- Zawór obejściowy filtra oleju to jeden z głównych elementów zapewniających zawsze dobre smarowanie silnika
- Niesprawność zaworu obejściowego może prowadzić do poważnych problemów, włącznie z uszkodzeniem całego silnika
- Zawór obejściowy otwiera się przy dużym zanieczyszczeniu filtra oleju i w trudnych warunkach i przy niskich temperaturach
Układ smarowania silnika to w zasadzie najważniejszy układ naszej jednostki napędowej. Bez niego daleko byśmy nie dojechali, a silnik bardzo szybko nadawałby się tylko na złom. To dlatego trzeba dbać o jakość samego oleju, ale też filtra, który pilnuje, by jednostka napędowa była zaopatrywana w oczyszczony środek smarujący. Warto też wiedzieć o jeszcze jednym elemencie, który ma szczególne znaczenie — zaworze obejściowy/bezpieczeństwa filtra oleju.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoZawór obejściowy jest niezwykle istotny m.in. przy niskich temperaturach
Stosowany jest, by nasza jednostka napędowa zawsze mogła liczyć na smarowanie. Otwiera się, gdy filtr jest mocno brudny i ma osłabioną przepustowość, a także przy wysokich obrotach silnika, gdy jest większe zapotrzebowanie na olej. Jego prawidłowe działanie jest też bardzo ważne przy niskich temperaturach, gdy środek smarujący jest gęsty. W ten sposób, omijając filtr, olej trafia do silnika i zapewnia odpowiednie smarowanie. Stosowanie zaworu wynika z prostej zasady: lepszy jest brudny olej w silniku niż jego całkowity brak. Otwiera się on przy określonym ciśnieniu, które jest różne dla poszczególnych konstrukcji.
- Przeczytaj także: Anonimowo sprawdzili jakość paliwa w Polsce. Na te stacje paliw lepiej uważać [MAPA]
Zepsuty zawór doprowadzi do uszkodzenia silnika
Skutki niesprawnego zaworu łatwo sobie wyobrazić. O ile na krótką metę raczej nie skończymy z silnikiem do remontu, tak długotrwała usterka zaworu może doprowadzić do skróconej żywotności silnika, a w skrajnych przypadkach nawet do jego przytarcia. Wówczas remont jest już potrzebny.
Gdzie jest zawór obejściowy filtra oleju?
Zawór bezpieczeństwa filtra oleju jest umieszczony w puszce filtra oleju. I tu w zależności od zastosowanej technologii może być on wymieniany razem z samym filtrem lub też być osobną częścią. Z tym pierwszym przypadkiem mamy do czynienia, gdy wymienny filtr jest metalową puszką — wówczas cały zestaw, tj. filtr i zawór są schowane w środku. Wtedy, jeśli filtr jest wymieniany regularnie, możemy być spokojni o działanie zaworu.
Drugą grupą są obudowy filtra oleju zamontowane na stałe pod maską. Łatwo to poznać po tym, że filtr oleju kupiony w sklepie jest wkładem zrobionym z papieru, podobnie jak filtr powietrza. Wtedy nasz zawór pracuje niewymieniany przez lata. Jego konstrukcja jest na tyle prosta, że nie powinien on ulec skomplikowanej awarii, jednak po dłuższym czasie plastikowe elementy tego zaworu mogą popękać, a to sprawi, że jego działanie może być dalekie od pożądanego. To samo zresztą dotyczy samej obudowy — jeśli jest pęknięta, to może nie utrzymywać ciśnienia, a co za tym idzie też powodować gorsze smarowanie silnika. Uszkodzona obudowa będzie też przyczyną wycieków.