Auto Świat Porady Eksploatacja Regeneracja filtra DPF - sprawdzamy, jak to się robi?

Regeneracja filtra DPF - sprawdzamy, jak to się robi?

Jeszcze kilka lat temu, kiedy w aucie filtr cząstek stałych zapełnił się sadzą i popiołem, rozwiązania były w zasadzie tylko dwa: albo kosztowna wymiana, albo nielegalne usunięcie filtra. Dobra wiadomość: teraz filtry można też skutecznie czyścić i jest to regeneracja filtra DPF.

Kotrolka DPFŻródło: Auto Świat / Piotr Szypulski
  • Filtry DPF można regenerować w tzw. pralkach do DPF–ów
  • Regeneracja filtra DPF pozwala usunąć z niego większość zanieczyszczeń, które nie podlegają automatycznemu usunięciu pod wpływem wysokiej temperatury
  • Nie trzeba usuwać filtra DPF i ryzykować problemów technicznych i prawnych

Pierwsze europejskie auta wyposażone w filtry cząstek stałych pojawiły się na drogach na początku lat dwutysięcznych. Część producentów stosujących w nich filtry informowała klientów, że są one podzespołami eksploatacyjnymi i mogą wymagać wymiany po określonym przebiegu – tak było np. z filtrami „mokrymi”, wymagającymi stosowania specjalnego płynu, filtrami cząstek stałych (FAP), stosowanymi głównie w samochodach grupy PSA (Peugeot, Citroën). Znakomita większość firm zdecydowała się jednak na stosowanie tzw. filtrów suchych, które nie dość, że nie wymagały żadnych dodatkowych płynów, to jeszcze miały wystarczać na całe życie pojazdu. Po kilku latach stało się jasne, że obietnice producentów mają się nijak do rzeczywistości - w skrajnych przypadkach filtry zapychają się już po kilkudziesięciu tys. km, a tylko w wypadku wyjątkowo korzystnych warunków eksploatacji wystarczają na więcej niż 200 tys. km.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji