Logo
PoradyTaka eksploatacja wykończy twój silnik. Z wymianą oleju nie warto słuchać producentów

Taka eksploatacja wykończy twój silnik. Z wymianą oleju nie warto słuchać producentów

Po jakim dystansie trzeba wymienić olej w silniku? Stosowanie się do zaleceń w książce serwisowej nie zawsze jest bezpieczne. Powód? Producenci rozciągają interwały wymiany oleju do dystansów, które znacznie przyspieszają zużycie silnika. Radzimy, jak nie wpędzić się w poważne kłopoty finansowe.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Wymiana oleju w silniku samochodowym
Archiwum / Auto Świat
Wymiana oleju w silniku samochodowym
  • Producenci samochodów czasami zalecają wymianę oleju co 30000 km, a to znacznie przyspiesza zużycie silnika
  • Aby zapewnić odpowiednią ochronę silnika, mechanicy zalecają robić to co najmniej dwa razy częściej
  • Regularna wymiana oleju, dopasowana do warunków użytkowania auta, pomaga uniknąć kosztownych napraw i przedłuża żywotność silnika
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Wymiana oleju co 30000 km?! Umieszczając taką informację w katalogu, producenci nie chwalą się niesamowitym postępem technologicznym, lecz stosują przemyślaną strategię marketingową. Wabikiem na klientów jest obietnica niższych kosztów eksploatacji w okresie gwarancyjnym. Problem w tym, że tuż po wygaśnięciu okresu ochronnego klient może zostać z autem, które bez wymiany silnika wiele już nie przejedzie.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jak często powinno się wymieniać olej w silniku?
Dlaczego nie warto słuchać zaleceń producentów dotyczących wymiany oleju?
Jakie są skutki rzadkiej wymiany oleju?
Co zrobić w trudnych warunkach eksploatacji silnika?

Dlaczego nie powinno się wymieniać oleju co 30000 km?

To prawda, że technologia long life wydłużyła okres, w którym olej silnikowy zachowuje odpowiednie parametry. Dzieje się tak m.in. dzięki zaawansowanemu składowi chemicznemu z dodatkami zmniejszającymi tarcie i zwiększającymi odporność na degradację. Tyle że w tym czasie znacznie zmieniły się też silniki samochodowe i wymagają jeszcze lepszego smarowania. Do tego żaden olej nie jest jednak w stanie bez końca zapewniać odpowiednie właściwości ochronne – stopniowa degradacja rozpoczyna się już od pierwszego uruchomienia silnika.

Nie wierzycie? Mechanicy mają kolejki składające się z klientów, którzy ślepo zaufali tej technologii i zapewnieniom producentów, że ich silniki są przystosowane do takiej eksploatacji. Fizyczne ograniczenia sprawiają, że z biegiem czasu olej przestaje zapewniać odpowiednie działanie częściom, takim jak napinacze łańcucha rozrządu czy łożyska turbosprężarki. Efekt? Przyspieszone awarie łańcuchów i turbosprężarek, kosztujące nas potem nawet kilkanaście tysięcy złotych! Tymczasem koszt wymiany oleju, nawet w ASO, powinien oscylować w okolicy 1000 zł. Którą kwotę wolicie zapłacić?

Łańcuch rozrządu
Łańcuch rozrząduACZ / Auto Świat

Jak często wymieniać olej w silniku, żeby uniknąć awarii?

Większość niezależnych mechaników zaleca dwa razy częstszą wymianę – co 15000 km lub po roku użytkowania, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. To interwał, który jest uważany za bezpieczny dla większości silników, choć oczywiście zdarzają się od tego wyjątki.

Przykładem jest eksploatacja w trudniejszych warunkach, w których silnik jest bardziej wysilony – krótkie miejskie trasy czy częsta jazda z pełnym obciążeniem lub ciężką przyczepą. W takich sytuacjach warto jeszcze bardziej skrócić interwał, np. do 10000 km. Szczególnie powinni to rozważyć właściciele pojazdów z silnikami Diesla lub wyposażonych w turbosprężarki.

Dwie turbosprężarki
Dwie turbosprężarkiPiotr Czypionka / Auto Świat

Przeczytaj także: Tyle chciał taksówkarz za przejazd w Krakowie. Pan Paweł poszedł do mediów

Dlaczego podczas jazdy po mieście olej zużywa się szybciej? Częste rozruchy, krótkie dystanse i postoje na światłach (zwłaszcza jednostek z systemem start-stop) nie pozwalają silnikowi osiągnąć właściwej temperatury roboczej – na to zjawisko jednostka jest szczególnie narażona w zimie. To warunki, w których nie odparowuje woda, a olej gromadzi wilgoć i zanieczyszczenia przyspieszające jego degradację.

Wydłużone interwały wymiany oleju nie służą ani silnikowi, ani portfelowi

Przeciąganie wymiany oleju może wydawać się korzystne z punktu widzenia właściciela samochodu. Rzadsze wizyty w serwisie to przecież oszczędność i czasu, i pieniędzy, a to niebagatelny argument zwłaszcza dla flot. Niestety w dłuższej perspektywie takie traktowanie silnika może prowadzić do kosztownych napraw.

W praktyce stosowanie się do wydłużonych interwałów opłaca się jedynie pierwszemu właścicielowi, który nie zamierza się związywać z autem. Ale... też nie zawsze, bo klienci na rynku wtórnym lubią weryfikować historię serwisową pojazdu. Regularna wymiana oleju w okresie dostosowanym do warunków eksploatacji to najlepszy sposób na utrzymanie silnika w dobrej kondycji przez lata i w konsekwencji uniknięcie nieplanowanych, dużych wydatków.

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium