Logo
Wiadomości
Aktualności
Auto Świat - Archiwum
Motocykle
Multimedia
Premiery
Targi samochodowe
Turystyka
Używane
Co warto kupić
Testy długodystansowe
Rankingi aut używanych
OgłoszeniaPROMOCJA
Porady
Prawo
Eksploatacja
Prawo jazdy
Kupno i sprzedaż
Wszystko o LPG
Wszystko o silniku
Testy
Porównania samochodów
Testy nowych samochodów
Klasyki
Oldtimer
Youngtimer
TV
Auto Świat PitStop
Auta bez ściemy
Auto Świat Go
Samochód Błażeja
Testy i prezentacje
Używane bez ryzyka
EV
Wiadomości
Testy
Porady
UTO
Auto Katalog
Polecamy
Sprawdź swój VIN
Poradniki zakupowe
Testy na prawo jazdy
Oferty dilerów
Auta elektryczne i hybrydowe
Dobry warsztat
Porady dla kierowców
Porady dla warsztatów
Treści premium
Auto Świat olej silnikowy

olej silnikowy

Kontrola oleju silnikowego trwa tylko chwilę. Tak uratujesz auto przed poważnym remontem
Aktualności

Kontrola oleju silnikowego trwa tylko chwilę. Tak uratujesz auto przed poważnym remontem

Taka eksploatacja wykończy twój silnik. Z wymianą oleju nie warto słuchać producentów
Porady

Taka eksploatacja wykończy twój silnik. Z wymianą oleju nie warto słuchać producentów

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Tak auto "prosi" o wymianę oleju silnikowego. Szybko odczujesz różnicę
Aktualności

Tak auto "prosi" o wymianę oleju silnikowego. Szybko odczujesz różnicę

Wymiana oleju silnikowego to jedna z podstawowych czynności serwisowych, która ma ogromny wpływ na żywotność silnika i bezpieczeństwo jazdy. Choć nowoczesne oleje są coraz bardziej zaawansowane, nie są wieczne. Dlatego tłumaczymy, kiedy wymienić olej silnikowy i jak samochód o to "prosi".

Wymiana oleju co 30-50 tys. km? To gra podwyższonego ryzyka!
Porady

Wymiana oleju co 30-50 tys. km? To gra podwyższonego ryzyka!

"Przestrzeganie fabrycznych interwałów serwisowych może prowadzić do poważnych awarii silnika oraz niezaplanowanych wydatków": taki napis powinien znaleźć się na niektórych książkach serwisowych nowych samochodów, w których producenci dopuszczają wymiany oleju co 30 tys. km, a niektórzy – to już naprawdę zgroza – każą wymieniać olej silnikowy co 2 lata lub co 50 tys. km. W takim wypadku druga, a najpóźniej trzecia wymiana oleju może być ostatnią przed remontem.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Błędy, które niszczą auto szybciej, niż myślisz. Mechanicy nie mają wątpliwości
Eksploatacja

Błędy, które niszczą auto szybciej, niż myślisz. Mechanicy nie mają wątpliwości

Wielu kierowców codziennie popełnia drobne błędy, które z czasem prowadzą do kosztownych napraw. Tankowanie pod korek, jazda na zimnym silniku czy trzymanie niskich obrotów – to tylko niektóre z nich. Mechanicy ostrzegają, że niektóre z tych nawyków mogą skrócić życie auta o tysiące kilometrów. Co gorsza, niektóre błędy są wręcz "uczone" na kursach prawa jazdy. Sprawdź, czego unikać, aby nie zrujnować swojego samochodu.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Co zrobić z kanistrem po oleju silnikowym? Tak nie narazisz się na 5000 zł kary
Eksploatacja

Co zrobić z kanistrem po oleju silnikowym? Tak nie narazisz się na 5000 zł kary

Puste plastikowe kanistry po oleju samochodowym i opakowania po niektórych kosmetykach to ekologiczna pułapka na zmotoryzowanych. Tutaj nie działają typowe zasady recyklingu – plastik do żółtego, papier do niebieskiego itd. Pomylić się łatwo, a kara to aż 5000 zł grzywny. Poza tym w ten sposób szkodzimy nie tylko portfelowi, ale też planecie. Jak zatem nie popełnić błędu?

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Podobno to dobry pomysł, więc dolałem Mixolu do diesla
Eksploatacja

Podobno to dobry pomysł, więc dolałem Mixolu do diesla

O dolewkach Mixolu słyszeli chyba wszyscy posiadacze starszych diesli. Niewielka dolewka ma mieć zbawienny wpływ na trwałość układu wtryskowego i kulturę pracy silnika diesla. Sprawdziłem, czy to faktycznie działa. Jest jeszcze jedno pytanie: czy do nowych diesli też można i warto dolewać Mixol?

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Seria pożarów w ciężarówkach i autobusach z silnikami D26 Euro 6C. MAN wzywa na pilne kontrole
Aktualności

Seria pożarów w ciężarówkach i autobusach z silnikami D26 Euro 6C. MAN wzywa na pilne kontrole

MAN wzywa do serwisu użytkowników ciężarówek i autobusów wyprodukowanych pomiędzy 2016 i 2019 r., w których za napęd odpowiadają silniki D26 Euro 6c. Sprawa jest poważna, bo doszło już do 170 pożarów pojazdów z tymi jednostkami napędowymi. Teraz wszystkie egzemplarze wymagają przeprowadzenia gruntownej inspekcji.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Jak wybrać olej do silnika?
Eksploatacja

Jak wybrać olej do silnika?

Oszczędzanie na oleju silnikowym na dłuższą metę się nie opłaca, ale bywa, że nie mamy innego wyjścia. Najczęściej jednak nie najlepszy dobór oleju to wynik wiary w przesądy i – nie ukrywajmy – dość skomplikowanych opisów i klasyfikacji olejów. Wyjaśniamy, na co należy zwrócić szczególną uwagę.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Używana Toyota Prius. Z których lat jest najlepsza? Ile pali, koszty napraw i awarie
Co warto kupić

Używana Toyota Prius. Z których lat jest najlepsza? Ile pali, koszty napraw i awarie

Toyota Prius zdominowała rynek używanych hybryd. Co ciekawe, jako nowe auto wcale nie była taka popularna. Po pierwsze na przeszkodzie stała cena – dużo wyższa niż popularnych "superdiesli", po drugie – przeciętne osiągi, po trzecie – ciągły brak zaufania do mało znanej technologii. Toyota Prius dowiodła jednak swojej nadzwyczajnej trwałości, a handlarze wyciągają używane egzemplarze, skąd tylko się da.

Autor Marcin Matus
Marcin Matus
Silniki Grupy Volkswagena – nie każdy 1.8/2.0 TSI/TFSI jest zły, ale... trzeba wiedzieć który
Wszystko o silniku

Silniki Grupy Volkswagena – nie każdy 1.8/2.0 TSI/TFSI jest zły, ale... trzeba wiedzieć który

Na temat poboru oleju przez silniki T(F)SI Grupy Volkswagena z rodziny EA888 krążą legendy, tak samo jak na temat tego, czy i kiedy pojawiły się poprawione wersje, stroniące od "popijania oliwy". Oto kompendium wiedzy na temat EA888: które typy omijać, ile kosztuje remont, a które odmiany można brać w ciemno.

Układy doładowania - jak działają, co się w nich psuje?
Eksploatacja

Układy doładowania - jak działają, co się w nich psuje?

Ze względu m.in. na downsizing i ostre normy emisji spalin silniki wolnossące są na wymarciu, a triumfy święcą turbosprężarki i (w mniejszym stopniu) kompresory. Sprawdzamy, jak to wszystko działa i co może się popsuć.

Autor Marcin Matus
Marcin Matus
Czy serwis long life jest zły dla silnika?
Eksploatacja

Czy serwis long life jest zły dla silnika?

Albo doraźne oszczędności finansowe przez pierwsze tysiące kilometrów, albo trwały i niezawodny silnik – oto alternatywa związana z częstszą lub rzadszą wymianą oleju w silniku. Komu lub czemu służą wydłużone interwały serwisowe?

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Ile oleju może zużywać silnik samochodowy?
Eksploatacja

Ile oleju może zużywać silnik samochodowy?

Różne źródła podają różne wartości. I tak, instrukcje obsługi niektórych aut dopuszczają aż 1 l/1000 km, z kolei fora internetowe są pełne wypowiedzi osób, których samochody "nie biorą nawet kropelki". Prawda jak zwykle leży pośrodku, bo litr na tysiąc km to o wiele za dużo, a zerowe zużycie to najczęściej... błąd pomiaru

Masz auto z małym i mocnym silnikiem? LSPI może go wykończyć!
Porady dla kierowców

Masz auto z małym i mocnym silnikiem? LSPI może go wykończyć!

LSPI – to zjawisko, które dla nowoczesnych silników jest zabójcze. Jak do niego dochodzi i jak uniknąć ryzyka?

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dlaczego nie wymieniać oleju tak, jak radzą producenci aut
Eksploatacja

Dlaczego nie wymieniać oleju tak, jak radzą producenci aut

Albo doraźne oszczędności finansowe przez pierwsze tysiące kilometrów oraz pozorne korzyści dla środowiska, albo trwały i niezawodny silnik samochodu — oto alternatywa związana z częstszą lub rzadszą wymianą oleju w silniku. Komu tak naprawdę służą wydłużone interwały serwisowe?

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Układy doładowania - jak działają, co się w nich psuje?
Eksploatacja

Układy doładowania - jak działają, co się w nich psuje?

Ze względu m.in. na downsizing i ostre normy emisji spalin silniki wolnossące są na wymarciu, a triumfy święcą turbosprężarki i (w mniejszym stopniu) kompresory. Sprawdzamy, jak to wszystko działa i co może się popsuć.

Regeneracja filtra DPF - sprawdzamy, jak to się robi?
Eksploatacja

Regeneracja filtra DPF - sprawdzamy, jak to się robi?

Jeszcze kilka lat temu, kiedy w aucie filtr cząstek stałych zapełnił się sadzą i popiołem, rozwiązania były w zasadzie tylko dwa: albo kosztowna wymiana, albo nielegalne usunięcie filtra. Dobra wiadomość: teraz filtry można też skutecznie czyścić i jest to regeneracja filtra DPF.

Autor
Autor
Zespół dziennikarzy
Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Jak często wymieniać olej? Czy serwis long life jest zły dla silnika?
Eksploatacja

Jak często wymieniać olej? Czy serwis long life jest zły dla silnika?

Albo doraźne oszczędności finansowe przez pierwsze tysiące kilometrów, albo trwały i niezawodny silnik – oto alternatywa związana z częstszą lub rzadszą wymianą oleju w silniku. Komu lub czemu służą wydłużone interwały serwisowe?

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Jak wybrać olej i kiedy go wymienić?
Eksploatacja

Jak wybrać olej i kiedy go wymienić?

Wymiana oleju silnikowego to najczęstsza operacja serwisowa. Jak dbać o układ smarowania, żeby silnik nie zawiódł w trasie i długo pracował bezawaryjnie? Czy na co dzień warto stosować ulepszone paliwa?

Filtr cząstek stałych - czyszczenie, regeneracja czy wymiana?
Eksploatacja

Filtr cząstek stałych - czyszczenie, regeneracja czy wymiana?

Wcześniej lub później czeka to każdego użytkownika diesla z filtrem sadzy: na desce zapali się kontrolka informująca o problemie z układem. Co w takiej sytuacji? Trzeba od razu rozbijać świnkę skarbonkę i szykować się na zakup nowego DPF-a? Nie zawsze!

Jak czytać oznaczenia na olejach silnikowych, by optymalnie wybrać olej do auta?
Eksploatacja

Jak czytać oznaczenia na olejach silnikowych, by optymalnie wybrać olej do auta?

"Olej przeznaczony do silników benzynowych, na olej napędowy i LPG, stosowany w samochodach osobowych i dostawczych, odpowiedni do silników z turbodoładowaniem i bez, chroniący katalizatory...". Takie opisy znajdziemy na większości olejów silnikowych do aut. Niestety, opisy te w najmniejszym stopniu nie pomagają optymalnie wybrać oleju do auta. Co zatem jest ważne i jak czytać oznaczenia na olejach do silnika?

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Logo
RedakcjaRegulaminPolityka prywatnościMapa serwisuReklamaO nas
Social Media:
© 2025 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. Powered by Ring Publishing Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.