Auto Świat Porady Eksploatacja Układy doładowania - jak działają, co się w nich psuje?

Układy doładowania - jak działają, co się w nich psuje?

Autor Piotr Wróbel
Piotr Wróbel

Ze względu m.in. na downsizing i ostre normy emisji spalin silniki wolnossące są na wymarciu, a triumfy święcą turbosprężarki i (w mniejszym stopniu) kompresory. Sprawdzamy, jak to wszystko działa i co może się popsuć.

Turbosprężarki: jak działają, co się w nich psuje?
Zobacz galerię (4)
Auto Świat
Turbosprężarki: jak działają, co się w nich psuje?
  • Trwałość turbosprężarek w dużej mierze zależy od tego, jak ktoś dba o samochód: podstawa to częsta wymiana oleju, niewyłączanie silnika po ostrej jeździe
  • Kompresory są dużo mniej wymagające pod tym względem, ale generują wyższe straty
  • Małe benzynowe silniki z turbo palą mało tylko przy bardzo delikatnej jeździe

Choć było to już jakiś czas temu, to nadal dobrze pamiętam przełom lat 80. i 90. XX w. Gdy z kolegami gdzieś na ulicy zauważyliśmy samochód z napisem lub naklejką "Turbo", od razu wiedzieliśmy, że to coś wyjątkowego. I że trzeba będzie się przyjrzeć z bliska, nie zapominając o dokładnym odciśnięciu własnego nosa na szybie kierowcy... Tak było – jeśli już jakiś producent w tamtych czasach zdecydował się umieścić pod maską auta silnik z doładowaniem, to zazwyczaj trudno było tego nie zauważyć. Wielkie napisy "Turbo", "intercooler", zawsze obowiązkowo z tyłu, czasem też na drzwiach z boku i (lub) atrapie chłodnicy. Dziś tym tropem podąża np. Opel – niemal każdy model niemieckiego producenta z tyłu dumnie prezentuje napis "Turbo". Inna sprawa, że byli i tacy, którzy chwalili się za pomocą odpowiedniego napisu... nawet sondą lambda. Prawda, Volvo?

Autor Piotr Wróbel
Piotr Wróbel