Logo
PoradyMamy wyniki testu opon całorocznych do SUV-ów. Niektóre na śniegu wypadają lepiej niż zimówki

Mamy wyniki testu opon całorocznych do SUV-ów. Niektóre na śniegu wypadają lepiej niż zimówki

Mocny SUV to chyba najbardziej wszechstronne auto, jakie można dziś mieć. Może łączyć sportowe wrażenia z jazdy z praktycznością, a w dodatku z bezpieczeństwem jazdy. Oczywiście, pod warunkiem że na kołach znajdują się odpowiednie opony. A skoro już mowa o wszechstronnych autach, to może warto pomyśleć o najbardziej wszechstronnych oponach? Tym razem przetestowaliśmy dla was opony całoroczne w rozmiarze 215/50 R18, przeznaczone do mocnych SUV-ów.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Test opon całorocznych do mocnych SUV-ów 2025
Auto Bild
Test opon całorocznych do mocnych SUV-ów 2025
  • Opony całoroczne mogą być alternatywą dla zimówek, ale ich osiągi wciąż nie dorównują najlepszym modelom sezonowym
  • Opony całoroczne w rozmiarze 215/50 R18 testowaliśmy na Volkswagenie T-Roc R o mocy 300 KM
  • Jednego z 10 przetestowanych modeli stanowczo nie możemy polecić, pozostałe lepiej lub gorzej, ale wywiązywały się ze swoich zadań
  • Markowe opony nadal są lepsze od tanich gum mało znanych marek, ale dystans między nimi się zmniejsza
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Dla dobrych opon całorocznych sezon nigdy się nie kończy. Nie tylko dlatego, że powinny zapewniać odpowiednie właściwości jezdne przez cały rok, ale także przez to, że możliwość uniknięcia kolejek w warsztatach, które ustawiają się wtedy, kiedy większość kierowców chce wymieniać opony, to naprawdę kusząca perspektywa.

Tym razem do testu wybraliśmy 10 modeli opon w rozmiarze 215/50 R18, które powinny dobrze się sprawdzić w SUV-ach o niezłych osiągach. Tradycyjnie dla naszych testów wybraliśmy opony z różnych segmentów — od najtańszych, nieznanych marek, aż po wyroby renomowanych producentów. Wszystkie opony przetestowaliśmy zarówno w warunkach zimowych, które siłą rzeczy jesienią interesują nas bardziej, ale także w warunkach typowo letnich, bez żadnej taryfy ulgowej. Podczas wszystkich prób oponom całorocznym towarzyszyły też referencyjne opony letnie i zimowe dobrej jakości.

Które opony całoroczne są najlepsze zimą? Wielki test opon odpowiedział jednoznacznie

Każdy z przetestowanych modeli opon całorocznych może być legalnie używany zamiast zimówek w krajach, w których stosowanie ogumienia dopasowanego do pory roku i warunków drogowych jest obowiązkowe. Jak na prawdziwe gumy całoroczne przystało, mają symbol śnieżynki na tle szczytu góry (3PMSF), który świadczy o tym, że spełniają wymogi dla ogumienia zimowego.

Oznaczenie 3PMSF
Oznaczenie 3PMSFAuto Świat

Do testów wykorzystywaliśmy stosunkowo niewielkiego, ale mocnego SUV-a: Volkswagena T-Roca R z benzynowym silnikiem o mocy 300 KM i 400 Nm momentu obrotowego. W kwestii jazdy po śliskich nawierzchniach pewnym ułatwieniem będzie zapewne napęd 4x4. Czy opony całoroczne w przypadku takiego samochodu mogą być rozsądną alternatywą dla zimówek? Czy nie psują przyjemności z jazdy? Tego właśnie dowiecie się z naszego testu.

Test opon całorocznych 2025. Gdzie i jak sprawdzaliśmy opony?

Żeby sprawdzić najnowsze, także tegoroczne modele opon całorocznych na śniegu i lodzie, zanim w Europie na dobre zacznie się zima, w środku lata wybraliśmy się do Nowej Zelandii na specalny tor zimowy. Z testami na suchej i mokrej nawierzchni było nam znacznie łatwiej — te wykonaliśmy na torze testowym Pirelli w Vizzola nieopodal Mediolanu oraz na należącym do koncernu Stellantis torze Balocco . Pomiary oporów toczenia zostały wykonane na stanowiskach pomiarowych, a nie w ruchu.

W takich warunkach testowaliśmy opony całoroczne
W takich warunkach testowaliśmy opony całoroczneŻródło: Auto Bild

Które opony wielosezonowe są najlepsze na śniegu?

Test opon całorocznych do SUV-ów: próby na śniegu
Test opon całorocznych do SUV-ów: próby na śnieguŻródło: Auto Bild

Opony całoroczne Kleber, czyli "średniopółkowej" marki Michelina potrzebowały na śniegu najkrótszego dystansu do zatrzymania, uzyskując wyniki godne pełnoprawnych zimówek. Co ciekawe, należące do segmentu premium gumy marek Pirelli i Continental, potrzebowały na to o niemal dwa metry więcej drogi hamowania (z 50 km na godz.), ale w warunkach zimowych przemawia za nimi to, że oferują naprawdę zrównoważone właściwości jezdne.

Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium