Logo
Wiadomości
Aktualności
Auto Świat - Archiwum
Motocykle
Multimedia
Premiery
Targi samochodowe
Turystyka
Używane
Co warto kupić
Testy długodystansowe
Rankingi aut używanych
OgłoszeniaPROMOCJA
Porady
Prawo
Eksploatacja
Prawo jazdy
Kupno i sprzedaż
Wszystko o LPG
Wszystko o silniku
Testy
Porównania samochodów
Testy nowych samochodów
Klasyki
Oldtimer
Youngtimer
TV
Auto Świat PitStop
Auta bez ściemy
Auto Świat Go
Samochód Błażeja
Testy i prezentacje
Używane bez ryzyka
EV
Wiadomości
Testy
Porady
UTO
Auto Katalog
Polecamy
Sprawdź swój VIN
Poradniki zakupowe
Testy na prawo jazdy
Oferty dilerów
Auta elektryczne i hybrydowe
Dobry warsztat
Porady dla kierowców
Porady dla warsztatów
Treści premium
Auto Świat Olej

Olej

Szkodliwy mit o silniku i oleju. Kiedyś mechanicy tak radzili, teraz mają inne zdanie
Aktualności

Szkodliwy mit o silniku i oleju. Kiedyś mechanicy tak radzili, teraz mają inne zdanie

Czy diesel pojedzie na oleju spożywczym ze sklepu? Sprawdziliśmy to
Eksploatacja

Czy diesel pojedzie na oleju spożywczym ze sklepu? Sprawdziliśmy to

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Z chorwackiego tira aż się lało. Inspektorzy ITD zakazali jazdy
Aktualności

Z chorwackiego tira aż się lało. Inspektorzy ITD zakazali jazdy

Funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego (ITD) z Opola patrolowali autostradę A4 na wysokości miasta. Gdy zauważyli ciężarówkę na numerach rejestracyjnych z Chorwacji, postanowili ją zatrzymać. Dokładną kontrolę przeprowadzili na pobliskim MOP-ie i odkryli poważną usterkę.

Zawór obejściowy oleju jest bardzo istotny zimą. Wielu kierowców nawet o nim nie wie
Porady

Zawór obejściowy oleju jest bardzo istotny zimą. Wielu kierowców nawet o nim nie wie

Zaworów obejściowych w silniku jest co najmniej kilka, jednak mówimy tutaj o jednym z najważniejszych, który jesienią i zimą ma bardzo istotne zadanie — pomóc ostatecznie nasmarować silnik. Z tego powodu jego niesprawność może skutkować poważnymi problemami, łącznie z uszkodzeniem całego silnika.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Jak wybrać olej do silnika?
Eksploatacja

Jak wybrać olej do silnika?

Oszczędzanie na oleju silnikowym na dłuższą metę się nie opłaca, ale bywa, że nie mamy innego wyjścia. Najczęściej jednak nie najlepszy dobór oleju to wynik wiary w przesądy i – nie ukrywajmy – dość skomplikowanych opisów i klasyfikacji olejów. Wyjaśniamy, na co należy zwrócić szczególną uwagę.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Inspektorzy ITD sprawdzili paliwo w baku. Próbka zabarwiła się na różowo
Aktualności

Inspektorzy ITD sprawdzili paliwo w baku. Próbka zabarwiła się na różowo

Inspekcja Transportu Drogowego (ITD) kontroluje nie tylko czas pracy kierowców zawodowych, masę aut dostawczych i ciężarowych czy wymagane zezwolenia. Funkcjonariusze przeprowadzają także kontrole zawartości baków pojazdów. Taką akcję przeprowadziła śląska ITD z Częstochowy na A1.

18 stopni na minusie: co "zamarza" w aucie i jak można temu zapobiec?
Eksploatacja

18 stopni na minusie: co "zamarza" w aucie i jak można temu zapobiec?

Gdy wskazania termometru zbliżają się do 20 stopni "na minusie" albo nawet nieznacznie przekraczają tę barierę, pojawiają się kłopoty: z paliwem, płynem do spryskiwacza, z płynem AdBlue w dieslach, a nawet z olejem silnikowym, który potrafi zamienić się w "masełko", skutecznie uniemożliwiając rozruch. A jest jeszcze płyn w chłodnicy i inne... Podpowiadamy, jak radzić sobie z tymi problemami i jak im zapobiegać, aby po przejściu obecnej fali mrozu być gotowym na następną.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Tak kierowcy radzili sobie z zimą w PRL-u. Niektóre "patenty" dziś byłyby nie do pomyślenia
Aktualności

Tak kierowcy radzili sobie z zimą w PRL-u. Niektóre "patenty" dziś byłyby nie do pomyślenia

Nie dość, że zimy mamy ostatnio jakby lżejsze, to jeszcze nasze auta – przynajmniej te spalinowe – całkiem nieźle sobie z nimi radzą, a rynek oferuje mnóstwo produktów, które dodatkowo to ułatwiają. Jak kierowcy radzili sobie zimą w czasach PRL-u, kiedy mrozy były siarczyste, śniegu potrafiło napadać po pas, o specjalnych oponach na zimę nikt nie słyszał, a zakup nowego akumulatora graniczył z cudem?

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Silniki Grupy Volkswagena – nie każdy 1.8/2.0 TSI/TFSI jest zły, ale... trzeba wiedzieć który
Wszystko o silniku

Silniki Grupy Volkswagena – nie każdy 1.8/2.0 TSI/TFSI jest zły, ale... trzeba wiedzieć który

Na temat poboru oleju przez silniki T(F)SI Grupy Volkswagena z rodziny EA888 krążą legendy, tak samo jak na temat tego, czy i kiedy pojawiły się poprawione wersje, stroniące od "popijania oliwy". Oto kompendium wiedzy na temat EA888: które typy omijać, ile kosztuje remont, a które odmiany można brać w ciemno.

Układy doładowania - jak działają, co się w nich psuje?
Eksploatacja

Układy doładowania - jak działają, co się w nich psuje?

Ze względu m.in. na downsizing i ostre normy emisji spalin silniki wolnossące są na wymarciu, a triumfy święcą turbosprężarki i (w mniejszym stopniu) kompresory. Sprawdzamy, jak to wszystko działa i co może się popsuć.

Autor Marcin Matus
Marcin Matus
Ile oleju może zużywać silnik samochodowy?
Eksploatacja

Ile oleju może zużywać silnik samochodowy?

Różne źródła podają różne wartości. I tak, instrukcje obsługi niektórych aut dopuszczają aż 1 l/1000 km, z kolei fora internetowe są pełne wypowiedzi osób, których samochody "nie biorą nawet kropelki". Prawda jak zwykle leży pośrodku, bo litr na tysiąc km to o wiele za dużo, a zerowe zużycie to najczęściej... błąd pomiaru

Obalamy 10 motoryzacyjnych, internetowych mitów. Sprawdź, czy też w nie wierzysz
Eksploatacja

Obalamy 10 motoryzacyjnych, internetowych mitów. Sprawdź, czy też w nie wierzysz

Wśród kierowców i właścicieli aut od lat pokutują, często przekazywane z ust do ust, nieprawdziwe lub już od dawna nieaktualne przekonania i opinie. Internetowe fora są pełne półprawd, fałszywych argumentów i przeinaczeń. Rozprawiamy się z dziesięcioma, na które wyjątkowo często trafić można w internecie.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Jak sprawdzić poziom oleju w silniku?
Eksploatacja

Jak sprawdzić poziom oleju w silniku?

Nieważne, czy jeździsz starym autem, czy "nówką" z salonu – przy okazji tankowania otwórz maskę i sprawdź olej. Jeśli sąsiedzi zobaczą, że regularnie zaglądasz pod maskę, być może zaczną się naśmiewać z twojego samochodu. Trudno! Podejmij ryzyko! Bez otwierania maski w większości aut nie uda się sprawdzić stanu oleju, a to czynność, z której nie należy rezygnować.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
19 złych nawyków, które mogą zabić twoje auto
Eksploatacja

