- Zimą samochody zużywają więcej paliwa, a silnik szybciej się zanieczyszcza
- Kierowcy powinni raz na jakiś czas zadbać o silnik. To kosztuje grosze w porównaniu z potencjalnym remontem
- Warto także zmienić czas serwisu olejowego. Właśnie teraz jest na to najlepszy moment
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Dziś nie ma już samochodów z prostymi silnikami. Nowoczesne jednostki napędowe muszą spełniać bardzo rygorystyczne normy emisji spalin, a to powoduje, że są bardzo delikatne i czułe na jakość paliwa. Niestety, wciąż zdarzają się przypadki, gdy na stacjach oferowane jest paliwo, niespełniające przyjętych norm - może ono powoli szkodzić każdemu silnikowi, a szczególnie temu nowoczesnemu. Nie bez znaczenia jest także jakość oleju silnikowego, który zimą ma najtrudniejsze zadanie.
Poznaj kontekst z AI
- Przeczytaj także: Paliwo premium nie zawsze może pomóc silnikowi. Czasem potrafi doprowadzić do remontu
Warto dolewać dodatki do paliwa?
Tak naprawdę nie ma złotego środka na to, żeby mieć 100 proc. pewności, że tankujemy dobrej jakości paliwo. Trzeba mieć zaufanie do stacji paliw, które są regularnie sprawdzane przez UOKiK. Można jednak próbować się chronić przed zanieczyszczeniami, poprzez dolewanie dodatków, poprawiających jakość paliwa. Mają one za zadanie czyścić i smarować układ paliwowy, szczególnie bardzo delikatne wtryskiwacze. Dodatki usuwają też wilgoć ze zbiornika i chronią cały układ paliwowy przed korozją, a także potrafią zredukować spalanie paliwa. Warto więc raz na jakiś czas dolać taki dodatek do zbiornika paliwa.
Czy paliwo premium chroni silnik?
Zamiennie możemy także po prostu wlewać paliwo premium zamiast standardowego. Jest ono uszlachetnione o dodatki, robiące dokładnie to samo, co dodatki, które dolewa się do zbiornika paliwa. Ich zaletą jest to, że nie musimy się już "bawić" we wlewanie substancji z butelki, jednak pamiętajmy, że jest to rozwiązanie droższe. Uszlachetnione paliwo potrafi kosztować więcej o 60-70 gr/l, co sprawia, że często w ten sposób płacimy więcej, niż gdybyśmy użyli uszlachetniacza z butelki. Na szczęście część stacji paliw stosuje promocje, dzięki którym możemy zatankować paliwo premium w cenie standardowego. Warto więc śledzić najnowsze oferty i rabaty na stacjach benzynowych.
- Przeczytaj także: Przygotuj auto na zimę, by uniknąć niespodzianek. To proste
Kiedy robić serwis olejowy silnika?
Ostatnią rzeczą, jaką można zrobić, by poprawić pracę silnika zimą, jest podstawowy serwis olejowy. Właściciele aut często decydują się na niego wiosną, kiedy najchłodniejsze dni są już za nami. Lepiej jednak podstawowy serwis przeprowadzić jesienią i wymienić wszystkie filtry, łącznie z paliwowym oraz olej. Wówczas w najtrudniejszym okresie dla silnika, będzie on lepiej chroniony i po prostu będzie miał lżej. Zimą olej jest gęsty, a przecież musi dopłynąć nie tylko do cylindrów, ale też w wiele ciasnych zakamarków. Dlatego lepiej, żeby był czysty i "trzymał" parametry, jakie obiecuje producent. Musimy bowiem wiedzieć, że wraz z przejechanymi kilometrami, parametry oleju spadają. Oczywiście, jeśli stosujemy dobrej jakości oleje i filtry, sezon serwisu nie powinien mieć większego wpływu, jednak takie działanie może poprawić żywotność jednostki napędowej.
Zima to najtrudniejszy czas dla silnika
Zimowe warunki dodatkowo potęgują problemy związane z jakością paliwa. Dlaczego? Oto kilka powodów:
- Gorsze parowanie paliwa – w niskich temperaturach paliwo trudniej odparowuje, co może utrudniać rozruch silnika.
- Kondensacja wody w zbiorniku – zmiany temperatury sprzyjają gromadzeniu się wilgoci, która może przedostać się do układu paliwowego.
- Zanieczyszczanie dysz – w zimie dysze wtrysków brudzą się szybciej, co negatywnie wpływa na pracę silnika.
Czysty układ paliwowy i olej to klucz do sprawnego działania silnika, mniejszego zużycia paliwa i łatwiejszego rozruchu w mroźne poranki.