Auto Świat Wiadomości Aktualności Płatne autostrady na wakacyjnych trasach: ile to kosztuje i jak za nie zapłacić?

Płatne autostrady na wakacyjnych trasach: ile to kosztuje i jak za nie zapłacić?

Polski system autostradowy w kontekście płatności w tym roku jest już znacząco uproszczony, niemniej wciąż mamy odcinki płatne i do tego drogie, a także odcinki czasowo bezpłatne, gdzie trzeba jednak pobrać bilet. W każdym kraju płatności autostradowe wyglądają inaczej i planując podróż autem przez Europę, warto wziąć pod uwagę zarówno koszt przejazdu, jak i sposób dokonania płatności. Niektóre systemy (np. węgierski) są dość skomplikowane i łatwo jest zasłużyć na mandat.

Zmiany na bramkach autostrady A4
Zmiany na bramkach autostrady A4Żródło: Onet
  • Nie ma w Europie jednego spójnego systemu płatności autostradowych
  • W niektórych krajach wybierając rodzaj winiety, należy zwracać uwagę albo na liczbę miejsc w samochodzie, albo na jego wysokość lub inne parametry
  • W niektórych krajach osobno trzeba kupić winietę na przyczepę, ale niekoniecznie dotyczy to wszystkich rodzajów samochodów

O cenach za przejazdy polskimi autostradami zrobiło się głośno nieco ponad rok temu, a powodem były zbliżające się wybory parlamentarne. Politycy zapowiadali, że autostrady w Polsce (domyślnie: dla kierowców samochodów osobowych) będą bezpłatne. Tę zapowiedź – przed czym z góry ostrzegali fachowcy – udało się zrealizować tylko częściowo.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

W Polsce na kierowców osobówek w tym roku czekają dwa płatne odcinki autostrad

Jeszcze rok temu system płatności za przejazdy polskimi autostradami był jednym z najbardziej skomplikowanych na świecie. Politycy stanęli jednak na wysokości zadania i zlikwidowali fatalne rozwiązania, które wcześniej sami wymyślili i wprowadzili. Obecnie polski system płatności za autostrady (dotyczy samochodów osobowych) wygląda tak:

  • dwa płatne do lipca ub. roku odcinki państwowych autostrad (Konin-Stryków na A2 i Wrocław-Sośnica na A4) obecnie są dla samochodów osobowych darmowe. Nie działa już idiotyczny, obowiązkowy system kupowania biletów na stacji benzynowej czy też za pomocą aplikacji w telefonie na każdy przejazd autostradą;
  • darmowa jest też (co najmniej do końca roku) dla kierowców samochodów osobowych i motocykli autostrada A1 na drodze pomiędzy Toruniem a Gdańskiem. Nie oznacza to jednak otwarcia bramek – na wjeździe pobieramy bilet i oddajemy go na bramkach, gdy opuszczamy autostradę;
  • płatny jest odcinek autostrady A4 pomiędzy Krakowem i Katowicami. Przejazd całego odcinka samochodem osobowym w jedną stronę kosztuje 32 zł. Motocykliści płacą połowę tej kwoty;
  • najdroższa autostrada w Polsce pozostała najdroższą autostradą w Polsce i jedną z najdroższych, jakie występują w Europie. Za przejazd 255 km z Konica do Świecka przy granicy z Niemcami zapłacimy (w jedną stronę) aż 114 zł (228 zł w obie strony). Szczególnie dotkliwe są opłaty na odcinku z Konina do Poznania – w sumie 64 zł w jedną stronę podzielone na "dwie transze" po 32 zł. W sumie opłata z przejazd A2 z Konina do granicy i z powrotem kosztuje wyraźnie więcej niż szwajcarska winieta autostradowa na cały rok.

Winiety za granicą: uważaj, gdzie kupujesz. Łatwo przepłacić

Obecnie domyślnym sposobem zapłaty za drogi w kraju, przez który zamierzamy przejechać, jest kupno winiety elektronicznej, co można zrobić nawet podczas podróży. Winiety kupujemy albo bezpośrednio na stronie operatora/autoryzowanego dystrybutora albo u różnych pośredników. Warto porównywać ceny, ponieważ różnica w cenie tego samego biletu w zależności od sklepu sięga nawet 30 procent.

Czechy: każdy wypełnia formularz, ale nie każdy musi płacić

W Czechach obowiązują e-winiety, czyli elektroniczne zgłoszenie samochodu do systemu opłat autostradowych. Jest wiele sklepów internetowych, w których można kupić czeską winietę, ceny nieznacznie się różnią, a mniej-więcej wynoszą:

  • za jeden dzień – ok. 43 zł
  • winieta na 10 dni – ok. 60 zł
  • winieta na 30 dni – ok. 95 zł
  • cena za cały rok – ok. 460 zł

Samochody zasilane gazem ziemnym albo biogazem podlegają zniżce – ich właściciele płacą 25-50 proc. ceny podstawowej. Taniej płacą też kierowcy hybryd Plug-in.

Przejazd samochodami w pełni elektrycznymi jest darmowy, ale nie ma tu automatyzmu: należy wypełnić druk na stronie internetowej i wysłać zgłoszenie do systemu. Brak zgłoszenia jest traktowany jak brak winiety i podlega karze.

Słowacja: obowiązują e-winiety

Słowacy sprzedają winiety 10-dniowe, 30-dniowe i roczne (albo na 365 dni – a zatem niekoniecznie ważne od 1 stycznia do 31 grudnia). Podobnie jak w przypadku winiet czeskich bilet kupujemy przez Internet, wprowadzając dane auta i dzień "startowy" winiety. Winiety krótkookresowe są – w porównaniu do winiet rocznych – stosunkowo drogie, co ułatwia Słowakom "odpowiednie" obciążenie kieszeni turystów:

  • winieta na 10 dni – ok. 62 zł
  • winieta na 30 dni – ok. 88 zł
  • cena za cały rok – ok. 305 zł

Austria: winiety czasowe oraz bilety odcinkowe

System austriacki jest dość skomplikowany: obowiązują winiety "ogólne", a oprócz nich ekstra płatne są wybrane odcinki dróg (tunele i przełęcze). Zarówno bilety czasowe, jak i odcinkowe można kupić przez Internet (uwaga: ceny istotnie się różnią w zależności od sklepu – nawet o kilkanaście proc.). Obowiązują winiety elektroniczne oraz naklejki. Bilety odcinkowe można kupić także na bramkach przed wjazdem, co zwłaszcza cudzoziemcom ułatwia poruszanie się po tym kraju i zwalnia z konieczności starannego planowania podróży. Zwłaszcza jednak opłaty odcinkowe są zaskakująco wysokie – poniżej przykłady (uwaga: ceny orientacyjne, występują różnice w zależności od miejsca zakupu):

  • winieta na jeden dzień – ok. 45 zł
  • winieta na 10 dni – ok. 60 zł
  • winieta na dwa miesiące – ok. 160 zł
  • winieta na rok – ok. 450 zł
  • bilety odcinkowe – od 30 do 80 zł za 1 przejazd

Słowenia: jest drogo i jest specjalna taryfa dla mikrobusów

Słowenia przewiduje dwie taryfy dla samochodów o dmc do 3,5 t uzależnionych od wysokości karoserii samochodu nad przednią osi: Jeśli wysokość pojazdu nad przednią osią nie przekracza 1,3 metra, obowiązuje niższa stawka, gdy auto jest wyższe niż 1,3 m nad przednią osią, trzeba zapłacić blisko dwa razy więcej. W praktyce wyższa taryfa dotyczy większości aut dostawczych i minibusów.

  • winieta na 7 dni – 99/174 zł
  • winieta na miesiąc – 175/320 zł
  • winieta na rok – 600/1130 zł

Winiety słoweńskie można kupić przez Internet.

Szwajcaria: 40 franków i rok z głowy

Szwajcarska winieta na rok kosztuje 40 franków czyli nieco poniżej 180 zł. Ta cena dotyczy wszystkich samochodów do 3,5 t. Uwaga: niektóre sklepy internetowe żądają za szwajcarską winietę ponad 200 zł, niektóre nawet 210 zł, ale można to zrobić taniej. Jeśli ktoś nie chce kupować winiety elektronicznej, może kupić winietę w formie naklejki na szybę choćby na stacji benzynowej na granicy.

Węgry: cena zależy od liczby miejsc w aucie

Na Węgrzech cena opłaty drogowej w przypadku pojazdu do 3,5 t jest niższa w przypadku pojazdów mających do 7 miejsc i wyższa, gdy auto jest 8-9-osobowe. Wyższą stawkę płacą też użytkownicy kamperów.

  • za jeden dzień – ok. 72 zł/101 zł
  • winieta na 10 dni – ok. 86 zł/124 zł
  • winieta na miesiąc – ok. 139 zł/196 zł
  • cena za cały rok – ok. 775 zł/1096 zł

Uwaga: konieczne jest też kupno osobnego biletu na przyczepę, jeśli ciągniemy ją pojazdem kategorii D2 (kampery albo minibusy mające 8-9-miejsc). Bilet na przyczepę kosztuje tyle, ile bilet na samochód osobowy mający do 7 miejsc.

Bułgaria: pamiętaj, aby zachować potwierdzenie

W Bułgarii obowiązują winiety na samochody i przyczepy, jednak bilet na przyczepę trzeba wykupić tylko w sytuacji, gdy dmc zestawu przekracza 3,5 t. Podstawowa winieta za samochód do 3,5 t obejmuje także minibusy do 9 miejsc oraz kampery. Orientacyjne ceny kształtują się następująco:

  • 7 dni – ok. 50 zł
  • 1 miesiąc – ok. 95 zł
  • 3 miesiące – ok. 150 zł
  • 365 dni – ok. 260 zł

Uwaga: Bułgarzy kładą duży nacisk na kontrole elektronicznych winiet autostradowych, często przy drogach rozstawiają kamery odczytujące numery rejestracyjne aut i sprawdzający status płatności w systemie. System ma jednak kłopot z polskimi tablicami rejestracyjnymi i polskie samochody często są typowane do kontroli manualnej, dlatego warto mieć w aucie potwierdzenie zapłacenia opłaty drogowej.

Rumunia: trochę taniej niż gdzie indziej

W Rumunii e-bilety drogowe są niedrogie i mona wybierać wśród wielu różnych opcji okresowych. Nie ma komplikacji jak np. na Węgrzech, podstawowa winieta obejmuje każde auto osobowe do 3,5 t.

  • 1 dzień – ok. 20 zł
  • 10 dni – 30 zł
  • 30 dni – 40 zł
  • 60 dni – 60 zł
  • 365 dni – 160 zł

Włochy: płatne wybrane autostrady, niektóre są bardzo drogie

We Włoszech obowiązują opłaty za przejechanie poszczególnych odcinków – trochę jak w Polsce. Podobnie jak w naszym kraju niektóre autostrady (zwłaszcza na południu Włoch) są darmowe, a inne płatne – w tym niektóre są szczególnie drogie. Na najdroższych włoskich autostradach opłata drogowa może pochłonąć budżet porównywalny do ceny paliwa.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków