- Opony całoroczne do SUV-ów stają się coraz popularniejsze dzięki wygodzie i uniwersalności
- Test obejmował 11 modeli opon w rozmiarze 215/55 R17, od najtańszych po markowe
- Opony całoroczne muszą spełniać normy zimowe 3PMSF, co wpływa na ich konstrukcję i osiągi w różnych warunkach
- Charakterystyka opony całorocznej to zawsze kwestia pewnego kompromisu – jedne są bardziej zbliżone do opon zimowych, innym jest bliżej do opon letnich
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
- Jakie opony mają teraz SUV-y?
- Czy opony całoroczne to dobry wybór?
- Jak opony całoroczne do SUV-ów radzą sobie na śniegu? Czasem lepiej od zimówek
- Jak opony całoroczne do SUV-ów radzą sobie na mokrej drodze?
- Opony całoroczne do SUV-ów
- na suchej nawierzchni. Która jest najlepsza?
- Wyniki testu opon całorocznych do SUV-ów
- Vredestein Quatrac
- Bridgestone Turanza All Season 6
- Hankook Kinergy 4S² (H750)
- Ceat 4 SeasonDrive X5
- GT Radial ClimateActive
- Goodyear Vector 4 Seasons Gen-3
- Nexen N’blue 4Season 2
- Kleber Quadraxer 3
- Viking FourTech Plus
- Linglong Grip Master 4S
- Arivo Carlorful A/S
Dawniej produkt niszowy, dziś najbardziej dynamicznie rozwijający się segment rynku. Produkt, który zaspokaja oczekiwania większości klientów. Te dwa zdania w zasadzie równie dobrze mogą dotyczyć opon całorocznych, jak i SUV-ów. Czterdzieści lat temu np. Jeep Cherokee wyróżniał się wśród innych aut – takie samochody kupowali tylko ci, którzy mieli specjalne oczekiwania. Z gumami całorocznymi było przecież podobnie. A dziś? Nawet ci, którzy nigdy nie zjeżdżają z utwardzonych dróg, kupują SUV-y. Bo im się podobają, bo tak im wygodniej. Opony całoroczne też stają się coraz popularniejsze, również dlatego, że korzystanie z nich jest po prostu wygodne.
Przeczytaj także: Największy test opon całorocznych 2025. Sprawdziliśmy aż 30 modeli. Które są lepsze od zimówek?
Chociaż w Polsce ten wzrost popularności opon całorocznych to tak naprawdę powrót do tego, co było kiedyś. Zanim w latach 90. udało się przekonać Polaków do zalet ogumienia sezonowego, większość aut poruszających się po polskich drogach (Maluchy, Polonezy, Duże Fiaty) miała na kołach opony, które dziś uznalibyśmy za całoroczne: Stomil D124. Na tle dzisiejszych opon tamte gumy wypadłyby gorzej niż blado, bo w dziedzinie ogumienia w ciągu ostatnich lat dokonał się olbrzymi postęp, większy niż nam się zwykle wydaje.
Jakie opony mają teraz SUV-y?
W ostatnich latach opony – tak jak i samochody – bardzo nam urosły. Wspomniane wcześniej Stomile D124 występowały najczęściej w rozmiarach 135/80 R12 lub 175R13. Tym razem testujemy opony w rozmiarze 215/55 R17, fabrycznie montowane w SUV-ach i crossoverach takich jak choćby VW T-Roc, czy Seat Ateca, Skoda Karoq, Toyota Yaris Cross, Hyundai Kona Elektro, Fiat 500X i wielu innych.
Czy opony całoroczne to dobry wybór?
Dzięki rozwojowi technologii dzisiejsze opony całoroczne są coraz lepszym kompromisem i coraz lepiej spełniają zarówno wymagania stawiane oponom letnim, jak i zimowym. Co ważne, opony całoroczne sprzedawane dziś w Europie, muszą spełniać wymogi obowiązujące dla opon zimowych – bez tego nie mogłyby mieć oznaczenia 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake – płatek śniegu na tle góry), które w wielu krajach jest wymagany w przypadku opon używanych w warunkach zimowych. Uzyskanie takich parametrów w przypadku opon, które mają sobie radzić też przy wysokich temperaturach, nie jest wcale łatwe.
Przeczytaj także: Tych opon zimowych nie kupuj w 2025 r., nawet jeśli cena będzie świetna. Przepadły w testach
Miękka mieszanka gumowa i rzeźba bieżnika gęsto ponacinana lamelami świetnie sprawdzają się przy niskich temperaturach, na śniegu i lodzie, ale na suchej i mokrej nawierzchni wydłużają drogi hamowania i pogarszają precyzję prowadzenia. Z kolei sztywny, zabudowany bieżnik, taki jak w oponach letnich, na śliskim podłożu nie sprawdza się wcale. Opony całoroczne siłą rzeczy w niektórych dziedzinach muszą wypadać nieco gorzej od opon sezonowych, ale z naszych doświadczeń wynika, że dziś łatwiej zrobić oponę wielosezonową, która w warunkach zimowych spisuje się tak dobrze, jak zimówka, niż taką, która w warunkach letnich, przy ostrzejszym traktowaniu, jest w stanie dotrzymać kroku oponom letnim.
Testujemy opony z najróżniejszych półek cenowych – od najtańszych do najdroższych. Które z nich są najbardziej wszechstronne, a których lepiej unikać?
Jak opony całoroczne do SUV-ów radzą sobie na śniegu? Czasem lepiej od zimówek
Krótkie drogi hamowania na śniegu to dla nas ważne kryterium oceny Opony marek Vredestein i Kleber zatrzymują się na dystansach tak krótkich, jak opony zimowe, a różnice między oponami, które zajęły czołowe miejsca w tej próbie, są minimalne – w przypadku czołowej piątki to tylko 60 cm.