- Kontrolka rezerwy zapala się przy różnym poziomie paliwa w zbiorniku w zależności od modelu samochodu
- Z reguły na rezerwie można przejechać około 100 km, ale warunki drogowe i styl jazdy mogą wpływać na zasięg
- Ciągła jazda na rezerwie może prowadzić do kosztownych usterek
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Kontrolka rezerwy paliwa w każdym samochodzie zapala się w innym momencie. Zależy to od konstrukcji czujników i ustawień producenta. Różnice mogą występować nawet pomiędzy wersjami tego samego modelu samochodu. Nie ma uniwersalnej zasady, ale i tak jest dużo łatwiej niż kiedyś, gdy auta nie miały komputerów pokładowych wyliczających zasięg.
Poznaj kontekst z AI
Ile litrów jest w baku, gdy zaświeci się rezerwa?
Za przykład weźmy popularnego crossovera. W Cuprze Formentor z napędem na przednią oś informacja o małej ilości paliwa pojawi się przy poziomie 7 litrów, a w wersji czteronapędowej, gdy w baku znajduje się 8,5 litra benzyny.
Taka ilość powinna wystarczyć na przejechanie nawet ponad 100 kilometrów, jednak nie należy ryzykować i jeździć autem do samego zera. Oczywiście wiele zależy od warunków drogowych (lato czy zima) i stylu jazdy (miejski korek, autostrada czy droga lokalna).
Przedstawiciele Cupry wskazują, że w lepszej sytuacji są kierowcy hybryd typu plug-in, którzy mają do wykorzystania także energię elektryczną. Komputer pokładowy Cupry Leon e-Hybrid precyzyjnie wylicza możliwy zasięg, uwzględniając zarówno ilość paliwa, jak i poziom naładowania akumulatora. Jedna uwaga: bateria musi być naładowana. Z reguły na początku jeździmy na prądzie, potem na benzynie, więc to raczej teoretyczna sytuacja w przypadku zaświecenia się kontrolki rezerwy.
Jak zmniejszyć spalanie, gdy jedziemy na rezerwie?
Oto kilka wskazówek, które mogą pomóc wydłużyć zasięg i dadzą nam więcej czasu na dotarcie do stacji paliwowej:
- utrzymuj stałą prędkość, unikaj gwałtownych przyspieszeń;
- zmieniaj biegi przy optymalnych obrotach;
- wyłącz energochłonne systemy, takie jak klimatyzacja;
- unikaj korków;
- nie przewoź ze sobą zbędnego bagażu.
Jazda na rezerwie — jakie są zagrożenia?
Informacja o sporym zasięgu po zapaleniu się rezerwy może uspokajać, jednak regularna jazda na tzw. "oparach" wiąże się z ryzykiem wystąpienia problemów technicznych w samochodzie, których skutki mogą być kosztowne.
Co może się stać? Możliwych awarii jest całkiem sporo. Niski poziom paliwa może uszkodzić pompę paliwa, która jest nim chłodzona i smarowana. Zanieczyszczenie układu paliwowego opiłkami z uszkodzonej pompy może z kolei prowadzić do awarii wtryskiwaczy lub pompy wtryskowej. Ponadto na dnie baku osadzają się też inne zanieczyszczenia, które mogą zatkać filtr paliwa.
Nie można też zapominać o bezpieczeństwie — nagłe zatrzymanie pojazdu z powodu braku paliwa na ruchliwej drodze może spowodować duże zagrożenie. Eksperci zalecają, aby poziom paliwa w baku nie spadał poniżej 1/4 jego pojemności, a zimą nawet poniżej połowy.