Wielu właścicieli aut oddaje pojazd do wulkanizatora, sądząc, że wymiana ogumienia to rutynowa usługa. I tak zazwyczaj jest. O ile wszystko jest wykonane prawidłowo i zgodnie ze sztuką. Ale jeśli wymiana wykonana jest nieprawidłowo - może być to na przykład niedokręcenie śrub czy niepoprawne wyważenie kół - może to skutkować wieloma "usterkami". Na przykład drganiami kierownicy, nierównomiernym zużyciem opon, a nawet awarią zawieszenia.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPoznaj kontekst z AI
- Przeczytaj także: Od listopada sypią się mandaty za opony M+S. W wielu miejscach to wcale nie są zimówki! To musisz wiedzieć
Na co koniecznie trzeba zwracać uwagę przy wymianie opon i kół? Tego nie wolno bagatelizować
Specjaliści zwracają uwagę, że podstawowe błędy podczas wymiany opon to często drobiazgi. Najgorsze jednak, że te drobiazgi często są bagatelizowane. Brudna lub skorodowana felga, pozostawione resztki starego uszczelnienia czy nieprawidłowo zamontowana opona, to w zasadzie drobne rzeczy, ale te drobne niedoróbki mogą w efekcie doprowadzić do zapieczenia felgi na piaście lub jej poluzowania. Niedostatecznie dokręcone śruby także stanowią zagrożenie, i to poważne. Koło może się np. poluzować podczas jazdy, a jakie niebezpieczeństwo może to spowodować, to łatwo sobie samemu wyobrazić.
Z kolei zbyt mocne dokręcenie utrudnia późniejszy demontaż i może uszkodzić gwint. Brak właściwego wyważenia kół objawia się wibracjami przy określonych prędkościach, co może powodować ściąganie pojazdu na bok oraz przyspieszone zużycie zawieszenia i opon.
Jakie błędy przy wymianie opon mają wpływ na komfort i bezpieczeństwo?
Kolejną grupę błędów stanowią nieprawidłowe ustawienia po montażu opon. Dotyczy to nie tylko geometrii zawieszenia, lecz także - niby prozaicznej rzeczy - odpowiedniego ciśnienia w oponach/ Zbyt niskie lub zbyt wysokie negatywnie wpływa na prowadzenie samochodu, przyspiesza zużycie ogumienia i zwiększa ryzyko aquaplaningu. Specjaliści podkreślają, że nieprawidłowa zbieżność kół, szczególnie po wymianie opon lub naprawie zawieszenia, prowadzi do nierównomiernego zużycia bieżnika oraz pogorszenia właściwości jezdnych pojazdu.
Jeśli po wymianie opon samochód zaczyna ściągać lub koła piszczą nawet na łagodnych łukach, także należy natychmiast skontrolować geometrię zawieszenia
Co trzeba sprawdzić samemu podczas wymiany opon? Na to nie każdy warsztat zwraca uwagę
Nie wszystkie serwisy dbają o właściwy dobór ogumienia pod kątem sezonu, rozmiaru czy homologacji producenta. Bardzo często jest tak, że zakłada się te opony, które przywiezie ze sobą klient, bo warsztaty zakładają, że przywiózł on prawidłowy do jego samochodu zestaw ogumienia. Nie zawsze tak jest, bo część kierowców nie ma aż tak gruntownej wiedzy i często polega np. na zakładach sprzedających opony, czy sklepach internetowych. Często zdarza się także, że tylko ewidentne błędy od razu są przez warsztat wychwytywane, a te drobniejsze przechodzą niezauważone.
Założenie nieodpowiednich opon może skutkować gorszą przyczepnością, zwiększonym ryzykiem wypadku oraz szybszym zużyciem. Dodatkowo montaż opon używanych bez sprawdzenia ich wieku, stanu stopki czy głębokości bieżnika może prowadzić do awarii lub konieczności wcześniejszej wymiany.
Większość typowych usterek, m.in. zerwanie stopki opony, może pozostać niezauważona, bo uszkodzony przy montażu fragment opony jest zakryty przez bok felgi. W najlepszym razie z takiej opony będzie powoli schodziło powietrze, w najgorszym – konstrukcja może być tak osłabiona, że dojdzie w końcu do rozerwania opony podczas jazdy.
Warto pamiętać, że nawet pozornie drobne błędy podczas wymiany opon mogą mieć poważne konsekwencje dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Regularna kontrola stanu ogumienia oraz wybór sprawdzonego warsztatu to naprawdę jeden z kluczy do bezproblemowej eksploatacji samochodu.