Logo
PoradyNigdy nie ignoruj tej kontrolki. Usterka prawdziwa czy nie, możesz dużo stracić

Nigdy nie ignoruj tej kontrolki. Usterka prawdziwa czy nie, możesz dużo stracić

  • Ignorowanie kontrolki ciśnienia, nawet jeśli nie przebiliśmy opony, prowadzi do uszkodzenia opon. Często wszystkich czterech opon
  • Czujniki ciśnienia powietrza w oponach samochodu zasadniczo nie są stworzone do przypominania o dopompowaniu kół. Jeśli jednak zaświecą się "bez powodu", to oznacza, że sprawa jest poważna
  • Doraźny, prawidłowy sposób postępowania w tej sytuacji jest prosty i bezkosztowy. Nie należy jednak zwlekać
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Spadek temperatury wpływa na ciśnienie powietrza w oponach i często – właśnie jesienią i zimą – powoduje zaświecenie się kontrolki ciśnienia. W wielu samochodach kontrolkę ciśnienia kierowca może samodzielnie zgasić, nie wychodząc nawet z samochodu. To jednak nie jest dobry pomysł.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Dlaczego kontrolka ciśnienia w oponach świeci zimą?
Jakie są konsekwencje ignorowania kontrolki ciśnienia?
Co należy zrobić po zgaśnięciu kontrolki ciśnienia?
Jak prawidłowo napompować koła w samochodzie?

Dlaczego kontrolka ciśnienia zaczyna szaleć zimą, choć nic się nie zepsuło?

Rzecz w tym, że spadek temperatury otoczenia powoduje zmniejszenie objętości gazów – w tym powietrza sprężonego w oponie. Może to spowodować całkiem spory, mierzalny spadek ciśnienia. W żadnym jednak wypadku sam spadek temperatury powietrza nie powinien zmniejszyć ciśnienia powietrza w oponie, by system kontroli ciśnienia wszczął alarm, jeśli wcześniej wszystko było w porządku. Problem zawsze jest głębszy: prawdopodobnie od dłuższego czasu jeździłeś na niedopompowanych oponach. Teraz dostajesz ostateczne ostrzeżenie: albo dopompujesz koła, albo przygotuj się na wydatki. Dlaczego? O tym niżej.

Tymczasem jednak dopompowanie kół i zresetowanie systemu TPMS to w większości przypadków jedyne, co musi zrobić kierowca. Nie trzeba w tym celu jechać do warsztatu.

Jak działa system kontroli ciśnienia w oponach i dlaczego nie tak, jak myślisz?

Jeśli w aucie są czujniki umieszczone w kołach, fałszywych alarmów jest mniej, bo system bierze pod uwagę temperaturę opon
Jeśli w aucie są czujniki umieszczone w kołach, fałszywych alarmów jest mniej, bo system bierze pod uwagę temperaturę oponArchiwum / Auto Świat

Rzecz w tym, że system TPMS (Tire Pressure Monitoring System – ang. system kontroli ciśnienia w oponach) jest z konieczności skalibrowany tak, że w ogóle nie reaguje na niewielkie wahania ciśnienia powietrza w oponach. Tak być musi, aby kierowca nie był bombardowany nieuzasadnianymi alarmami. Jest bowiem naturalne, że ciśnienie w wychłodzonym kole spada, a w rozgrzanym w czasie szybkiej jazdy autostradą – rośnie.

System ma nas ostrzec, że uszkodziliśmy oponę, zanim na zakręcie stracimy panowanie nad autem. System nie ostrzega o niewielkim spadku ciśnienia, często reaguje dopiero, gdy spada ono o 20 proc. poniżej prawidłowej wartości.

Jednocześnie jazda z ciśnieniem o 20 proc. niższym od zalecanego nawet dwukrotnie przyspiesza zużycie opon. Jeśli ktoś narzeka, że np. w dwa lata "zajechał" opony całoroczne, choć mało jeździł, to bardzo często sam jest sobie winien: jeździł, ale nie sprawdzał ciśnienia.

Tymczasem spadek ciśnienia w oponach rzędu 0,1-0,2 bar na miesiąc jest naturalny. Wystarczy przez dwa-trzy miesiące nie kontrolować go, by ciśnienie w oponach samochodu znalazło się w bardzo niekomfortowym punkcie: jeszcze system TPMS nie alarmuje o usterce, a już nasze opony zużywają się dwa razy szybciej, niż powinny. Jednocześnie rośnie ryzyko uszkodzenia opon np. o krawężnik lub rozsadzenia opony z powodu przeciążenia. Opona znosi wysokie obciążenie tylko wtedy, gdy jest napompowana do odpowiednio wysokiego ciśnienia.

Jak dopasować ciśnienie powietrza w oponach do obciążenia samochodu?

Jakie jest optymalne ciśnienie powietrza w kołach auta? To zależy od obciążenia samochodu
Jakie jest optymalne ciśnienie powietrza w kołach auta? To zależy od obciążenia samochoduŻródło: Auto Świat / Archiwum

Układ kontroli ciśnienia powietrza nie ma szans, aby zareagować na nagłe zwiększenie obciążenia samochodu. Skąd miałby o tym wiedzieć? A tymczasem, jeśli do samochodu, który zazwyczaj jeździ na pusto i ma koła napompowane pod kątem jazdy bez obciążenia, zapakujemy komplet pasażerów oraz ich bagaż, wypadałoby od razu przed jazdą dopompować koła. W zależności od modelu samochodu, ale też od tego, czy mówimy o kołach przedniej czy tylnej osi, różnica w rekomendowanym ciśnieniu powietrza, która zależy od obciążenia, wynosi od kilku do nawet 30 proc. Jeśli więc zapakujemy auto przed dalszym wyjazdem, a nie dopompujemy kół, przekroczymy – z punktu widzenia opon – wszystkie czerwone linie. Dodaj do tego naturalny spadek ciśnienia powietrza w kołach, którego zazwyczaj jesteśmy nieświadomi – oto szybki sposób na bezsensowne zużycie ogumienia.

Jak zresetować system TPMS?

W samochodach z pośrednim systemem TPMS resetowanie układu jest zadaniem kierowcy
W samochodach z pośrednim systemem TPMS resetowanie układu jest zadaniem kierowcyŻródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński

Tylko w samochodach wyposażonych w bezpośredni system TPMS (czyli w autach, które mają czujniki ciśnienia w kołach) system jest zaprogramowany w warsztacie i kierowcy nic do tego. Większość samochodów ma jednak pośrednie systemy kontroli ciśnienia – w kołach nie ma czujników, a system jest obsługiwany, resetowany i ustawiany przez kierowcę.

W praktyce wygląda to tak, że należy wejść do menu ustawień samochodu, znaleźć zakładkę resetowania systemu TPMS, a następnie zresetować go zgodnie z instrukcją. To bardzo proste, ale... system TPMS należy resetować wyłącznie bezpośrednio po prawidłowym napompowaniu kół. Od tego momentu system zapamiętuje wyjściową wartość ciśnienia (tyle, ile napompowaliśmy) i jest to dla niego punkt odniesienia w kontekście informowania o awarii ogumienia.

Jeśli nie możesz znaleźć w systemie ustawień systemu TPMS to, prawdopodobnie, jest to system ustawiany wyłącznie przez warsztat. W tym układzie twoim jedynym zadaniem jest okresowo dopompować kół do właściwego ciśnienia.

Jak prawidłowo napompować koła w samochodzie? Bardzo łatwo się pomylić!

Pompowanie opon
Pompowanie oponArchiwum / Auto Świat

Jest grubym błędem pompowanie kół w samochodzie na stacji przy autostradzie bezpośrednio po przejechaniu dłuższego dystansu z większą prędkością. Oczywiście, jeśli mamy za mało powietrza, pompujemy – ale w takich warunkach nie ma mowy o uzyskaniu właściwego ciśnienia. To dlatego, że koła samochodu powinny być pompowane w chwili, gdy opony są zimne. Jeśli mamy rozgrzane opony, niemal na pewno napompujemy je niewystarczająco – gdy tylko koła się schodzą, ciśnienie spadnie. Tymczasem wartości ciśnienia podane w instrukcji obsługi samochodu albo na naklejce pod klapką wlewu paliwa czy na słupku zawsze odnoszą się do zimnych opon.

Udostępnij:
Autor Maciej Brzeziński
Pasjonat technologii, prywatnie także zapalony kolarz
Pokaż listę wszystkich publikacji
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium