Logo
WiadomościAktualnościNajlepsze i najgorsze opony całoroczne do SUV-ów, jakie możesz kupić w 2025 r.

Najlepsze i najgorsze opony całoroczne do SUV-ów, jakie możesz kupić w 2025 r.

SUV-y to z założenia auta uniwersalne, potrzebują więc też uniwersalnych opon – najlepiej takich, które poradzą sobie zarówno w warunkach letnich, jak i zimowych. Przetestowaliśmy jedenaście modeli opon całorocznych w rozmiarze 215/55 R17. Jednego modelu nie polecilibyśmy nawet najgorszemu wrogowi

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Test opon całorocznych do SUV-ów 2025
Auto Bild
Test opon całorocznych do SUV-ów 2025
  • Opony całoroczne do SUV-ów stają się coraz popularniejsze dzięki wygodzie i uniwersalności
  • Test obejmował 11 modeli opon w rozmiarze 215/55 R17, od najtańszych po markowe
  • Opony całoroczne muszą spełniać normy zimowe 3PMSF, co wpływa na ich konstrukcję i osiągi w różnych warunkach
  • Charakterystyka opony całorocznej to zawsze kwestia pewnego kompromisu – jedne są bardziej zbliżone do opon zimowych, innym jest bliżej do opon letnich
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Dawniej produkt niszowy, dziś najbardziej dynamicznie rozwijający się segment rynku. Produkt, który zaspokaja oczekiwania większości klientów. Te dwa zdania w zasadzie równie dobrze mogą dotyczyć opon całorocznych, jak i SUV-ów. Czterdzieści lat temu np. Jeep Cherokee wyróżniał się wśród innych aut – takie samochody kupowali tylko ci, którzy mieli specjalne oczekiwania. Z gumami całorocznymi było przecież podobnie. A dziś? Nawet ci, którzy nigdy nie zjeżdżają z utwardzonych dróg, kupują SUV-y. Bo im się podobają, bo tak im wygodniej. Opony całoroczne też stają się coraz popularniejsze, również dlatego, że korzystanie z nich jest po prostu wygodne.

Przeczytaj także: Największy test opon całorocznych 2025. Sprawdziliśmy aż 30 modeli. Które są lepsze od zimówek?

Chociaż w Polsce ten wzrost popularności opon całorocznych to tak naprawdę powrót do tego, co było kiedyś. Zanim w latach 90. udało się przekonać Polaków do zalet ogumienia sezonowego, większość aut poruszających się po polskich drogach (Maluchy, Polonezy, Duże Fiaty) miała na kołach opony, które dziś uznalibyśmy za całoroczne: Stomil D124. Na tle dzisiejszych opon tamte gumy wypadłyby gorzej niż blado, bo w dziedzinie ogumienia w ciągu ostatnich lat dokonał się olbrzymi postęp, większy niż nam się zwykle wydaje.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Jakie opony mają teraz SUV-y?

W ostatnich latach opony – tak jak i samochody – bardzo nam urosły. Wspomniane wcześniej Stomile D124 występowały najczęściej w rozmiarach 135/80 R12 lub 175R13. Tym razem testujemy opony w rozmiarze 215/55 R17, fabrycznie montowane w SUV-ach i crossoverach takich jak choćby VW T-Roc, czy Seat Ateca, Skoda Karoq, Toyota Yaris Cross, Hyundai Kona Elektro, Fiat 500X i wielu innych.

Test opon całorocznych do SUV-ów 2025
Test opon całorocznych do SUV-ów 2025Żródło: Auto Bild

Czy opony całoroczne to dobry wybór?

Dzięki rozwojowi technologii dzisiejsze opony całoroczne są coraz lepszym kompromisem i coraz lepiej spełniają zarówno wymagania stawiane oponom letnim, jak i zimowym. Co ważne, opony całoroczne sprzedawane dziś w Europie, muszą spełniać wymogi obowiązujące dla opon zimowych – bez tego nie mogłyby mieć oznaczenia 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake – płatek śniegu na tle góry), które w wielu krajach jest wymagany w przypadku opon używanych w warunkach zimowych. Uzyskanie takich parametrów w przypadku opon, które mają sobie radzić też przy wysokich temperaturach, nie jest wcale łatwe.

Przeczytaj także: Tych opon zimowych nie kupuj w 2025 r., nawet jeśli cena będzie świetna. Przepadły w testach

Miękka mieszanka gumowa i rzeźba bieżnika gęsto ponacinana lamelami świetnie sprawdzają się przy niskich temperaturach, na śniegu i lodzie, ale na suchej i mokrej nawierzchni wydłużają drogi hamowania i pogarszają precyzję prowadzenia. Z kolei sztywny, zabudowany bieżnik, taki jak w oponach letnich, na śliskim podłożu nie sprawdza się wcale. Opony całoroczne siłą rzeczy w niektórych dziedzinach muszą wypadać nieco gorzej od opon sezonowych, ale z naszych doświadczeń wynika, że dziś łatwiej zrobić oponę wielosezonową, która w warunkach zimowych spisuje się tak dobrze, jak zimówka, niż taką, która w warunkach letnich, przy ostrzejszym traktowaniu, jest w stanie dotrzymać kroku oponom letnim.

Testujemy opony z najróżniejszych półek cenowych – od najtańszych do najdroższych. Które z nich są najbardziej wszechstronne, a których lepiej unikać?

Jak opony całoroczne do SUV-ów radzą sobie na śniegu? Czasem lepiej od zimówek

Test opon całorocznych do SUV-ów 2025
Test opon całorocznych do SUV-ów 2025Żródło: Auto Bild

Krótkie drogi hamowania na śniegu to dla nas ważne kryterium oceny Opony marek Vredestein i Kleber zatrzymują się na dystansach tak krótkich, jak opony zimowe, a różnice między oponami, które zajęły czołowe miejsca w tej próbie, są minimalne – w przypadku czołowej piątki to tylko 60 cm.

Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium