- GDDKiA podpisała umowę na budowę dwóch odcinków dróg ekspresowych: S11 Oborniki — Poznań oraz S10 Wałcz — Piła Północ
- Obie trasy będą krzyżowały się na węźle Piła Północ i ułatwią podróże z Poznania nad morze
- Całość prac związanych z nowymi inwestycjami ma potrwać do 2028 r.
- Zachęcamy do oddawania głosów w specjalnej ankiecie, która znajduje się pod artykułem
W ciągu najbliższych lat droga ekspresowa S11 na terenie Wielkopolski wydłuży się o ponad 22 km, a druga z kluczowych tras w tym regionie, droga S10, o 13 km. To efekt podpisania przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) umów na realizację tych dwóch inwestycji. Obie powstają w formule Projektuj i buduj.
Droga ekspresowa S11 Oborniki — Poznań
Pierwszy z dwóch odcinków, które zostaną wybudowane, to fragment drogi ekspresowej S11 Oborniki — Poznań. Inwestycja przewiduje również budowę obwodnicy Obornik. Trasa S11 jest częścią ważnego połączenia drogowego, w tym również o znaczeniu obronnym, które zapewni dojazd ze stolicy Wielkopolski na środkowe wybrzeże Bałtyku. S11 ułatwi również podróże z Poznania do Szczecina. Inwestycja wyprowadzi ruch tranzytowy z Obornik oraz innych miejscowości położonych przy obecnej drodze krajowej DK11. Ponadto droga ekspresowa połączy się z zachodnią obwodnicą Poznania, a tym samym ułatwi skomunikowanie z autostradą A2.
W ramach inwestycji wybudowana zostanie dwujezdniowa droga z dwoma pasami ruchu na każdej z nich. Ponadto powstaną dwa węzły drogowe, Oborniki oraz Chludowo, oraz dodatkowe drogi i jezdnie do obsługi ruchu lokalnego. Na 22-kilometrowej trasie znajdzie się 38 obiektów inżynieryjnych, a także miejsca obsługi podróżnych MOP Oborniki Wschód i MOP Oborniki Zachód.
Droga ekspresowa S10 Wałcz (Witankowo) — Piła Północ
Drugi z nowych odcinków zlokalizowany będzie w północnej części województwa wielkopolskiego i będzie częścią przyszłej drogi ekspresowej S10 Wałcz (Witankowo) — Piła Północ. To już czwarty z ośmiu fragmentów drogi ekspresowej pomiędzy Szczecinem i Piłą, który trafił do realizacji. W przyszłości gotowa już trasa S10 stanie się najszybszym drogowym połączeniem Szczecina z aglomeracją warszawską, a także będzie pełniła rolę alternatywnego dojazdu do Poznania. GDDKiA precyzuje, że na wysokości Piły powstanie węzeł na skrzyżowaniu dwóch ważnych dla tego regionu dróg ekspresowych S10 i S11.
Nowy odcinek drogi S10 będzie zaczynał się na końcu oddanej do użytku w 2020 r. obwodnicy Wałcza. Dalej trasa poprowadzi na południe od obecnej drogi DK10. W ramach inwestycji przewidziano budowę pary MOP-ów z rezerwą terenu na budowę stacji paliw i restauracji oraz dwóch węzłów drogowych, tj. Stara Łubianka i Piła Północ, na którym będą krzyżowały się trasy S10 i S11. Ponadto na budowanym odcinku powstanie m.in. sześć wiaduktów i cztery estakady.
Harmonogram prac przy budowie odcinków dróg S11 i S10
W pierwszej kolejności wykonawcy inwestycji w ciągu 10 miesięcy stworzą projekty budowlane i złożą wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). GDDKiA przewiduje, że rozpatrywanie wniosków potrwa siedem miesięcy. Kolejne 22 miesiące mają zająć prace w terenie, przy czym z czasu przewidzianego na realizację robót wyłączone będą okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca. Prace w terenie powinny rozpocząć się pod koniec 2025 r., a pierwsi kierowcy, przy braku opóźnień, pojadą nowymi odcinkami w drugim kwartale 2028 r.
- Przeczytaj także: Dokładnie porównałem czas i koszty przejazdu 800-kilometrowej trasy autem elektrycznym i spalinowym