Logo
PoradyEksploatacjaCzy twoje zimowe opony są jeszcze dobre? Co mówią przepisy, a co technika i rozsądek?

Czy twoje zimowe opony są jeszcze dobre? Co mówią przepisy, a co technika i rozsądek?

  • Minimalna głębokość bieżnika opon, o której mówią przepisy, to 1,6 mm
  • Formalne wymagania są takie same wobec opon zimowych i letnich – przynajmniej w Polsce. Są kraje, w których wymagania wobec opon zimowych są inne
  • Większość producentów opon zaleca wymianę opon zimowych znacznie wcześniej, niż mówią polskie przepisy
  • Jest tak dlatego, że podczas jazdy po ośnieżonej nawierzchni opona, która jest skrajnie zużyta, nie gwarantuje bezpiecznej przyczepności m.in. podczas hamowania
  • Nawet jednak bez alternatywnego wskaźnika zużycia łatwo jest ocenić, czy opony są jeszcze dobre
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Bieżnik nowej opony samochodu osobowego ma w większości przypadków głębokość 7-8,5 mm. Głębokość bieżnika stopniowo maleje w miarę zużywania się opon, jednocześnie stopniowo zmieniają się ich właściwości. Obniżanie się bieżnika może pozytywnie wpływać na stabilność samochodu podczas jazdy po krętej drodze na suchej i dobrej nawierzchni, choć większość kierowców nie jest w stanie tego zauważyć, bo mało kto podczas normalnej jazdy doprowadza do tak dużych przeciążeń, aby miało to znaczenie.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie są minimalne wymagania dotyczące bieżnika opon zimowych?
Kiedy najlepiej wymienić opony zimowe?
Co to jest wskaźnik TWI?
Jak sprawdzić głębokość bieżnika opon?

Niski bieżnik staje się niebezpieczny, gdy zaczyna padać

Niestety, w miarę obniżania się głębokości bieżnika, stopniowo maleje przyczepność opon podczas jazdy po mokrej nawierzchni, w tym odporność na aquaplaning. Zdaniem wielu producentów opon naprawdę niebezpiecznie robi się, gdy głębokość bieżnika spada poniżej 3 mm. Spadek przyczepność jest jeszcze większy podczas jazdy po błocie albo po śniegu: bardzo wiele opon zimowych "przestaje działać" w takich warunkach, gdy ich głębokość bieżnika jest niższa niż 4 mm. Wynika to z konstrukcji lamel, które muszą być dostatecznie długie, żeby poprawnie pracować.

A tymczasem polski przepis, który mówi o minimalnej głębokości opon samochodu osobowego, brzmi:

Pojazd nie może być wyposażony w opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika, a w odniesieniu do opon niezaopatrzonych w takie wskaźniki – o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm,

Tylko tyle. W niektórych krajach przepisy w odniesieniu do opon zimowych są bardziej surowe.

Co to jest wskaźnik TWI i co mówi o przydatności opony?

Większość opon wyposażona jest we wskaźnik TWI (Tread Wear Indicator – ang. wskaźnik głębokości bieżnika), który pokazuje graniczne zużycie opony. Takich wskaźników na oponie z reguły jest kilka, np. sześć umieszczonych na obwodzie opony w równych odstępach. Są to precyzyjne "garbiki" umieszczone w rowkach bieżnika – jeśli górna powierzchnia któregokolwiek garbika zrówna się z powierzchnią bieżnika, opona wymaga natychmiastowej wymiany. Zazwyczaj na boku opony, na wysokości "garbików" znajdziemy napis "TWI", strzałki albo inne znaczniki pokazujące, gdzie szukać wskaźnika zużycia.

Jest tylko jeden problem: wskaźniki TWI w zdecydowanej większości przypadków ustawione są na wysokość 1,6 mm – nawet w przypadku tych producentów opon, którzy jasno ostrzegają, że opony powinno się wymieniać wcześniej, a opony zimowe – jeszcze wcześniej.

Alternatywne wskaźniki zużycia opon i sposoby na ich sprawdzenie: kiedy zimowa opona jest jeszcze dobra?

Niektórzy producenci umieszczają na oponach zimowych alternatywne wskaźniki zużycia bieżnika. Te alternatywne wskaźniki pokazują... trudną do zaakceptowania prawdę
Niektórzy producenci umieszczają na oponach zimowych alternatywne wskaźniki zużycia bieżnika. Te alternatywne wskaźniki pokazują... trudną do zaakceptowania prawdęŻródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński

Niektórzy producenci opon, np. Continental, na ogumieniu zimowym umieszczają alternatywne wskaźniki zużycia bieżnika: jeden, ten "oficjalny", pokazuje wysokość 1,6 mm i mówi, kiedy opona nie spełnia nawet najłagodniejszych formalnych wymagań stawianych przez przepisy. Ten drugi, oznaczony śnieżynką (u różnych producentów może to wyglądać inaczej) jest sugestią: przy tym poziomie zużycia twoje opony mogą nie zapewniać satysfakcjonującej przyczepności podczas jazdy po śniegu. Oczywiście, nie jest żadną tajemnicą, że nie tylko śnieg jest problemem w przypadku opon zimowych: problemem jest także jazda w deszczu. Im niższy bieżnik, tym gorsze odprowadzanie wody i nie na to rady. A gorsze odprowadzanie wody to wydłużona droga hamowania i ryzyko utraty przyczepności, także na zakręcie, gdy koło trafi na grubszą warstwę wody i nie mogąc jej odprowadzić spod bieżnika, straci na krotką chwilę kontakt z nawierzchnią. Niestety, koło, które nie ma fizycznego kontaktu z nawierzchnią, nie nadaje kierunku jazdy i nie może zmusić samochodu, aby ten skręcił.

Jak samemu sprawdzić głębokość bieżnika opon i kiedy wymienić opony na nowe?

Pomiar głębokości bieżnika
Pomiar głębokości bieżnikaMaciej Brzeziński / Auto Świat

Do sprawdzania głębokości bieżnika opon służą specjalne przyrządy, które mają wysuwany szpikulec i skalę w milimetrach. Tak naprawdę jednak każdy sposób pomiaru jest dobry: to może być zapałka i linijka, może być suwmiarka, itp.

Reasumując: w przypadku opon zimowych należy pomyśleć o ich wymianie, gdy głębokość bieżnika spada do 4 mm. Jeżdżąc po mieście, po najczęściej czarnym asfalcie, można jeszcze "dociągnąć" do 3 mm, ale dalsza zwłoka z wymianą opon może zwyczajnie źle się skończyć.

Udostępnij:
Autor Maciej Brzeziński
Pasjonat technologii, prywatnie także zapalony kolarz
Pokaż listę wszystkich publikacji
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium