Auto Świat Porady Czy na pewno wiesz, jak napompować koła w aucie? Od tego może zależeć spalanie

Czy na pewno wiesz, jak napompować koła w aucie? Od tego może zależeć spalanie

Za niskie ciśnienie powietrza w oponach – źle. Za wysokie ciśnienie powietrza w oponach samochodu – też źle. Choć jest pewien zakres tolerancji, jeśli chodzi o właściwe ciśnienie powietrza w oponach auta, to jednak bardzo wielu kierowców popełnia błąd, który okazuje się bardziej kosztowny, niż się wydaje.

Jakie jest optymalne ciśnienie powietrza w kołach auta? To zależy
Auto Świat / Archiwum
Jakie jest optymalne ciśnienie powietrza w kołach auta? To zależy
  • W zależności od tego, czy ciśnienie powietrza w kołach jest za niskie czy za wysokie, wpływa ono m.in. na tempo zużycia opon i na przyczepność
  • W artykule odpowiadamy na pytanie, czy warto napompować koła trochę bardziej, by zmniejszyć ryzyko jazdy ze zbyt niskim ciśnieniem powietrza
  • Podpowiadamy, jakie są typowe błędy podczas pompowania kół samochodu

Jeśli nie wiesz, jakie jest prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach twojego samochodu i, aby się dowiedzieć, szukasz informacji na boku opony, robisz błąd: tej informacji w tym miejscu nie znajdziesz. Na boku opony co najwyżej znajdziesz wartość maksymalnego ciśnienia, jakie dane opona wytrzyma. Gdybyś spróbował na takim maksymalnym ciśnieniu jeździć… cóż, powodzenia: zniszczysz opony, zepsujesz auto, a może nawet spowodujesz wypadek. Nie bez powodu większość producentów opon, na wszelki wypadek, ten parametr podaje malutką czcionką.

Optymalne ciśnienie powietrza w oponach samochodu wynika z rozmiaru opon, charakterystyki samochodu oraz jego obciążenia.

Jaki jest właściwe ciśnienie powietrza w oponach twojego auta (uwaga: może być różne z przodu i z tyłu), dowiesz się z naklejki umieszczonej na słupku od strony kierowcy, z wlepki na wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa albo w ostateczności z instrukcji obsługi samochodu.

Na naklejce mogą być podane różne wartości ciśnienia, co czasem powoduje wątpliwości kierowców – o tym dalej.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Gdy masz za mało powietrza w kołach…

  • wzrasta zużycie paliwa;
  • bieżnik ściera się szybciej, a do tego nieregularnie;
  • w oponach podczas jazdy wytwarza się wysoka temperatura, efektem może być rozerwanie opony podczas jazdy przy wyższej prędkości;
  • rośnie ryzyko aquaplaningu (utraty przyczepności podczas pokonywania przeszkody wodnej).

Gdy masz za dużo powietrza w kołach

  • niszczysz opony, gdyż jazda z nadmiernym ciśnieniem powietrza prowadzi do przyspieszonego zużycia środkowej części bieżnika;
  • spada przyczepność do nawierzchni zwłaszcza na mokrej drodze;
  • spada komfort jazdy, bardziej odczuwalne są szczególnie drobne nierówności nawierzchni.

Ciśnienie powietrza w oponach naturalnie spada. O ile i dlaczego?

Brak nakrętki niszczy zaworek szybciej, niż myślisz
Brak nakrętki niszczy zaworek szybciej, niż myśliszŻródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński

Zupełnie naturalny jest spadek ciśnienia powietrza w oponach samochodu o 0,1-0,2 bar w ciągu miesiąca. Ciśnienie powietrza w kołach może jednak spadać szybciej, a dzieje się to gdy:

  • spada temperatura otoczenia;
  • zaworek koła jest zużyty albo zabrudzony, przez co nieszczelny; by wydłużyć życie zaworków, należy pamiętać, by były chronione nakrętką. Można też rutynowo wymieniać zaworki podczas sezonowej wymiany opon, co jest niewielkim wydatkiem na tle kosztu całej operacji;
  • podczas wymiany opon wulkanizator nie oczyścił obręczy;
  • opona jest uszkodzona (to może być minimalne przebicie bieżnika).

Jakie ciśnienie w oponach jest prawidłowe?

Na naklejce umieszczonej na słupku albo na klapce wlewu paliwa często znajdziemy kilka możliwych wartości ciśnienia. To zależy od...

  • rozmiaru opon; jeśli auto może być wyposażone w różne rozmiary opon, producent często podaje alternatywne wartości – sprawdź, jakie jest rozmiar opon na twoim samochodzie;
  • miejsca montażu opony – ciśnienie może być różne w oponach przedniej i tylnej osi;
  • obciążenia samochodu;
  • oczekiwań kierowcy – czytaj dalej.

Ciśnienie powietrza wpływa na komfort jazdy

Od sztywności opon – a zatem od ciśnienia powietrza – zależy komfort jazdy
Od sztywności opon – a zatem od ciśnienia powietrza – zależy komfort jazdyAuto Świat

Niektórzy producenci samochodów podają dwie wartości podstawowego ciśnienia powietrza w oponach: komfortową i „eco”. Rzecz w tym, że opony samochodu są elementem amortyzującym nierówności nawierzchni i wpływającym na komfort jazdy w nie mniejszym stopniu niż zawieszenie samochodu. Tyle, że stopień tłumienia nierówności przez opony zależy od ciśnienia powietrza: jeśli są miękkie, tłumią bardziej. Jeśli ciśnienie powietrza jest za wysokie, jazda staje się nieznośna, a obniżeniu komfortu towarzyszy wzrost ryzyka wystąpienia wielu rodzajów usterek auta: od awarii elektroniki (pękające luty) poprzez przyspieszone zużycie zawieszenia i elementów wnętrza, które zaczyna trzeszczeć i skrzypieć.

Dlatego nigdy nie powinniśmy pompować kół samochodu „na zapas” w przewidywaniu, że z czasem ciśnienie i tak spadnie.

Wybierając pomiędzy rekomendowanym przez producenta samochodu ciśnieniem komfortowym albo ekonomicznym, możemy jednak czuć się bezpieczni – każde ciśnienie pomiędzy minimalnym i maksymalnym dozwolonym będzie prawidłowe, przy czym:

  • niższe ciśnienie powietrza oznacza wyższe zużycie paliwa, nieco szybsze zużycie opon, ale wyższy komfort jazdy;
  • wyższe ciśnienie powietrza oznacza obniżony komfort jazdy, ale niższe spalanie i bardziej responsywny układ jezdny; opony "wolą" nieco wyższe ciśnienie powietrza niż nieco niższe.

Ciśnienie różne w zależności od obciążenia: to co, mam ciągle to zmieniać?

Bez przesady, nie ciągle, ale… w zasadzie tak.

Jeśli jedziemy w dalszą trasę obciążonym samochodem, dopompujmy koła zgodnie z rekomendacją producenta: większe obciążenie samochodu sprawi, że wyższe ciśnienie powietrza nie obniży komfortu jazdy, natomiast ograniczymy niepotrzebne zużycie opon i zmniejszymy zużycie paliwa. Dodatkowo zredukujemy ryzyko pęknięcia opony podczas jazdy (to się zdarza, naprawdę!).

Jednak, gdy po powrocie z trasy mamy przed sobą dłuższy okres jazdy „na pusto”, lepiej jest ciśnienie oponach obniżyć: dla komfortu i lepszej przyczepności auta do nawierzchni. By nie jeździć w tym celu na stację, można zaopatrzyć się we własny samochodowy kompresor.

Czy na pewno wiesz, jak pompuje się koła samochodu?

Ciśnienie w kołach: warto je dostosować do obciążenia
Ciśnienie w kołach: warto je dostosować do obciążeniaAuto Świat
  • Optymalną sytuacją jest pompowanie opon samochodu, gdy są one zimne. Pompowanie rozgrzanych opon do wartości rekomendowanej przez producenta mija się z celem.
  • Jeśli z jakichś względów korygujesz ciśnienie powietrza w oponach, które są ciepłe (np. po kilkunastu km szybkiej jazdy), zwiększ ciśnienie powietrza o 0,2-0,3 bar. Przy okazji, gdy koła będą zimne, warto jednak ciśnienie sprawdzić i skorygować ponownie
  • Jeśli opony są ciepłe, nie przejmuj się zbyt wysokim ciśnieniem powietrza – to normalne.
  • Pamiętaj o założeniu nakrętek zaworków – w przeciwnym wypadku zabrudzą się i stracą szczelność.
  • Pamiętaj, aby napompować także koło zapasowe. Inaczej jednak niż w przypadku kół zamontowanych na samochodzie, „zapas” można napompować trochę bardziej – tak jakby… na zapas. Oczywiście, pamiętając, aby nie przekroczyć wartości podanej przez producenta – uwaga – w tym przypadku producenta opony.
Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków