Auto Świat Wiadomości Aktualności Seria pożarów w ciężarówkach i autobusach z silnikami D26 Euro 6C. MAN wzywa na pilne kontrole

Seria pożarów w ciężarówkach i autobusach z silnikami D26 Euro 6C. MAN wzywa na pilne kontrole

MAN wzywa do serwisu użytkowników ciężarówek i autobusów wyprodukowanych pomiędzy 2016 i 2019 r., w których za napęd odpowiadają silniki D26 Euro 6c. Sprawa jest poważna, bo doszło już do 170 pożarów pojazdów z tymi jednostkami napędowymi. Teraz wszystkie egzemplarze wymagają przeprowadzenia gruntownej inspekcji.

Jedna ze spalonych ciężarówek MAN-a ciągnęła cysternę z benzyną
Jedna ze spalonych ciężarówek MAN-a ciągnęła cysternę z benzynąFeuerwehr Dresden
  • Po wprowadzeniu wymaganych prawem łożysk, niektóre silniki w ciężarówkach i autobusach MAN-a w następstwie uszkodzenia mogą się zapalić
  • Problemy mogą pojawić się po pokonaniu 400-500 tys. km, a jedną przyczyn uszkodzeń silników jest nieprzestrzeganie terminów przeglądów
  • Zachęcamy do oddawania głosów w specjalnej ankiecie, która znajduje się pod artykułem

Najpierw uszkodzenie, a następnie pożar — z takim scenariuszem mogą spotkać się użytkownicy samochodów ciężarowych i autobusów marki MAN napędzanych silnikami Euro 6c typu D2676LF51-53 lub D2676LOH35-37. Mowa o jednostkach wyprodukowanych między listopadem 2016 r. a sierpniem 2019 r. Według ustaleń producenta od chwili wprowadzenia tych silników na rynek doszło do 170 pożarów, a tylko w 2024 r. było ich 18.

Prawo wymusiło bezołowiowe łożyska, a te wymagają dbałości o silnik

MAN informuje, że po europejskich drogach porusza się ok. 880 tys. pojazdów tego niemieckiego producenta. Spośród nich ok. 120 tys. ciężarówek i ponad 5 tys. autobusów zostało wyprodukowanych w latach 2016-2019 i wyposażonych we wspomniane wyżej silniki. To właśnie te pojazdy narażone są na ryzyko pożaru.

Niemiecki koncern wyjaśnia, że ze względu na nowe regulacje prawne w silnikach zastosowano łożyska bezołowiowe. Te są bardziej wrażliwe na zanieczyszczenia i starzenie się oleju. Nadmierne starzenie się i zanieczyszczenie oleju silnikowego może prowadzić do uszkodzenia elementów filtra oleju, a to ostatecznie do uszkodzenia silnika i pożaru. Na liście zdiagnozowanych przyczyn uszkodzeń znalazły się także specjalne warunki eksploatacji, przede wszystkim jazda ze zbyt dużą prędkością, przedostawanie się cieczy chłodzącej do oleju silnikowego, tuning silnika, a także stosowanie niezatwierdzonych przez MAN olejów silnikowych i ich mieszanie oraz korzystanie z części zamiennych, np. filtrów oleju, filtrów powietrza, które nie odpowiadają specyfikacji producenta.

W ocenie MAN, jeżeli użytkownicy nie przestrzegają terminów przeglądów i zaplanowanych czynności warsztatowych, pierwsze przypadki uszkodzeń mogą wystąpić w pojazdach, które pokonały od 400 tys. do 500 tys. km. Tego typu problemów nie zdiagnozowano w egzemplarzach regularnie wysyłanych na przeglądy. Od końca 2022 r. MAN miał kilkukrotnie informować właścicieli pojazdów, których to dotyczy, o konieczności podjęcia odpowiednich działań w warsztacie, aby zapobiec uszkodzeniom i zwiększyć wytrzymałość.

Pożary bez ofiar, ale mimo to bardzo niebezpieczne

Aby uniknąć niebezpiecznej sytuacji, producent m.in. profilaktycznie wymienił pokrywę filtra oleju, która mogła zostać uszkodzona przez przestarzały olej. Ponadto tam, gdzie było to wymagane ze względu na szczególnie intensywny profil użytkowania, indywidualnie dostosowywano częstotliwość wymiany oleju do konkretnego zastosowania.

MAN przypomina, że wszystkie pożary, do których doszło, spowodowały szkody materialne, ale na szczęście obyło się bez poważnych obrażeń ciała. Serwis 40ton.net zwraca uwagę, że wspomniane szkody materialne bywają naprawdę duże, a pożary mogą prowadzić do bardzo niebezpiecznych sytuacji. W jednym z przypadków, do którego doszło w czerwcu br. na autostradzie A17 w Niemczech, spłonęła ciężarówka ciągnąca cysternę z 36 tys. litrów benzyny.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków