- Strzałka w lewo umieszczona na sygnalizatorze S-2 ma zupełnie inne znaczenie niż strzałka w lewo umieszczana na sygnalizatorze kierunkowym S-3
- Jeśli strzałka w lewo umieszczona jest na znaku pionowym albo jest znakiem poziomym, bardzo często zawracanie w takim miejscu jest dozwolone. Ale nie zawsze
- Żadnych wątpliwości nie powinien budzić natomiast sygnalizator S-3 ze strzałką w lewo – w tym przypadku znaczenie strzałek jest jednoznaczne
- Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się na końcu artykułu
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Zaczynając od rzeczy, które powinny być oczywiste: jeśli widzimy sygnalizator kierunkowy S-3, który wyświetla zieloną strzałkę albo strzałki, to możemy jechać, uwaga, wyłącznie w kierunkach wskazanych strzałkami. Oznacza to, że jeśli sygnalizator S-3 wyświetla strzałkę skierowaną w lewo, to możemy jechać tylko w lewo. Skoro można jechać tylko w lewo, to znaczy, że nie można w tym miejscu zawracać.
Poznaj kontekst z AI
Jak rozpoznać sygnalizator S-3?
Sygnalizator S-3 ma na głównych lampach symbole strzałek, które mogą być skierowane w różnych kierunkach: w górę, w lewo albo w prawo, a także w dół. Sygnalizator S-S wygląda tak:
Bardzo ważne: jeśli sygnalizator S-3 wyświetla zieloną strzałkę, oznacza to, że podczas jazdy we wskazanym przez strzałkę (lub strzałki) kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu. Czyli nie trzeba się domyślnie zatrzymywać, ustępować pierwszeństwa innym uczestnikom ruchu, itp. A oto, co oznaczają różne strzałki na sygnalizatorze S-3:
- zielona strzałka w lewo – można jechać w lewo
- zielona strzałka w prawo – można jechać w prawo
- zielona strzałka w górę – można jechać na wprost
- zielona strzałka w dół – można zawracać.
Sygnalizator S-3, który pozwala na zawracanie, wygląda tak:
Co oznacza zielona strzałka na sygnalizatorze S-2?
Sygnalizator S_2 wygląda jak "zwykły" sygnalizator S-1 z przyczepioną w dolnej części zieloną strzałką.
Najczęściej sygnalizator S-2 występuje ze strzałką skierowana w prawo, ale zdarza się i tak, że strzałka jest skierowana w lewo.
Strzałka na sygnalizatorze S-2 pozwala na warunkowy skręt w prawo (jeśli jest to strzałka skierowana w prawo) albo na warunkowy skręt w lewo, jeśli jest to strzałka skierowana w lewo.
Skręt warunkowy oznacza, że można wykonać ten manewr pod dwoma warunkami:
- po pierwsze, należy zatrzymać się, choćby na ułamek sekundy, bezpośrednio przed sygnalizatorem;
- po drugie, nie wolno swoim manewrem utrudnić ruchu innym jego uczestnikom.
Bardzo ważne: strzałka w lewo na sygnalizatorze S-2 pozwala także na zawracanie. Przepis brzmi:
Sygnał w kształcie zielonej strzałki, nadawany przez sygnalizator S-2, zezwalający na skręcanie w lewo, zezwala również na zawracanie z lewego skrajnego pasa ruchu, chyba że jest to zabronione znakiem B-23.
Znak B-23 to po prostu zakaz zawracania.
Czy strzałki w lewo na znakach pozwalają na zawracanie?
Co do zasady, jeśli umieszczona na znaku strzałka dotycząca lewego skrajnego pasa ruchu pozwala na skręt w lewo, to znaczy, że ze skrajnego lewego pasa można także zawracać. A lepiej powiedzieć: strzałka w lewo dotycząca lewego skrajnego pasa nie zabrania zawracania. Są bowiem dwa wyjątki:
- nie wolno zawracać, gdy zawracanie jest zabronione znakiem "zakaz zawracania"
- nie wolno zawracać, gdy ruch na skrzyżowaniu kierowany jest sygnalizatorem S-3, który nie przewiduje zawracania.