Logo
WiadomościAktualnościPaliwo premium nie zawsze może pomóc silnikowi. Czasem potrafi doprowadzić do remontu

Paliwo premium nie zawsze może pomóc silnikowi. Czasem potrafi doprowadzić do remontu

Paliwo premium jest reklamowane jako świetna alternatywa dla zwykłej benzyny i diesla, bo powoduje, że nasz silnik lepiej pracuje i mniej pali. I o ile często takie paliwo może być niezłym wyborem dla naszego silnika, to jest wiele jednostek napędowych, którym dodatki potrafią zaszkodzić i to mocno. Na tyle, że droższe paliwo może doprowadzić do kosztownego remontu silnika albo przynajmniej spowoduje potrzebę dłuższego postoju w warsztacie.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Czy tankowanie paliw premium ma sens? Wiele zależy od stanu naszego silnika
Unai Huizi Photography / Shutterstock
Czy tankowanie paliw premium ma sens? Wiele zależy od stanu naszego silnika
  • Paliwa premium są reklamowane jako poprawiające pracę silnika, ale mogą zaszkodzić wielu jednostkom napędowym
  • Ekonomiczność paliw premium jest wątpliwa, gdyż ich wyższa cena często przewyższa oszczędności na spalaniu
  • Dla zwykłych samochodów paliwa wysokooktanowe mogą nie przynieść zauważalnych korzyści
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Paliwo na stacjach paliw regularnie jest sprawdzane przez UOKiK i choć zawsze na jaw wychodzą pojedyncze stacje, gdzie jakość benzyny i diesla nie jest optymalna, to można uznać, że w zdecydowanej większości zwykłe paliwo tankowane do naszych zbiorników jest dobrej jakości. Po co więc dopłacać za sporo droższe paliwo premium? Według ich producentów ma poprawiać parametry pracy silnika i go czyścić. Jednak są silniki, którym może też mocno zaszkodzić.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie są zalety paliwa premium?
Czy paliwo premium może zaszkodzić silnikowi?
Co się dzieje z silnikami po użyciu paliwa premium?
Czy wyższa liczba oktanowa wpływa na moc silnika?

Czy warto tankować paliwo premium?

W teorii paliwa wzbogacone o specjalne dodatki uszlachetniające i myjące mają poprawiać pracę silnika, zmniejszać spalanie i czyścić z nagaru, który odkłada się podczas spalania mieszanki. Jednak zanim nalejemy droższe paliwo, warto zrozumieć, jak działa silnik i czy rzeczywiście skorzysta na takiej mieszance.

Jakie są wady paliwa premium?

Paliwa premium mogą bowiem równie dobrze spowodować więcej szkody niż pożytku, szczególnie w starszych silnikach z dużymi przebiegami. Tego typu jednostki napędowe mogą być zanagarowane, a dodatki czyszczące w paliwach sprawią, że wszystkie te zanieczyszczenia zostaną wypłukane. Wyczyszczony nagar doprowadzi do zmniejszenia szczelności tłoka, a to spowoduje m.in. większy pobór oleju, zmniejszenie mocy i gorszą pracę silnika.

Co prawda tak wyczyszczony silnik pokaże swoje prawdziwe oblicze, które jednoznacznie pokazuje, że jest do remontu. Przy starych silnikach i samochodach z reguły jednak naprawa nie ma ekonomicznego sensu, a co za tym idzie, skazujemy się na dodatkowe problemy, których nie byłoby, gdybyśmy nie użyli takiego paliwa. Niestety, nikt nie da gwarancji, że silnik zacznie gorzej pracować po zastosowaniu takich paliw, ponieważ aby mieć pewność, trzeba rozebrać silnik i sprawdzić jego stan. Ocenianie z zewnątrz stanu technicznego jednostki napędowej można porównać do wróżenia z fusów.

Silny nagar, choć jest zły, to w starych jednostkach może... doszczelniać silnik. Wówczas jego usunięcie spowoduje więcej problemów niż pożytku
Silny nagar, choć jest zły, to w starych jednostkach może... doszczelniać silnik. Wówczas jego usunięcie spowoduje więcej problemów niż pożytkuArchiwum / Auto Świat

Czy paliwa premium czyszczą silnik?

Oczywiście, jeśli silnik ma regularnie wymieniany olej i co jakiś czas dostaje środki myjące z paliwa premium, to ryzyko, że stanie się z nim coś złego jest minimalne. Wówczas rzeczywiście można się cieszyć niższym spalaniem. Pozostaje jeszcze kwestia sensu ekonomicznego takiego zabiegu — paliwo premium pozwala na obniżenie spalania o ok. 1-5 proc., jednak często jest droższe od zwykłego paliwa o ponad 5 proc. Lepszym rozwiązaniem jest dolewanie specjalnych dodatków do zbiornika paliwa, które spełniają taką samą rolę, ale ich używanie okazuje się tańsze.

Czy benzyna 98 szkodzi silnikowi?

Pozostaje jeszcze kwestia paliw o wyższej liczbie oktanowej. Czy tankowanie paliwa 98- lub 100-oktanowego do samochodu, który jest zaprojektowany do pracy na paliwie 95-oktanowym, sprawi, że będzie mocniejszy? Silnik nie jest w stanie automatycznie wykorzystać wyższej odporności na spalanie stukowe, którą oferuje benzyna 100-oktanowa. Nie zmieni się również stopień sprężania ani sposób sterowania jednostką napędową, nie obniży się spalanie, a moc nie wzrośnie. Co więcej, w starszych samochodach, często z lat 90. i wcześniejszych, może dojść do pogorszenia mocy przez opóźnienie procesu spalania z powodu braku czujnika spalania stukowego. W normalnych samochodach wyższa liczba oktanowa nic nie poprawi, ale spowoduje, że wydamy więcej przy kasie.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium