Auto Świat Porady Eksploatacja Filtr cząstek stałych - czyszczenie, regeneracja czy wymiana?

Filtr cząstek stałych - czyszczenie, regeneracja czy wymiana?

Autor Piotr Wróbel
Piotr Wróbel

Wcześniej lub później czeka to każdego użytkownika diesla z filtrem sadzy: na desce zapali się kontrolka informująca o problemie z układem. Co w takiej sytuacji? Trzeba od razu rozbijać świnkę skarbonkę i szykować się na zakup nowego DPF-a? Nie zawsze!

Kotrolka DPF
Zobacz galerię (7)
Auto Świat / Piotr Szypulski
Kotrolka DPF
  • Zapalenie się kontrolki filtra nie musi oznaczać dużych wydatków. Ale... może
  • Zawsze warto rozważyć regenerację zamiast wymiany
  • Jeśli konieczny okaże się zakup nowego filtra, to powinno być taniej, niż jeszcze kilka lat temu

Jeszcze jakieś 10-15 lat temu każdy amator silników wysokoprężnych na dźwięk słów "DPF" lub "filtr sadzy" bladł na twarzy i zaczynał nerwowo przewracać oczami. Bez dwóch zdań – pierwsze filtry sadzy, zwłaszcza te tzw. suche (dopalanie sadzy bez udziału płynu katalizującego) sprawiały masę problemów, a jazda samochodem z tym "wynalazkiem" na pokładzie była dla wielu istną mordęgą. We znaki dawała się zwłaszcza eksploatacja typowo miejska, gdyż w tym wypadku szybkie zapychanie się filtra, migające kontrolki i rozrzedzanie się oleju silnikowego to była smutna norma. A dziś? Cóż, dziś groza związana z filtrami sadzy nie jest już tak powszechna, jak kiedyś.

Autor Piotr Wróbel
Piotr Wróbel