Logo
PoradyZnalazłeś "majonez" pod korkiem wlewu oleju? To może być bardzo kosztowny problem

Znalazłeś "majonez" pod korkiem wlewu oleju? To może być bardzo kosztowny problem

  • Jeśli jeździsz samochodem głównie na krótkich trasach, w układzie smarowania olej silnikowy może mieszać się z wodą i tworzyć emulsję
  • Przyczyną obecności wody w układzie smarowania może być też poważna usterka
  • Niekoniecznie jednak zawsze winna jest uszczelka pod głowicą
  • W każdym wypadku "majonez" pod korkiem wlewu oleju oznacza, że warto odwiedzić warsztat
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Jeśli zauważyłeś pod korkiem wlewu oleju w swoim samochodzie beżową czy też żółtawą maź, to nie jest to na pewno powód do zadowolenia: jest to z całą pewnością emulsja wody i oleju. Teraz zajrzyj jeszcze do zbiorniczka wyrównawczego układu chłodzenia: jeśli tam z kolei widać olej albo emulsję, to czas na wizytę w warsztacie.

Skąd się bierze emulsja wody i oleju w silniku?

Olej nie rozpuszcza się w wodzie, ale jego cząsteczki tworzą w wodzie gęstą zawiesinę. Tylko skąd woda w oleju silnikowym? Z całą pewnością nie powinno jej tam być, choć w pewnych warunkach niewielka jej ilość może się pojawić i być widoczna właśnie w formie emulsji na korku wlewu oleju.

Dalsza część tekstu pod filmem:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Co oznacza majonez pod korkiem wlewu oleju?
Jakie są przyczyny wody w oleju silnikowym?
Czy można jeździć samochodem z wodą w oleju?
Dlaczego częsta wymiana oleju jest ważna w samochodach hybrydowych?

W najlepszym wypadku jest to woda kondensacyjna, która osadza się na wewnętrznych ściankach silnika w wyniku zmian temperatur. Jednak zdecydowanie nie powinno jej tam być: jeśli silnik jest eksploatowany w normalnych warunkach i ma szansę dobrze się wygrzać, cząsteczki wody, które gromadzą się na różnych jego elementach, zwyczajnie odparowują, a olej pozostaje przejrzysty albo przynajmniej ma naturalny dla diesla ciemny kolor.

Dlatego trzeba często wymieniać olej

Jeśli jednak mamy pod korkiem wlewu oleju emulsję i wzięła się ona z nadmiaru wody kondensacyjnej w skrzyni korbowej silnika, to jedynym wytłumaczeniem jest korzystanie z samochodu na krótkich odcinkach. Najbardziej narażone na to zjawisko są hybrydy, które potrzebują, zwłaszcza w ruchu miejskim, znacznie więcej czasu, by solidnie się wygrzać. To właśnie z tej przyczyny jazda na krótkich trasach traktowana jest – w kontekście wymiany oleju silnikowego – jako jazda w trudnych warunkach. Mechanicy nie mają wątpliwości: korzystanie z samochodu wyłącznie na krótkich, miejskich odcinkach, powinno skutkować wymianą oleju nawet dwa razy częściej niż wynosi podstawowy interwał serwisowy przewidziany przez producenta. Woda w oleju przyspiesza korozję wewnętrznych elementów silnika, pogarsza właściwości smarne oleju, niszczy silnik. Gdy jest już widoczna, jedynym rozsądnym sposobem, aby się jej pozbyć, jest wymiana oleju. To dlatego wielu producentów wymaga dość częstej wymiany oleju w samochody z napędem hybrydowym: niby silnik pracuje mniej niż normalny benzyniak, ale to nie znaczy, że z tej przyczyny ma się lepiej.

Podkreślmy wyraźnie: jeśli przyczyną obecności wody w oleju silnikowym jest jazda na krótkich trasach, tej wody nie ma wcale dużo. Jeśli w silniku jest dużo "majonezu", niemal na pewno coś się zepsuło. I usterka wcale nie musi być drobna.

Maź pod korkiem oleju. Czy to usterka?

Uszczelka pod głowicą
Uszczelka pod głowicąAuto Świat

"Majonez" pod korkiem wlewu oleju silnika może świadczyć o poważnej usterce. Dawniej obecność większej ilości wody w oleju była praktycznie domyślnie sygnałem awarii uszczelki pod głowicą. To jest jak najbardziej możliwe, uszkodzenie tej uszczelki powoduje, że woda z układu chłodzenia dostaje się do oleju silnikowego. Niestety, w przypadku każdego auta wymiana Uszczelki pod głowicą to bardzo poważna, pracochłonna i wymagająca uwagi naprawa. Dla właściciela samochodu to bardzo zła wiadomość, ponieważ oznacza ona zdecydowanie czterocyfrowy wydatek.

Na podobnej zasadzie woda może dostawać się do oleju z powodu pęknięcia głowicy silnika – to jeszcze większy problem. To oznacza konieczność remontu silnika.

Jednak w przypadku wielu nowoczesnych silników domyślne "zrzucanie głowicy" z powodu obecności wody w oleju silnikowym to jednak błąd.

Woda w oleju silnikowym: czy to "wydmuchana" uszczelka pod głowicą?

Chłodnica zaworu EGR
Chłodnica zaworu EGRAuto Świat

Wcale niekoniecznie źródłem problemu musi być uszczelka pod głowicą. To może być także nieszczelność w układzie recyrkulacji spalin. Jeśli samochód ma chłodnicę EGR wpiętą do układu chłodzenia silnika, to jej nieszczelność może powodować przedostawanie się płynu chłodniczego do silnika. Olej emulguje z wodą, zamienia się w beżową albo brązową maź.

Jeśli doszło do usterki i to ona jest powodem obecności wody w oleju silnikowym, usterka EGR-u to zdecydowanie lepsza opcja niż usterka głowicy silnika lub uszczelki pod głowicą. Co nie znaczy, że jest to niewielki problem.

Czy można jeździć, gdy w oleju silnikowym jest woda?

Zdecydowanie nie, najlepiej, aby samochód jak najszybciej dotarł do mechanika. Dalsza eksploatacja samochodu, w którym olej zmieszał się z wodą – nawet niewielką ilością wody – może pogłębić problem albo... doprowadzić do usterki, które jeszcze nie ma. Jeżeli "majonez" wziął się wyłącznie z jazdy na krótkich odcinkach, wystarczy wymienić olej. Jeśli większa ilość wody dostaje się do silnika, trzeba usunąć usterkę – i oczywiście wymienić olej, często także zadbać o dokładne wyczyszczenie układu chłodzenia.

Udostępnij:
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium