- Autostrada A2 zostanie wydłużona o ponad 16 km na wschód od Białej Podlaskiej
- Budowa odcinka A2 między Siedlcami a Białą Podlaską jest w toku. Możliwe, że kierowcy pojadą nowymi odcinkami jeszcze w 2025 r.
- GDDKiA przygotowuje rozbudowę A2 na zachód od Warszawy, po zakończeniu inwestycji kierowcy będą mieli po trzy pasy ruchu w każdym kierunku
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Jest już zielone światło dla budowy kolejnego odcinka autostrady A2. Tym razem chodzi o fragment w woj. lubelskim pomiędzy węzłem Biała Podlaska a rejonem miejscowości Kijowiec. Wojewoda Lubelski wydał już decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przypomina, że to już kolejny fragment A2 w tym województwie, prowadzący w kierunku przejścia granicznego z Białorusią w Kukurykach.
Poznaj kontekst z AI
Nowy fragment autostrady A2. Co zyskają kierowcy?
W ramach inwestycji zostanie wybudowana dwujezdniowa trasa z dwoma pasami ruchu na każdej z nich i rezerwą pod trzeci pas. Oprócz tego w ramach kontraktu powstaną m.in. obiekty inżynieryjne oraz drogi do obsługi ruchu lokalnego. GDDKiA zapowiada, że z nowych chodników i ścieżek rowerowych skorzystają też piesi i rowerzyści.
Wydana decyzja ZRID pozwala przejść do kolejnego etapu przetargu, który został ogłoszony w maju br. i który ma na celu wykonanie projektu technicznego i wykonawczego oraz budowę ponad 16-kilometrowego odcinka autostrady A2. Do zadań zwycięzcy przetargu będzie należało opracowanie dokumentacji, uzyskanie niezbędnych decyzji i wybudowanie trasy A2 pomiędzy węzłem Biała Podlaska o rejonem miejscowości Kijowiec.
- Przeczytaj także: Na wschodzie rośnie nowa droga ekspresowa. Wcześniej połączyła Warszawę z Lublinem
Jak przebiega budowa autostrady A2 na wschód od Warszawy?
GDDKiA przypomina, że z czterech odcinków autostrady A2 pomiędzy Siedlcami a Białą Podlaską trzy są w realizacji, natomiast dla fragmentu Swory — Biała Podlaska drogowcy uzyskali już pozwolenie na jego użytkowanie. Aby kierowcy mogli z niego skorzystać, najpierw muszą zostać ukończone prace na pozostałych trzech odcinkach.
Najbliższy ukończenia jest fragment Siedlce Południe — Malinowiec, bo tu zaawansowanie prac wynosi 90 proc. Nieco więcej jest do zrobienia na odcinkach Malinowiec — Łukowisko, gdzie zaawansowanie prac jest na poziomie 82 proc. oraz Łukowisko — Swory (zaawansowanie 84 proc.). Różnice w postępie prac wynikają m.in. z różnych terminów uzyskania decyzji ZRID. Możliwe, że prace zajmą więcej czasu, niż planowano, bo wykonawcy oczekują wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych.
GDDKiA dąży do tego, aby trasa główna na wszystkich odcinkach została udostępniona do ruchu jeszcze w 2025 r. Wraz z oddaniem do ruchu odcinka A2 Siedlce Południe — Malinowiec drogowcy udostępnią również 2 km odcinka Siedlce Zachód — Siedlce Południe.
A2 na zachód od stolicy już gotowa. Co jeszcze czeka kierowców?
Chociaż kierowcy już od wielu lat korzystają z autostrady A2 pomiędzy Warszawą i Łodzią, powinni przygotować się na czekające ich utrudnienia. GDDKiA przypomina, że przygotowuje się do poszerzenia 89-kilometrowego fragmentu od węzła Łódź Północ do węzła Konotopa.
W lipcu br. został ogłoszony przetarg na roboty budowlane przy rozbudowie A2. Docelowo trasa będzie miała po trzy pasy ruchu na jezdniach pomiędzy węzłami Łódź Północ i Pruszków oraz po cztery pasy od węzła Pruszków do węzła Konotopa.
- Przeczytaj także: GDDKiA planuje gigantyczne inwestycje. Będą kosztować 12 mld zł