Dla dobrych opon całorocznych sezon nigdy się nie kończy. Nie tylko dlatego, że powinny zapewniać odpowiednie właściwości jezdne przez cały rok, ale także przez to, że możliwość uniknięcia kolejek w warsztatach, które ustawiają się wtedy, kiedy większość kierowców chce wymieniać opony, to naprawdę kusząca perspektywa.
Tym razem do testu wybraliśmy 10 modeli opon w rozmiarze 215/50 R18, które powinny dobrze się sprawdzić w SUV-ach o niezłych osiągach. Tradycyjnie dla naszych testów wybraliśmy opony z różnych segmentów — od najtańszych, nieznanych marek, aż po wyroby renomowanych producentów. Wszystkie opony przetestowaliśmy zarówno w warunkach zimowych, które siłą rzeczy jesienią interesują nas bardziej, ale także w warunkach typowo letnich, bez żadnej taryfy ulgowej. Podczas wszystkich prób oponom całorocznym towarzyszyły też referencyjne opony letnie i zimowe dobrej jakości.
Każdy z przetestowanych modeli opon całorocznych może być legalnie używany zamiast zimówek w krajach, w których stosowanie ogumienia dopasowanego do pory roku i warunków drogowych jest obowiązkowe. Jak na prawdziwe gumy całoroczne przystało, mają symbol śnieżynki na tle szczytu góry (3PMSF), który świadczy o tym, że spełniają wymogi dla ogumienia zimowego.
Do testów wykorzystywaliśmy stosunkowo niewielkiego, ale mocnego SUV-a: Volkswagena T-Roca R z benzynowym silnikiem o mocy 300 KM i 400 Nm momentu obrotowego. W kwestii jazdy po śliskich nawierzchniach pewnym ułatwieniem będzie zapewne napęd 4x4. Czy opony całoroczne w przypadku takiego samochodu mogą być rozsądną alternatywą dla zimówek? Czy nie psują przyjemności z jazdy? Tego właśnie dowiecie się z naszego testu.
Żeby sprawdzić najnowsze, także tegoroczne modele opon całorocznych na śniegu i lodzie, zanim w Europie na dobre zacznie się zima, w środku lata wybraliśmy się do Nowej Zelandii na specalny tor zimowy. Z testami na suchej i mokrej nawierzchni było nam znacznie łatwiej — te wykonaliśmy na torze testowym Pirelli w Vizzola nieopodal Mediolanu oraz na należącym do koncernu Stellantis torze Balocco . Pomiary oporów toczenia zostały wykonane na stanowiskach pomiarowych, a nie w ruchu.
Opony całoroczne Kleber, czyli "średniopółkowej" marki Michelina potrzebowały na śniegu najkrótszego dystansu do zatrzymania, uzyskując wyniki godne pełnoprawnych zimówek. Co ciekawe, należące do segmentu premium gumy marek Pirelli i Continental, potrzebowały na to o niemal dwa metry więcej drogi hamowania (z 50 km na godz.), ale w warunkach zimowych przemawia za nimi to, że oferują naprawdę zrównoważone właściwości jezdne.

Test opon całorocznych: próby na śnieguŻródło: Auto Świat
Właściciele aut bez napędu na obie osie powinni też zwrócić szczególną uwagę na wyniki pomiarów trakcji — na śliskich podjazdach czy przy ruszaniu spod świateł na ośnieżonej drodze to właśnie dobra trakcja decyduje o tym, na ile sprawnie uda się włączyć do ruchu.

Test opon całorocznych: próby na śnieguŻródło: Auto Świat

Test opon całorocznych: próby na śnieguŻródło: Auto Świat

Test opon całorocznych do SUV-ów: próby na śnieguŻródło: Auto Bild
Jak opony całoroczne do SUV-ów radzą sobie na mokrej drodze?

Test opon całorocznych do mocnych SUV-ów: proby na mokrej drodzeŻródło: Auto Bild
Dobra wiadomość jest taka, że w niełatwej próbie hamowania na mokrej nawierzchni niedrogie opony Linglong wypadły całkiem nieźle, lepiej nawet od znacznie droższych opon z segmentu premium. Przez to, że na oponach marki Goodyear na mokrej nawierzchni droga hamowania wydłużyła się o długość samochodu, mimo doskonałych wyników w innych próbach, musieliśmy obniżyć ich ocenę.

Test opon całorocznych: próby na mokrej nawierzchniŻródło: Auto Świat

Test opon całorocznych: próby na mokrej nawierzchniŻródło: Auto Świat

Test opon całorocznych: próby na mokrej nawierzchniŻródło: Auto Świat
Dzięki świetnej przyczepności na mokrej nawierzchni opony Pirelli Cinturato Allseason SF3 uzyskały świetne wyniki we wszystkich próbach w tej kategorii, za to wyniki tanich opon marki Fortuna (po łacinie nazwa ta oznacza "szczęście") szorują na całej linii po dnie. Przy odrobinie pecha i nieuwagi, na takich oponach potrzebna będzie fortuna na naprawy blacharskie.
Jak opony całoroczne radzą sobie latem i na suchej drodze?
Opony całoroczne na pierwszy rzut oka często trudno dziś odróżnić od typowych zimówek. Też mają bieżnik gęsto poprzecinany lamelami, a mieszanka gumowa, z której są wykonane, jest wyraźnie bardziej miękka od tej, z której robi się opony letnie. To oznacza, że są gorzej przygotowane do jazdy po suchym asfalcie, gdzie najlepiej sprawdzają się stosunkowo sztywne i zabudowane bieżniki — próby na suchej drodze są dla wielu gum całorocznych trudniejszym wyzwaniem od jazdy po śniegu! To nie znaczy, że nie da się skonstruować opon całorocznych, które również w takich warunkach są w stanie uzyskiwać wyniki zbliżone do ogumienia letniego.

Test opon całorocznych: próby na suchej nawierzchniŻródło: Auto Świat

Test opon całorocznych: próby na suchej nawierzchniŻródło: Auto Świat

Test opon całorocznych: próby na suchej nawierzchniŻródło: Auto Świat
Najkrótsze drogi hamowania zapewniają na suchym opony Pirelli, ze stratą zaledwie 1,4 metra do referencyjnych, markowych opon letnich. W próbach prowadzenia model ten też wypada bardzo dobrze, niemal na równi z Goodyearami, które wykazały się zaskakująco sportowym zacięciem. Opony taniej marki Fortuna, poza niskim poziomem hałasu, także na suchej drodze miały niewiele do zaoferowania.

Badania oporów toczenia odbyły się na stanowiskach pomiarowchŻródło: Auto Bild
Test opon całorocznych do SUV-ów 2025 - wyniki
Pod wieloma względami opony całoroczne doganiają dziś opony sezonowe, ale do poziomu topowych modeli zimowych i letnich w ich specjalnościach wciąż trochę im brakuje. Wśród trzech modeli opon, które uznaliśmy za wzorowe, każda ma nieco inną charakterystykę i właściwości — każdy powinien więc wybrać dla siebie model dopasowany do konkretnych oczekiwań. Opony marek Bridgestone i Pirelli oferują dobry kompromis w każdych warunkach pogodowych, za to całorocznym Continentalom najbliżej jest do markowych opon zimowych, kosztem właściwości jezdnych na suchej drodze. Goodyeary okazały się świetne na śniegu, ale nie zasłużyły na ocenę wzorową, bo wypadły poniżej oczekiwań w próbach hamowania na mokrym. Opony marek budżetowych Linglong i Giti w niektórych próbach wypadały bardzo dobrze, ale w innych miały zauważalne deficyty, za to stanowczo możemy odradzić zakup tanich gum marki Fortuna — z oszczędzaniem nie warto przesadzać.
- Bridgestone Turanza All Season 6

BridgestoneŻródło: Auto Bild
- 92 W
- Cena kpl. ok.: 2798 PLN
- Etykieta: C/B/B 70 dB
- Miejsce: 1.
- Ocena: Wzorowa
Zalety
Wszechstronne opony o bardzo zrównoważonych osiągach w każdych warunkach.
Wady
Podwyższony poziom hałasu.
- Continental AllSeasonContact 2

ContinetalŻródło: Auto Bild
- 92 W
- Cena kpl. ok.: 2968 PLN
- Etykieta:C/B/B 70 dB
- Miejsce: 1.
- Ocena: Wzorowa
Zalety
Ekspert od jazdy po śniegu, świetne właściwości zimowe, doskonałe także na mokrej nawierzchni.
Wady
Nieco wydłużone drogi hamowania na suchym.
- Pirelli Cinturato All Season SF 3

PirelliŻródło: Auto Bild
- 92 W
- Cena kpl. ok.: 2883 PLN
- Etykieta: C/A/B 72 dB
- Miejsce: 1.
- Ocena: Wzorowa
Zalety
Mistrz kompromisu, bardzo dobre wyniki we wszystkich próbach.
- Goodyear Vector 4Seasons Gen-3

GoodyearŻródło: Auto Bild
- 92 W
- Cena kpl. ok.: 2968 PLN
- Etykieta: C/B/B 71 dB
- Miejsce: 4.
- Ocena: dobra
Zalety
Opony świetne na śniegu i na suchej nawierzchni.
Wady
Wydłużona droga hamowania na mokrym spowodowała obniżenie oceny końcowej.

HankookŻródło: Auto Bild
- 92 W
- Cena kpl. ok.: 2459 PLN
- Etykieta: C/B/B 72 dB
- Miejsce: 5.
- Ocena: dobra
Zalety
Opony o niskiej podatności na aquaplaning i o dobrych ocenach we wszystkich próbach, korzystna cena.
Wady
Nieco wydłużone drogi hamowania na mokrym i na suchym asfalcie.

GitiŻródło: Auto Bild
- 92 W
- Cena kpl. ok.: 1908 PLN
- Etykieta: C/A/B 72 dB
- Miejsce: 6.
- Ocena: zadowalająca
Zalety
Opony o dobrych właściwościach zimowych, krótkich drogach hamowania na śniegu, odporne na aquaplaning na łukach
Wady
Wydłużone drogi hamowania na mokrym, lekko nieprecyzyjne prowadzenie na suchym.

KleberŻródło: Auto Bild
- 92 V
- Cena kpl. ok.: 2500 PLN
- Etykieta: C/B/A 69 dB
- Miejsce: 7.
- Ocena: zadowalająca
Zalety
Opony świetne na śniegu, o doskonałym prowadzeniu bocznym i najkrótszych drogach hamowania na ośnieżonej nawierzchni.
Wady
Deficyty w prowadzeniu i hamowaniu na mokrym oraz w prowadzeniu na suchym.
- Maxxis Premitra All Season AP3 SUV

MaxxisŻródło: Auto Bild
- 92 W
- Cena kpl. ok.: 1696 PLN
- Etykieta:
- D/B/B 72 dB
- Miejsce: 8.
- Ocena: zadowalająca
Zalety
Dobre na mokrej nawierzchni, odporne na auaplaning.
Wady
Słabe wyniki na śniegu, wysokie opory toczenia.

LinglongŻródło: Auto Bild
- 96 W
- Cena kpl. ok.: 1908 PLN
- Etykieta: C/B/A 69 dB
- Miejsce: 9.
- Ocena: warunkowo polecana
Zalety
Opony o doskonałych wynikach na suchym asfacie, najwyższa nośność wśród testowanych modeli.
Wady
Wydłużone drogi hamowania na śniegu, podatność na aquaplaning.

FortunaŻródło: Auto Bild
- 92 W
- Cena kpl. ok.: 1400 PLN
- Etykieta:
- C/B/A 68 dB
- Miejsce: 10.
- Ocena: niepolecana
Zalety
Niska cena, niezłe na śniegu.
Wady
Stanowczo zbyt długie drogi hamowania na mokrym, trudne do opanowania zachowanie na mokrym asfalcie, niezrównoważone prowadzenie na suchym.