- W zależności od tego, czy ciśnienie powietrza w kołach jest za niskie czy za wysokie, wpływa ono m.in. na tempo zużycia opon i na przyczepność
- W artykule odpowiadamy na pytanie, czy warto napompować koła trochę bardziej, by zmniejszyć ryzyko jazdy ze zbyt niskim ciśnieniem powietrza
- Podpowiadamy, jakie są typowe błędy podczas pompowania kół samochodu
- Gdy masz za mało powietrza w kołach…
- Gdy masz za dużo powietrza w kołach
- Ciśnienie powietrza w oponach naturalnie spada. O ile i dlaczego?
- Jakie ciśnienie w oponach jest prawidłowe?
- Ciśnienie powietrza wpływa na komfort jazdy
- Ciśnienie różne w zależności od obciążenia: to co, mam ciągle to zmieniać?
- Czy na pewno wiesz, jak pompuje się koła samochodu?
Jeśli nie wiesz, jakie jest prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach twojego samochodu i, aby się dowiedzieć, szukasz informacji na boku opony, robisz błąd: tej informacji w tym miejscu nie znajdziesz. Na boku opony co najwyżej znajdziesz wartość maksymalnego ciśnienia, jakie dane opona wytrzyma. Gdybyś spróbował na takim maksymalnym ciśnieniu jeździć… cóż, powodzenia: zniszczysz opony, zepsujesz auto, a może nawet spowodujesz wypadek. Nie bez powodu większość producentów opon, na wszelki wypadek, ten parametr podaje malutką czcionką.
Optymalne ciśnienie powietrza w oponach samochodu wynika z rozmiaru opon, charakterystyki samochodu oraz jego obciążenia.
Jaki jest właściwe ciśnienie powietrza w oponach twojego auta (uwaga: może być różne z przodu i z tyłu), dowiesz się z naklejki umieszczonej na słupku od strony kierowcy, z wlepki na wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa albo w ostateczności z instrukcji obsługi samochodu.
Na naklejce mogą być podane różne wartości ciśnienia, co czasem powoduje wątpliwości kierowców – o tym dalej.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoGdy masz za mało powietrza w kołach…
- wzrasta zużycie paliwa;
- bieżnik ściera się szybciej, a do tego nieregularnie;
- w oponach podczas jazdy wytwarza się wysoka temperatura, efektem może być rozerwanie opony podczas jazdy przy wyższej prędkości;
- rośnie ryzyko aquaplaningu (utraty przyczepności podczas pokonywania przeszkody wodnej).
Gdy masz za dużo powietrza w kołach
- niszczysz opony, gdyż jazda z nadmiernym ciśnieniem powietrza prowadzi do przyspieszonego zużycia środkowej części bieżnika;
- spada przyczepność do nawierzchni zwłaszcza na mokrej drodze;
- spada komfort jazdy, bardziej odczuwalne są szczególnie drobne nierówności nawierzchni.
Ciśnienie powietrza w oponach naturalnie spada. O ile i dlaczego?
Zupełnie naturalny jest spadek ciśnienia powietrza w oponach samochodu o 0,1-0,2 bar w ciągu miesiąca. Ciśnienie powietrza w kołach może jednak spadać szybciej, a dzieje się to gdy:
- spada temperatura otoczenia;
- zaworek koła jest zużyty albo zabrudzony, przez co nieszczelny; by wydłużyć życie zaworków, należy pamiętać, by były chronione nakrętką. Można też rutynowo wymieniać zaworki podczas sezonowej wymiany opon, co jest niewielkim wydatkiem na tle kosztu całej operacji;
- podczas wymiany opon wulkanizator nie oczyścił obręczy;
- opona jest uszkodzona (to może być minimalne przebicie bieżnika).
Jakie ciśnienie w oponach jest prawidłowe?
Na naklejce umieszczonej na słupku albo na klapce wlewu paliwa często znajdziemy kilka możliwych wartości ciśnienia. To zależy od...
- rozmiaru opon; jeśli auto może być wyposażone w różne rozmiary opon, producent często podaje alternatywne wartości – sprawdź, jakie jest rozmiar opon na twoim samochodzie;
- miejsca montażu opony – ciśnienie może być różne w oponach przedniej i tylnej osi;
- obciążenia samochodu;
- oczekiwań kierowcy – czytaj dalej.
Ciśnienie powietrza wpływa na komfort jazdy
Niektórzy producenci samochodów podają dwie wartości podstawowego ciśnienia powietrza w oponach: komfortową i „eco”. Rzecz w tym, że opony samochodu są elementem amortyzującym nierówności nawierzchni i wpływającym na komfort jazdy w nie mniejszym stopniu niż zawieszenie samochodu. Tyle, że stopień tłumienia nierówności przez opony zależy od ciśnienia powietrza: jeśli są miękkie, tłumią bardziej. Jeśli ciśnienie powietrza jest za wysokie, jazda staje się nieznośna, a obniżeniu komfortu towarzyszy wzrost ryzyka wystąpienia wielu rodzajów usterek auta: od awarii elektroniki (pękające luty) poprzez przyspieszone zużycie zawieszenia i elementów wnętrza, które zaczyna trzeszczeć i skrzypieć.
Dlatego nigdy nie powinniśmy pompować kół samochodu „na zapas” w przewidywaniu, że z czasem ciśnienie i tak spadnie.
Wybierając pomiędzy rekomendowanym przez producenta samochodu ciśnieniem komfortowym albo ekonomicznym, możemy jednak czuć się bezpieczni – każde ciśnienie pomiędzy minimalnym i maksymalnym dozwolonym będzie prawidłowe, przy czym:
- niższe ciśnienie powietrza oznacza wyższe zużycie paliwa, nieco szybsze zużycie opon, ale wyższy komfort jazdy;
- wyższe ciśnienie powietrza oznacza obniżony komfort jazdy, ale niższe spalanie i bardziej responsywny układ jezdny; opony "wolą" nieco wyższe ciśnienie powietrza niż nieco niższe.
Ciśnienie różne w zależności od obciążenia: to co, mam ciągle to zmieniać?
Bez przesady, nie ciągle, ale… w zasadzie tak.
Jeśli jedziemy w dalszą trasę obciążonym samochodem, dopompujmy koła zgodnie z rekomendacją producenta: większe obciążenie samochodu sprawi, że wyższe ciśnienie powietrza nie obniży komfortu jazdy, natomiast ograniczymy niepotrzebne zużycie opon i zmniejszymy zużycie paliwa. Dodatkowo zredukujemy ryzyko pęknięcia opony podczas jazdy (to się zdarza, naprawdę!).
Jednak, gdy po powrocie z trasy mamy przed sobą dłuższy okres jazdy „na pusto”, lepiej jest ciśnienie oponach obniżyć: dla komfortu i lepszej przyczepności auta do nawierzchni. By nie jeździć w tym celu na stację, można zaopatrzyć się we własny samochodowy kompresor.
Czy na pewno wiesz, jak pompuje się koła samochodu?
- Optymalną sytuacją jest pompowanie opon samochodu, gdy są one zimne. Pompowanie rozgrzanych opon do wartości rekomendowanej przez producenta mija się z celem.
- Jeśli z jakichś względów korygujesz ciśnienie powietrza w oponach, które są ciepłe (np. po kilkunastu km szybkiej jazdy), zwiększ ciśnienie powietrza o 0,2-0,3 bar. Przy okazji, gdy koła będą zimne, warto jednak ciśnienie sprawdzić i skorygować ponownie
- Jeśli opony są ciepłe, nie przejmuj się zbyt wysokim ciśnieniem powietrza – to normalne.
- Pamiętaj o założeniu nakrętek zaworków – w przeciwnym wypadku zabrudzą się i stracą szczelność.
- Pamiętaj, aby napompować także koło zapasowe. Inaczej jednak niż w przypadku kół zamontowanych na samochodzie, „zapas” można napompować trochę bardziej – tak jakby… na zapas. Oczywiście, pamiętając, aby nie przekroczyć wartości podanej przez producenta – uwaga – w tym przypadku producenta opony.