- Regularna kontrola ciśnienia w oponach pozwala zmniejszyć zużycie paliwa i zwiększyć bezpieczeństwo jazdy
- Zbyt niskie ciśnienie w oponach zwiększa opory toczenia, co prowadzi do wyższego spalania i szybszego zużycia ogumienia
- Eksperci zalecają sprawdzanie ciśnienia co miesiąc oraz przed dłuższymi trasami, szczególnie w okresach dużych zmian temperatury
Prawidłowe ciśnienie w oponach samochodowych to nie tylko kwestia komfortu jazdy, ale przede wszystkim bezpieczeństwa na drodze. Eksperci podkreślają, że regularna kontrola ciśnienia pozwala uniknąć niepotrzebnych wydatków i przedłuża żywotność ogumienia. Właściwe wartości zależą od zaleceń producenta oraz aktualnego obciążenia pojazdu.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Tani i banalny sposób na obniżenie spalania samochodu. Działa zawsze, a wielu kierowców o nim zapomniało
Dlaczego warto dbać o prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach?
Zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie w oponach może czasami prowadzić nawet do poważnych konsekwencji. Jeśli ciśnienie jest zbyt niskie, opona mocniej ugina się na styku z nawierzchnią, co zwiększa powierzchnię kontaktu i opory toczenia. W efekcie rośnie zużycie paliwa, a materiał, z którego wykonane jest ogumienie szybciej się nagrzewa i zużywa. Z kolei zbyt wysokie ciśnienie sprawia, że opona styka się z jezdnią tylko w środkowej części, a to pogarsza przyczepność, wydłuża drogę hamowania i obniża stabilność auta w zakrętach. Zbyt wysokie ciśnienie w oponach prowadzi więc do nierównomiernego zużycia bieżnika oraz spadku komfortu jazdy.
Jaki wpływ ma ciśnienie w oponach na bezpieczeństwo jazdy?
Spadek ciśnienia w oponach ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, zmniejszenie ciśnienia o jeden bar może wydłużyć drogę hamowania przy prędkości 70 km na godz. nawet o pięć metrów. W sytuacjach awaryjnych taka różnica może decydować o uniknięciu kolizji.
Dodatkowo, zbyt niskie ciśnienie zwiększa ryzyko aquaplaningu aż o 30 proc., co oznacza, że kierowca szybciej traci kontrolę nad pojazdem na mokrej nawierzchni, niż w kiedy opony miałby napompowane zgodnie z zaleceniami producenta. Stabilność w zakrętach również się pogarsza, kiedy ciśnienie w oponach jest zbyt niskie.
Jak i kiedy kontrolować ciśnienie w oponach?
Eksperci motoryzacyjni rekomendują sprawdzanie ciśnienia przynajmniej raz w miesiącu oraz przed każdą dłuższą trasą. Warto również zwracać uwagę na duże zmiany temperatury, szczególnie wiosną i jesienią, ponieważ spadek temperatury o dziesięć stopni może oznaczać ubytek nawet 0,2 bara. W skrajnych warunkach zimowych lub letnich różnice mogą sięgać 0,4 bara. Teraz kiedy aura radykalnie się zmienia, jest więc świetna okazja na to, aby sprawdzić ciśnienie w oponach w naszym samochodzie.
Pomiar ciśnienia powinien być wykonywany na zimnych oponach, najlepiej jeszcze przed rozpoczęciem jazdy. Jeśli więc na najbliższą stację paliw, gdzie jest kompresor jest dość daleko, to warto zainwestować w swój własny manometr.
Na większości stacji paliw dostępne są manometry i kompresory, których można użyć bezpłatnie. Przed pomiarem należy sprawdzić zalecane wartości ciśnienia dla przednich i tylnych opon, które producent umieszcza na naklejce przy drzwiach kierowcy, pod klapką wlewu paliwa lub w instrukcji obsługi pojazdu. Ważne jest, aby uwzględnić odpowiednie zestawy wartości — dla jazdy w standardowych warunkach oraz dla samochodu mocno obciążonego. W takich sytuacjach należy zwiększyć ciśnienie zgodnie z zaleceniami producenta.
Jak sprawdzać ciśnienie powietrza w oponach?
Po ustaleniu właściwych wartości wystarczy podłączyć przewód kompresora i wybrać odpowiednie ciśnienie. Urządzenie automatycznie dopompuje opony do wskazanej wartości.
Warto pamiętać, że niewielki spadek ciśnienia — od 0,1 do 0,2 bara w ciągu miesiąca — jest zjawiskiem naturalnym, wynikającym z dyfuzji powietrza (dyfuzja jest naturalnym procesem samorzutnego przenikania się cząsteczek) przez mieszankę gumową. Dopiero szybszy ubytek może świadczyć o problemach, takich jak nieszczelny zawór, uszkodzona obręcz lub defekt samej opony. Oczywiście, gdy ciśnienia nie będziemy kontrolować zbyt długo, może spaść dużo poniżej prawidłowego.
Ciśnienie powietrza w kołach może jednak spadać szybciej, a dzieje się to gdy:
- spada temperatura otoczenia;
- zaworek koła jest zużyty albo zabrudzony, przez co nieszczelny; by wydłużyć życie zaworków, należy pamiętać, by były chronione nakrętką. Można też rutynowo wymieniać zaworki podczas sezonowej wymiany opon, co jest niewielkim wydatkiem na tle kosztu całej operacji;
- podczas wymiany opon wulkanizator nie oczyścił obręczy;
- opona jest uszkodzona (to może być minimalne przebicie bieżnika).
Jakie ciśnienie w oponach jest prawidłowe?
Informacje o prawidłowym ciśnieniu można znaleźć w kilku miejscach: na naklejce przy drzwiach kierowcy, pod klapką wlewu paliwa lub w instrukcji obsługi samochodu. Regularna kontrola i dostosowanie ciśnienia do warunków jazdy oraz obciążenia pojazdu to prosta metoda na zwiększenie bezpieczeństwa i ograniczenie kosztów eksploatacji auta.
Jeśli na naklejce umieszczone jest kilka wartości. Mogą zależeć one od:
- rozmiaru opon; jeśli auto może być wyposażone w różne rozmiary opon, producent często podaje alternatywne wartości — sprawdź, jakie jest rozmiar opon na twoim samochodzie
- miejsca montażu opony — ciśnienie może być różne w oponach przedniej i tylnej osi
- obciążenia samochodu
- oczekiwań kierowcy
Ostatni punkt jest nieco enigmatyczny, ale już wyjaśniamy, o co tak naprawdę w nim chodzi. Otóż niektórzy producenci podają dwie wartości podstawowego ciśnienia w oponach. Mamy wartość komfortową oraz wartość "eco", czyli taką, przy której samochód będzie zużywał mniej paliwa.
Jak ciśnienie w oponach wpływa na spalanie?
Skoro już jesteśmy przy zużyciu paliwa w związku z ciśnieniem w oponach, to mamy tutaj twarde dane. Badania przeprowadzone przez Niemieckie Stowarzyszenie Nadzoru Technicznego — GTU wykazały, że zbyt niskie ciśnienie opon wpływa na zwiększenie spalania. Badanie jasno pokazało, że ciśnienie niższe od zalecanego przez producenta o 0,6 bara zwiększa spalanie o ok. 4 proc. Dlaczego wybrano taki spadek ciśnienia? Otóż spadek o 0,1-0,2 bara w ciągu miesiąca jest zupełnie normalny, dlatego w teście założono, że kierowca nie sprawdzał ciśnienia przez ok. 3 miesiące, przy założeniu, że spadało ono o 0,2 bara miesięcznie.
Przy założeniu, że samochód przeciętnie pali 7 litrów paliwa na 100 km takie zwiększenie spalania, za "pomocą" zbyt niskiego ciśnienia daje 7,28 litra na 100 km. Można więc przyjąć, że prawidłowo napompowane opony "dają zysk" w postaci spalania mniejszego o ok. 0,3 litra na 100 km.