Chociaż w Polsce ten wzrost popularności opon całorocznych to tak naprawdę powrót do tego, co było kiedyś. Zanim w latach 90. udało się przekonać Polaków do zalet ogumienia sezonowego, większość aut poruszających się po polskich drogach (Maluchy, Polonezy, Duże Fiaty) miała na kołach opony, które dziś uznalibyśmy za całoroczne: Stomil D124. Na tle dzisiejszych opon tamte gumy wypadłyby gorzej niż blado, bo w dziedzinie ogumienia w ciągu ostatnich lat dokonał się olbrzymi postęp, większy niż nam się zwykle wydaje.
W ostatnich latach opony – tak jak i samochody – bardzo nam urosły. Wspomniane wcześniej Stomile D124 występowały najczęściej w rozmiarach 135/80 R12 lub 175R13. Tym razem testujemy opony w rozmiarze 215/55 R17, fabrycznie montowane w SUV-ach i crossoverach takich jak choćby VW T-Roc, czy Seat Ateca, Skoda Karoq, Toyota Yaris Cross, Hyundai Kona Elektro, Fiat 500X i wielu innych.
Dzięki rozwojowi technologii dzisiejsze opony całoroczne są coraz lepszym kompromisem i coraz lepiej spełniają zarówno wymagania stawiane oponom letnim, jak i zimowym. Co ważne, opony całoroczne sprzedawane dziś w Europie, muszą spełniać wymogi obowiązujące dla opon zimowych – bez tego nie mogłyby mieć oznaczenia 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake – płatek śniegu na tle góry), które w wielu krajach jest wymagany w przypadku opon używanych w warunkach zimowych. Uzyskanie takich parametrów w przypadku opon, które mają sobie radzić też przy wysokich temperaturach, nie jest wcale łatwe.
Miękka mieszanka gumowa i rzeźba bieżnika gęsto ponacinana lamelami świetnie sprawdzają się przy niskich temperaturach, na śniegu i lodzie, ale na suchej i mokrej nawierzchni wydłużają drogi hamowania i pogarszają precyzję prowadzenia. Z kolei sztywny, zabudowany bieżnik, taki jak w oponach letnich, na śliskim podłożu nie sprawdza się wcale. Opony całoroczne siłą rzeczy w niektórych dziedzinach muszą wypadać nieco gorzej od opon sezonowych, ale z naszych doświadczeń wynika, że dziś łatwiej zrobić oponę wielosezonową, która w warunkach zimowych spisuje się tak dobrze, jak zimówka, niż taką, która w warunkach letnich, przy ostrzejszym traktowaniu, jest w stanie dotrzymać kroku oponom letnim.
Testujemy opony z najróżniejszych półek cenowych – od najtańszych do najdroższych. Które z nich są najbardziej wszechstronne, a których lepiej unikać?
Krótkie drogi hamowania na śniegu to dla nas ważne kryterium oceny Opony marek Vredestein i Kleber zatrzymują się na dystansach tak krótkich, jak opony zimowe, a różnice między oponami, które zajęły czołowe miejsca w tej próbie, są minimalne – w przypadku czołowej piątki to tylko 60 cm.

Żródło: Auto Świat
W niemal identycznej kolejności, co w próbie hamowania, ułożyły się wyniki w próbie trakcji – dzisiejsze SUV-y mają coraz częściej napęd tylko na jedną oś, więc dobra trakcja w warunkach zimowych jest naprawdę ważna, bo przy słabych wynikach w tej dziedzinie ruszanie na śliskiej nawierzchni czy podjazd pod niewielkie wzniesienie, staje się wyzwaniem. W tej dziedzinie kiepsko wypadły przede wszystkim chińskie opony marki Linglong. Z kolei z prowadzeniem bocznym na śniegu świetnie poradziły sobie Klebery, które w próbie prowadzenia i podczas slalomu wypadały lepiej od referencyjnych, markowych zimówek. Duży zapas bezpieczeństwa na łukach zapewniają też opony marek Goodyear, Vredestein i Bridgestone.

Żródło: Auto Świat

Test opon całorocznych do SUV-ów 2025Żródło: Auto Bild
Jak opony całoroczne do SUV-ów radzą sobie na mokrej drodze?

Test opon całorocznych do SUV-ów 2025Żródło: Auto Bild
W próbach hamowania na mokrej drodze i w dziedzinie prowadzenia bocznego na mokrej nawierzchni opony całoroczne wypadają gorzej od dobrych opon letnich. Opony całoroczne marki Vredestein osiąga jednak bardzo przyzwoite wyniki, także w kwestii odporności na aquaplaning.

Żródło: Auto Świat
Niestety, na mokrym podłożu widać wyraźnie, że konstrukcja opon marki Kleber została zoptymalizowana pod kątem jazdy po śniegu – na mokrej nawierzchni radzą sobie one znacznie gorzej. Bridgestone oraz Goodyear wydają się najlepszym kompromisem, we wszystkich dyscyplinach na mokrej nawierzchni radzą sobie bardzo dobrze.

Żródło: Auto Świat
Za to opony Arivo to doskonały przykład na to, jak niebezpieczne w przypadku opon mogą być głupie oszczędności – auto wyposażone w te opony zatrzymywało się o 20 (!) metrów dalej od auta na oponach marki Vredestein. To więcej niż cztery długości samochodu! Na drodze takie wyniki grożą katastrofą!

Test opon całorocznych do SUV-ów 2025Żródło: Auto Bild
Opony całoroczne do SUV-ów
na suchej nawierzchni. Która jest najlepsza?
Oczywiście, również na suchej nawierzchni długość dróg hamowania ma dla nas znaczenie . Niedrogie opony Linglong radzą sobie z tym świetnie, szkoda tylko, że w pozostałych próbach na suchej nawierzchni idzie im już znacznie gorzej.

Test opon całorocznych do SUV-ów 2025Żródło: Auto Bild

Żródło: Auto Świat
Na oponach marki Bridgestone auto hamuje i prowadzi się bardzo dobrze, chociaż w dziedzinie prowadzenia nieco lepiej wypadają opony marki Hankook. Opony marki Goodyear mają wprawdzie niskie opory toczenia, ale hamowanie na suchym nie jest ich najmocniejszą stroną. To żadne pocieszenie, że produkty marek Arivo oraz Viking wypadają jeszcze gorzej. Niedrogie opony Ceat we wszystkich próbach na suchym trzymają przyzwoity poziom.

Test opon całorocznych do SUV–ówŻródło: Auto Świat

Test opon całorocznych do SUV–ówŻródło: Auto Świat
Wyniki testu opon całorocznych do SUV-ów
Wyniki tegorocznego testu opon całorocznych nas zaskoczyły, ale wcale nie dlatego, że niektóre z przetestowanych modeli w wielu próbach w warunkach zimowych co najmniej nie ustępowało zimówkom. Wiele modeli ze średniej półki wyprzedziło produkty segmentu premium! Ale uwaga! Tym razem w naszym teście nie badaliśmy min trwałości opon – wyniki tej próby mogłyby zmienić kolejność końcową.
Vredestein Quatrac

VredesteinŻródło: Auto Bild
- Indeksy: 98 W
- Etykieta: C/B/B 72 dB
- Miejsce: 1.
- Ocena: wzorowa
Zalety
Wszechstronne opony, które dobrze radzą sobie w każdych warunkach.
Wady
Nieco wydłużone drogi hamowania na suchym.
Bridgestone Turanza All Season 6

BridgestoneŻródło: Auto Bild
- Indeksy: 98 W
- Etykieta: C/B/B 70 dB
- Miejsce: 2.
- Ocena: wzorowa
Zalety
Szczególnie bezpieczne na suchej nawierzchni, ale z dobrymi wynikami we wszystkich dyscyplinach testu.
Wady
Niewielkie deficyty w kwestii komfortu i emisji hałasu.
Hankook Kinergy 4S² (H750)

HankookŻródło: Auto Bild
- Indeksy: 98 W
- Etykieta: C/B/B 72 dB
- Miejsce: 3.
- Ocena: wzorowa
Zalety
Opony świetne na suchej nawierzchni oraz o wybitnie dobrym zachowaniu na śniegu.
Wady
Nieco słabsze na mokrej drodze.
Ceat 4 SeasonDrive X5

CeatŻródło: Auto Bild
- Indeksy: 98 W
- Etykieta: C/B/B 72 dB
- Miejsce: 3.
- Ocena: wzorowa
Zalety
Opony o doskonałym stosunku możliwości do ceny, dobre w każdych warunkach.
Wady
Niewielkie deficyty w kwestii aquaplaningu na łukach i emisji hałasu
GT Radial ClimateActive

GT RadialŻródło: Auto Bild
- Indeksy: 98 W
- Etykieta: C/A/B 70 dB
- Miejsce: 5.
- Ocena: dobra
Zalety
Opony w świetnej cenie, bez poważnych deficytów.
Wady
Nieco wydłużone drogi hamowania na mokry i na suchym
Goodyear Vector 4 Seasons Gen-3

GoodyearŻródło: Auto Bild
- Indeksy: 98 W
- Etyieta: B/B/B 70 dB
- Miejsce: 6.
- Ocena: dobra
Zalety
Opony świetne na śniegu, które uzyskują dobre wyniki także na morej drodze.
Wady
Wydłużone drogi hamowania na suchym uniemożliwiły zajęcie wyższej lokaty.
Nexen N’blue 4Season 2

NexenŻródło: Auto Bild
- Indeksy: 98 W
- Etykieta: C/A/B 72 dB
- Miejsce: 6.
- Ocena: dobra
Zalety
Opony o dobrych wynikach na śniegu i suchej nawierzchni.
Wady
Ryzyko aquaplaningu już przy umiarkowanych prędkościach.
Kleber Quadraxer 3

KleberŻródło: Auto Bild
- Indeksy: 98 W
- Etykieta: C/B/A 69 dB
- Miejsce: 8.
- Ocena: zadowalająca
Zalety
Opony, które w wielu próbach w warunach zimowych uzyskują wyniki na poziomie zimówek. Niezłe także na suchym.
Wady
Wpadki na mokrej nawierzchni zadecydowały o obniżeniu oceny końcowej.
Viking FourTech Plus

VikingŻródło: Auto Bild
- Indeksy: 98 W
- Etykieta: C/B/B 72 dB
- Miejsce: 9.
- Ocena: zadowalająca
Zalety
Niedrogie opony, które bardzo dobrze radzą sobie na śniegu i nieźle na mokrej drodze.
Wady
Zbyt długie drogi hamowania i nieprecyzyjne prowadzenie na suchym spowodowały obniżenie oceny końcowej.
Linglong Grip Master 4S

LinglongŻródło: Auto Bild
- Indeksy: 98 V
- Etykieta: C/B/A 69 dB
- Miejsce: 10
- Ocena: zadowalająca
Zalety
Tanie opony o przyzwoitych wynikach na suchej drodze.
Wady
Niezrównoważone zachowanie z deficytami na śniegu i na mokrej drodze, stosunkowo wysokie opory toczenia.
Arivo Carlorful A/S

ArivoŻródło: Auto Bild
- Indeksy: 98 W
- Etyieta C/C/B 71 dB
- Miejsce: 11
- Ocena: niepolecana
Zalety
Niska cena, akceptowalne zachowanie na śniegu.
Wady
O wiele za długie drogi hamowania na mokrej drodze, nieprzewidywalne zachowanie na mokrym, nieprecyzyjne prowadzenie na suchym.