Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Porady > Eksploatacja > 19 złych nawyków, które mogą zabić twoje auto

19 złych nawyków, które mogą zabić twoje auto

Co nie zabije to wzmocni?! Być może, ale na pewno nie w przypadku samochodów. Wiele pozornie niewinnych zaniedbań potrafi znacząco skrócić życie pojazdu. Chociaż nie nastąpi to natychmiast, to ciągłe testowanie wytrzymałości auta sprawia, że pojawiają się awarie, które w dłuższym czasie kończą się wydatkami przewyższającymi jego wartość. Efekt? Mnóstwo samochodów trafia na złom nie dlatego, że brały udział w wypadku, lecz dlatego, że nie opłacało się ich już naprawiać. A wystarczy stosować się do zaleceń producenta i zachować zdrowy rozsądek, aby auto mogło służyć przez wiele lat.

Statystycznie większość aut kończy swój żywot bez udziału w wypadku
Statystycznie większość aut kończy swój żywot bez udziału w wypadkuŹródło: Auto Świat

Kontynuowanie jazdy ze świecącą kontrolką niskiego poziomu oleju

Zbyt niski poziom oleju - jeśli to możliwe, natychmiast wyłącz silnik.
Zbyt niski poziom oleju - jeśli to możliwe, natychmiast wyłącz silnik.Źródło: Auto Świat / Archiwum

Wiele kontrolek zaświecających się na desce rozdzielczej ma zwiększyć twoją czujność i możesz potraktować je czysto informacyjnie. Ale nie dotyczy to kontrolki niskiego poziomu oleju. Gdy tylko rozbłyśnie przy pracującym silniku, najszybciej jak to możliwe zatrzymaj się (jeżeli jedziesz) i wyłącz silnik. Odczekaj kilkanaście minut, sprawdź poziom oleju i jeżeli jest zbyt niski, uzupełnij brak. Pracujący na sucho motor w krótkim czasie można skutecznie uszkodzić.

Ciągła jazda na rezerwie

Częsta jazda na "głębokiej" rezerwie to najkrótsza droga do zanieczyszczenia układu paliwowego.
Częsta jazda na "głębokiej" rezerwie to najkrótsza droga do zanieczyszczenia układu paliwowego.Źródło: Shutterstock

Zawsze tankujesz tylko za 50 zł i ciągle jeździsz na rezerwie? To najszybszy sposób na uszkodzenie układu zasilania przez wnikające zanieczyszczenia, które zasysane są z dna zbiornika paliwa. W najlepszym razie będziesz musiał często wymieniać filtr paliwa, w najgorszym — wydać grubą kasę na naprawę układu wtryskowego. Aby ograniczyć ryzyko uszkodzenia, warto tankować paliwo już wtedy, gdy jego poziom obniży się do ok. 1/4 pojemności zbiornika.

Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji