- Kierowcy większości starszych samochodów narzekają na słabe światła
- Problemem są nie tylko światła słabe od nowości, lecz także postępujące ich zużycie
- Są jednak sposoby, aby zużycie reflektorów cofnąć, a nawet aby ulepszyć fabryczne konstrukcje
- Oto kilka sposobów na poprawę świateł w samochodzie – od takich, które można zastosować we własnym zakresie do operacji typowo warsztatowych
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
- Co tam się dzieje w reflektorach, że świecą coraz gorzej?
- Czy polerowanie reflektorów poprawi światła?
- Czy wymiana żarówek może poprawić jakość oświetlenia samochodu?
- Czy retrofity LED do dobry pomysł?
- Prawdziwa regeneracja reflektorów pomoże na pewno. Jak to działa?
- Reflektory mona też przerobić. To zaskakująco poprawia światła
Prawda jest taka, że nawet w nowym samochodzie światła nie zawsze są zadowalające. I w sumie nie ma znaczenia czy mamy starszy samochód z żarówkami w reflektorach, czy mamy ksenony czy też nasz samochód wyposażony jest to nowoczesny reflektor LED: nigdy nie jest tak, aby droga była oświetlona zbyt dobrze. Pocieszające jednak jest, że im starszy samochód prostsze reflektor, tym łatwiej go "podkręcić".
Poznaj kontekst z AI
Co tam się dzieje w reflektorach, że świecą coraz gorzej?
Problem w tym, że niezależnie od tego, czy reflektory w naszym samochodzie zawsze były słabe czy też z czasem zaczęły świecić gorzej, zużywanie się reflektorów to norma. Co tam się dzieje?
- Odbłyśnik lampy wypala się od ciepła albo matowieje z powodu narażenia na promieniowanie UV
- Jeśli nowe żarówki, które wkładamy do reflektora, przy pierwszym uruchomieniu dymią z powodu wypalania się farbki, te opary osadzają się na wszystkich elementach reflektora
- Klosze podczas jazdy obijają się od uderzeń kamieni, a także matowieją i żółkną, stają się niemal nieprzejrzyste. W takim wypadku nie ma mowy o dobrym oświetleniu
- Problem pogłębiają słabe żarówki i nieoptymalne ustawienie reflektorów
Czy polerowanie reflektorów poprawi światła?
Samodzielna "regeneracja" reflektorów – czyli polerowanie kloszy – poprawi przede wszystkim wygląd samochodu, ale też w pewnym stopniu poprawi oświetlenie. W sprzedaży jest wiele różnych zestawów do samodzielnej regeneracji reflektorów, co sprowadza się do szlifowania i polerowania klosza, a następnie zabezpieczenia go przed ponownym żółknięciem za pomocą specjalnego preparatu.
Zazwyczaj proces wygląda następująco:
- 1 Szlifujemy reflektor za pomocą drobnoziarnistego z papieru ściernego, po tym etapie wygląda nawet gorzej niż przed rozpoczęciem operacji – to naturalne
- 2 Polerujemy klosz za pomocą szmatki i pasty polerskiej do kloszy samochodowych
- 3 Po uzyskaniu odpowiedniej gładkości przejrzystości, powierzchnia lampy zabezpieczamy za pomocą dołączonego do zestawu preparatu.
Czy to jest trudne? Wiele zależy od tego, jak jest wykonany i czym wykończony klosz reflektora, jednak niemal zawsze, jeśli pracujemy wyłącznie ręcznie, jest to dużo pracy. Zadanie znacząco ułatwia maszyna polerska.
Czy wymiana żarówek może poprawić jakość oświetlenia samochodu?
Wymiana żarówek pomoże, jeśli zastosujemy żarówki o zwiększonej wydajności. W sklepach jest bardzo dużo żarówek, które – według zapewnień producentów – dają nawet o 200 proc. więcej światła niż zwykłe żarówki. W praktyce poprawa często nie jest aż tak spektakularna, ale jakaś jest. Efekt zależy też od stopnia wewnętrznego zużycia lamp – im są one bardziej wypalone w środku, tym efekt będzie słabszy.
Na plus tej opcji przemawia to, że jest to najprostszy sposób na poprawę oświetlenia.
Czy retrofity LED do dobry pomysł?
W sklepach internetowych można natknąć się na zestawy retrofitów LED – mających zastąpić żarówki. Za stosunkowo niewielkie pieniądze możemy stary, żarówkowy reflektor wyposażyć w nowoczesną moduły LED. Z założenia takie zestawy pasują na zasadzie plug&play – nic nie trzeba ciąć, nic nie trzeba sztukować – montujesz zgodnie z instrukcją obsługi i masz. W praktyce bywa z tym różnie, ale wielu kierowców, którzy zdecydowali się na montaż retrofitów LED wysokiej jakości przysięga, że to był jeden z lepszych pomysłów na tuning samochodu. Z naszych dotychczasowych testów wynika, że retrofity LED są różne – od bardzo złych do bardzo dobrych.
Trzeba jednak wiedzieć, że w Polsce używanie tych zestawów nie zostało zalegalizowane, choć w wielu innych krajach, m.in. w Niemczech – tak. Kierowcy i tak ich używają, choć trzeba się liczyć z problemem zaliczenia corocznego obowiązkowego przeglądu. Niektórzy diagności "czepiają się" modułów LED, inni są gotowi machnąć na tą ręką, o ile reflektor jest prawidłowo ustawiony albo da się prawidłowo ustawić.
Rada: jeśli kupno zestawy LED-ów nie ma być wyrzucenie pieniędzy w błoto, kupcie zestaw renomowanego producenta. Chińskie zestawy nie są o wiele tańsze, za to zwykle są o wiele gorsze.
Prawdziwa regeneracja reflektorów pomoże na pewno. Jak to działa?
Obecnie jest sporo warsztatów, które zajmują się wyłącznie lub niemal wyłącznie regeneracją reflektorów samochodowych. Taka regeneracja wykracza daleko poza polerowanie powierzchni kloszy. Reflektory są rozbierane na czynniki pierwsze, odbłyśniki są wymieniane na nowo albo metalizowane w specjalnym urządzeniu, aby wyglądały i działały jak nowe. Oczywiście poleruje się o odświeża albo też wymienia klosze. Wszelkie uszkodzone części są wymieniane. Na końcu reflektor jest sklejany I odsyłany do klienta, albo – jeśli dzieje się to "stacjonarnie" – montowany w samochodzie.
Cena kompleksowej regeneracji reflektora to od około 400 zł do ok. 1000 zł. Wychodzi to czasem drożej niż kosztują najtańsze zamienniki reflektorów, ale nasze reflektory pozostają oryginalne i zazwyczaj po naprawie są dużo lepsze niż tanie zamienniki.
Reflektory mona też przerobić. To zaskakująco poprawia światła
Niektóre warsztaty wchodzą na wyższy poziom, oferując nie tylko regenerację i naprawy większości reflektorów, jakie można spotkać w kilkuletnich samochodach, lecz także istotne poprawki fabrycznych konstrukcji. Jeśli zatem mamy np. zupełnie wypalony reflektory ksenonowy, to w miejsce moduł ksenonowe go można zamontować pasujący moduł LED albo Bi-LED. Po takiej zmianie z zewnątrz reflektor wygląda tak samo jak przed ingerencję warsztatu, zazwyczaj jednak świeci nawet lepiej niż zupełnie nowy.