- Fabryka Volkswagena we Wrześni zostanie rozbudowana o dwie nowe hale produkcyjne
- Nowe hale będą gotowe w 2027 r. i posłużą do produkcji elektrycznego modelu eCrafter oraz magazynowania baterii
- We Wrześni produkowane są obecnie modele Crafter, MAN TGE oraz kamper Grand California
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Nowe hale o łącznej powierzchni prawie 60 tys. m2 mają być gotowe w połowie 2027 r. W pierwszej będzie odbywać się produkcja platformy podwoziowej dla Volkswagena eCraftera. Za spawanie, zgrzewanie czy klejenie będzie odpowiadało 150 robotów. Druga hala stanie się magazynem baterii oraz centrum logistycznym z punktami ładowania dla elektrycznych ciężarówek. Zainstalowany zostanie też system kamer wyposażonych w sieć neuronową. Będzie odpowiedzialny za kontrolę powierzchni baterii.
— Dzięki tej inwestycji będziemy mogli produkować najnowszą generację eCraftera, wzmacniając naszą pozycję w segmencie lekkich samochodów dostawczych — podkreślił Stefan Mecha, prezes marki Volkswagen Samochody Dostawcze.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPoznaj kontekst z AI
Rozbudowa fabryki we Wrześni to kolejny dowód na strategiczne znaczenie zakładu dla globalnych planów koncernu. "To kolejny krok w kierunku zrównoważonego transportu, który wzmocni naszą pozycję w segmencie lekkich samochodów dostawczych w przyszłości. To również podkreślenie roli zakładu we Wrześni, który już dziś wyznacza kierunki związane ze zrównoważonym rozwojem i środowiskiem dla całej branży" — dodał prezes Mecha.
Produkcja nowej generacji eCraftera to również gwarancja stabilności zatrudnienia w zakładzie. "To jasny sygnał, że przyszłość miejsc pracy we Wrześni jest zabezpieczona" — zaznaczył Piotr Olbryś, przewodniczący zakładowej "Solidarności".
Jakie samochody są produkowane we Wrześni?
Fabryka we Wrześni w przyszłym roku będzie obchodzić swoje 10-lecie. Od 2016 r. jest w niej od podstaw produkowany największy lekki samochód dostawczy Volkswagena z napędem spalinowym, czyli Crafter. Rok później dołączył do niego bliźniaczy modelu MAN TGE. Do napędu służą silniki Diesla 2.0 TDI o mocy od 140 do 177 KM.
Pojazdy są oferowane w różnych wersjach długości, wysokości i wielkości kabiny pasażerskiej. Dostępne są jako furgony, same podwozia oraz ze specjalistycznymi zabudowami. To tutaj powstaje także duży kamper Volkswagena — Grand California.
Wrzesiński zakład należy do spółki Volkswagen Poznań, która działa od ponad 30 lat i produkuje w Polsce również model Caddy. Firma zatrudnia ponad 9 tys. osób.
— Volkswagen Poznań to największy pracodawca w Wielkopolsce i firma, która zdecydowaną większość komponentów do budowy samochodów pozyskuje w naszym kraju. Ta inwestycja to również dowód na to, że my jako kraj nie konkurujemy dziś tanią siłą roboczą, ale pozyskujemy inwestycje ze względu na jakość i wykształcenie naszych kadr oraz bardzo wysokie kompetencje pracowników. Jako ministerstwo bardzo cenimy inwestycje, za którymi idą wysoko zaawansowane technologie, które podnoszą konkurencyjność polskiej gospodarki. A z taką mamy do czynienia właśnie w zakładzie we Wrześni — powiedział Tomasz Lewandowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii.