatu.
Jak sprawdzić poziom oleju?
Prawidłowy poziom oleju powinien znajdować się pomiędzy dwoma oznaczeniami na bagnecie, służącym do sprawdzania jego poziomu. Najlepiej, aby mieścił się w górnej części skali — w okolicach 2/3 pomiędzy znacznikami minimum i maksimum. Gdy oleju jest za dużo, zaczyna się on pienić i mieszać z powietrzem, co znacząco obniża jego właściwości smarne. W efekcie silnik traci kompresję i moc, a samochód przestaje prawidłowo reagować na gaz.
Co jaki czas trzeba sprawdzać poziom oleju?
Ponieważ poziom oleju jest kluczowy dla działania i stanu całego silnika, warto kontrolować go regularnie. Warto to robić przynajmniej raz w miesiącu, choć w teorii z tego obowiązku zwolnieni są kierowcy, których samochody wyposażone są w elektronikę, samoczynnie kontrolującą poziom oleju. Ale nawet w takich przypadkach od czasu do czasu warto poziom sprawdzić samemu. Warto także sprawdzić, jakie wartości zużycia oleju są dopuszczalne przez producenta.
Dlaczego nadmiar oleju jest groźny dla silnika?
Mechanik Imran Sokwala, do którego trafiło Subaru, wyjaśnia, że nadmiar oleju prowadzi do powstawania "piany", ponieważ wał korbowy obracając się z dużą prędkością, działa "trochę, jak trzepaczka". W wyniku tego w oleju pojawiają się drobne pęcherzyki powietrza, które uniemożliwiają utworzenie filmu olejowego. W rezultacie smarowanie silnika praktycznie zanika, co prowadzi do szybkiego wzrostu tarcia, co może skończyć się nawet zatarciem jednostki napędowej.
Jakie są konsekwencje zbyt dużej ilości oleju w silniku?
Nadmiar oleju, poza spadkiem smarowania nawet prawie do zera, może również powodować wzrost ciśnienia w układzie, co z kolei prowadzi do uszkodzenia uszczelek, zaworu odpowietrzającego skrzyni korbowej — generalnie do rozszczelnienia silnika i wycieków z niego. W przypadku uszkodzenia tych elementów olej, w przypadku silnika benzynowego może przedostać się nawet do świec zapłonowych, gdzie stworzy osad. Objawia się to szarpaniem silnika, problemami z ruszaniem oraz ogólną utratą mocy pojazdu. Mechanik podkreśla, że takie objawy czasami mylone są z poważniejszymi awariami silnika, podczas gdy prawdziwą przyczyną jest jedynie przelanie oleju.
Jak nadmiar oleju wpływa na katalizator i filtr cząstek stałych?
Niebezpieczeństwo związane z nadmiarem oleju nie kończy się na silniku. Jeśli olej przedostanie się do układu dolotowego i dalej do komory spalania, podczas pracy silnika powstają spaliny bogate w sadzę i niespalone węglowodory. Olej silnikowy, spalając się, wytwarza substancje, które osadzają się na ściankach katalizatora lub filtra cząstek stałych, w które wyposażone są np. silniki diesla. Z czasem te elementy mogą się zatkać, co prowadzi do kosztownych napraw.
W przypadku silników diesla zbyt duży poziom oleju w silniku może mieć także dosłownie katastrofalne skutki. Może bowiem doprowadzić do "rozbiegania" silnika, a to bardzo często skutkuje całkowitym zniszczeniem silnika. Może skończyć się nawet pożarem samochodu.
Jak pozbyć się zbyt dużej ilości oleju?
Rozwiązanie problemu jest stosunkowo proste — wystarczy spuścić nadmiar oleju i przywrócić jego poziom do zalecanego przez producenta. Jeśli nadmiar oleju dostał się do silnika podczas rutynowej dolewki, jego nadmiar można spróbować usunąć np. strzykawką.
Jak wskazuje mechanik, który zajmował się przypadkiem zbyt dużej ilości w silniku Subaru, po usunięciu dwóch litrów oleju z silnika, samochód prawie natychmiast odzyskał sprawność. Warto pamiętać, że w akurat przypadku oleju silnikowego zasada "im więcej, tym lepiej" w ogóle się nie sprawdza. Nadmiar może przynieść więcej szkody niż pożytku.