19 złych nawyków, które mogą zabić twoje auto

Co nie zabije to wzmocni?! Być może, ale na pewno nie w przypadku samochodów. Wiele pozornie niewinnych zaniedbań potrafi znacząco skrócić życie pojazdu. Chociaż nie nastąpi to natychmiast, to ciągłe testowanie wytrzymałości auta sprawia, że pojawiają się awarie, które w dłuższym czasie kończą się wydatkami przewyższającymi jego wartość. Efekt? Mnóstwo samochodów trafia na złom nie dlatego, że brały udział w wypadku, lecz dlatego, że nie opłacało się ich już naprawiać. A wystarczy stosować się do zaleceń producenta i zachować zdrowy rozsądek, aby auto mogło służyć przez wiele lat.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dlaczego nie wymieniać oleju tak, jak radzą producenci aut
Eksploatacja

Dlaczego nie wymieniać oleju tak, jak radzą producenci aut

Albo doraźne oszczędności finansowe przez pierwsze tysiące kilometrów oraz pozorne korzyści dla środowiska, albo trwały i niezawodny silnik samochodu — oto alternatywa związana z częstszą lub rzadszą wymianą oleju w silniku. Komu tak naprawdę służą wydłużone interwały serwisowe?

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Wymiana oleju w "automacie": statyczna czy dynamiczna?
Eksploatacja

Wymiana oleju w "automacie": statyczna czy dynamiczna?

Producenci aut niekiedy twierdzą, że olej w przekładni jest dożywotni. I żeby nic przy nim nie majstrować... Sęk w tym, że to nie do końca prawda, a wymiana zazwyczaj poprawia płynność działania i prognozowaną trwałość "automatu". Skoro już zatem wymieniać, to jak: statycznie czy dynamicznie?

Układy doładowania - jak działają, co się w nich psuje?
Eksploatacja

Układy doładowania - jak działają, co się w nich psuje?

Ze względu m.in. na downsizing i ostre normy emisji spalin silniki wolnossące są na wymarciu, a triumfy święcą turbosprężarki i (w mniejszym stopniu) kompresory. Sprawdzamy, jak to wszystko działa i co może się popsuć.

Jak często wymieniać olej?
Eksploatacja

Jak często wymieniać olej?

Jak często wymieniać olej? To pytanie zadaje sobie wielu kierowców. Odpowiedź na nie nie jest oczywista, bo okresy między wymianami oleju zależą od wielu czynników. Dlatego wyjaśniamy wam, kiedy warto okresy między wymianami oleju skrócić, a kiedy nie jest to konieczne.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Jak często wymieniać olej? Czy serwis long life jest zły dla silnika?
Eksploatacja

Jak często wymieniać olej? Czy serwis long life jest zły dla silnika?

Albo doraźne oszczędności finansowe przez pierwsze tysiące kilometrów, albo trwały i niezawodny silnik – oto alternatywa związana z częstszą lub rzadszą wymianą oleju w silniku. Komu lub czemu służą wydłużone interwały serwisowe?

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Test Modyfikatora+ - czy jazda bez oleju jest możliwa?
Eksploatacja

Test Modyfikatora+ - czy jazda bez oleju jest możliwa?

Czy można przejechać 50 km bez oleju w silniku? Sprawdzamy to, testując Modyfikator+ w Fiacie Punto.

Jak dbać o samochód, by wystarczył na lata?
Eksploatacja

Jak dbać o samochód, by wystarczył na lata?

Pojawia się coraz więcej sygnałów, że rynek motoryzacyjny nie wróci szybko (o ile w ogóle) do sytuacji, gdy nowe auta czekały na klientów, a na placach komisów zalegały setki tysięcy samochodów używanych. Dostępność aut jest dziś ograniczona i gwałtownie rosną ich ceny, co oznacza, że wielu ludzi planujących wymianę samochodu musi zmienić plany. Na szczęście w bardzo wielu wypadkach zmiana auta nie jest konieczna, warto natomiast zmienić podejście do używanego samochodu.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Jak wybrać olej i kiedy go wymienić?
Eksploatacja

Jak wybrać olej i kiedy go wymienić?

Wymiana oleju silnikowego to najczęstsza operacja serwisowa. Jak dbać o układ smarowania, żeby silnik nie zawiódł w trasie i długo pracował bezawaryjnie? Czy na co dzień warto stosować ulepszone paliwa?

Logo
RedakcjaRegulaminPolityka prywatnościMapa serwisuReklamaO nas
Social Media:
© 2025 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. Powered by Ring Publishing Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.