Logo
PoradyEksploatacjaRegeneracja reflektorów - możesz zrobić to sam, aby mieć lepsze światła i widoczność

Regeneracja reflektorów - możesz zrobić to sam, aby mieć lepsze światła i widoczność

Już w kilkuletnich autach światła i inne elementy odpowiedzialne za widoczność mogą być w fatalnym stanie. Pokazujemy, jak je naprawić.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Regeneracja reflektorów - możesz zrobić to sam
Zobacz galerię (11)
Auto Świat
Regeneracja reflektorów - możesz zrobić to sam

Od niemal 25 lat ze względów bezpieczeństwa nowe modele aut nie mogą mieć szyb reflektorów wykonanych ze szkła. Zamiast niego producenci używają tworzyw sztucznych, a konkretnie poliwęglanu. Materiał ten jest lżejszy od szkła, nie tłucze się tak łatwo, można go niemal dowolnie formować, a jest niemal tak samo przejrzysty, jak szkło. Tyle że do czasu – poliwęglan jest wrażliwy na promieniowanie UV, które sprawia, że materiał ten żółknie, matowieje, staje się kruchy.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Producenci doskonale o tym wiedzą i zabezpieczają tworzywo warstwą lakieru z filtrem UV. Niestety, warstewka ta jest cieniutka i z czasem się wyciera, a o to wcale nietrudno – drobinki piasku i pęd powietrza w czasie jazdy robią swoje. Do tego dochodzą agresywne chemikalia w płynach do spryskiwaczy, mikroproszek używany w myjniach, uderzenia owadów – w wyniku niesprzyjających okoliczności już po 4-5 latach szyba reflektora staje się coraz bardziej matowa.

W takiej sytuacji można albo wymienić kompletny reflektor, albo też spróbować go naprawić, polerując, a następnie lakierując wygładzony poliwęglan lakierem z filtrem UV. Na ile taki zabieg jest skuteczny? Efekt wizualny może być świetny, choć jak wynika z naszych pomiarów (tabela na poprzedniej stronie), właściwości fabrycznie nowej lampy w taki sposób całkiem odtworzyć się nie da, ale można przywrócić lampę do stanu używalności.

Stan szyby czołowej

Obok kondycji reflektorów również stan szyby czołowej ma wielki wpływ na widoczność. Na szczęście szyby aut nadal mogą być szklane, więc nie psują się tak szybko, jak poliwęglanowe reflektory, ale i tak po kilku-kilkunastu latach bywają pokryte mikroryskami, powodującymi niepożądane załamania światła, szczególnie podczas jazdy nocą czy pod słońce. Polerowanie szyby to zwykle kiepski pomysł, lepiej ją wymienić.

Wycieraczki

Wycieraczki warto wymieniać przynajmniej dwa razy w roku – jesienią, bo wtedy sprawne wycieraczki są najbardziej potrzebne, oraz wiosną, bo po zimie są już zwykle bardzo zniszczone.

Filtr kabinowy

Zapchany filtr kabinowy powoduje, że szyby auta zaparowują od wewnątrz, bo zakłócona jest cyrkulacja powietrza – przed sezonem zimowym warto wymienić filtr na nowy.

Żródło: Auto Świat
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium