- Niemiecki automobilklub ADAC przeprowadził test 8 modeli opon typu AT (All Terrain)
- DO testu wybrano tylko markowe opony, ale wynik i tak rozczarowuje
- Wyniki testu niepokojące: żaden z przetestowanych modeli nie uzyskał oceny choćby dobrej
- Największym problemem było wydłużenie drogi hamowania na mokrej nawierzchni, nawet o 6 metrów dłuższa niż na oponach całorocznych
W niemal każdym większym teście opon znajdzie się jakiś "chłopiec do bicia", czyli model, którym można postraszyć potencjalnych nabywców. Zobaczcie, co może wam grozić, jeśli kupicie złe opony! Z reguły jest to produkt mniej znanej lub wręcz zupełnie nieznanej, budżetowej marki, którego jedyną zaletą bywa niska cena, a wszystko inne to wady.
W najnowszym teście ADAC trudno jednak z góry wskazać kandydata do tej funkcji, bo... tym razem specjaliści z niemieckiego automobilklubu postanowili przetestować 8 markowych modeli, pochodzących od uznanych, renomowanych producentów: Yokohama, Falken, General Tire, Matador, Pirelli, Toyo, Bridgestone, BF Goodrich. Wszystkie przetestowane tym razem opony to gumy typu AT, czyli All Terrain w rozmiarze 225/65 R17.
Opony na każdy teren i każdą pogodę? W teorii tak
Ten typ ogumienia przeznaczony jest do SUV-ów, terenówek, pickupów i uterenowionych busów i kamperów, które mają jeździć głównie po utwardzonych drogach, ale też regularnie mogą z nich zjeżdżać i poruszać się w umiarkowanie ciężkim terenie. Do porównania, jako oponę referencyjną, wybrano typową drogową oponę całoroczną. Co ciekawe, wszystkie przetestowane AT-ki też są przynajmniej w teorii pełnoprawnymi oponami całorocznymi – mają oznaczenia 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflakeczyli trzy szczyty górskie z płatkiem śniegu), które wolno umieszczać tylko na oponach zimowych i całorocznych, które spełniają przynajmniej minimalne wymogi dla opon zimowych.
Niektórzy właściciele terenówek i pickupów wybierają opony typu AT nie ze względu na ich teoretyczną przynajmniej uniwersalność, ale ze względu na... wygląd. Masywne, solidne gumy z agresywnym bieżnikiem sprawiają, że auto wygląda po prostu świetnie!
Tylko czy dla samego wyglądu warto iść na poważne kompromisy w kwestii komfortu i bezpieczeństwa? Test ADAC pokazuje, że to wybór obarczony niemałym ryzykiem, szczególnie jeśli nie zamierzamy regularnie korzystać z możliwości terenowych auta i jego ogumienia. Żaden z przetestowanych modeli opon nie uzyskał oceny choćby dobrej, która pozwoliłaby na jego zarekomendowanie.
Żadna z testowanych opon AT nie dogoniła zwykłych gum całorocznych
Tylko dwa spośród ośmiu przebadanych modeli opon (Yokohama Geolandar A/T G015 i BF Goodrich Trail Terrain T/A) uzyskały na ośnieżone nawierzchni wyniki choćby zbliżone do referencyjnych opon całorocznych, a na suchej i mokrej drodze rezultaty prób okazały się wręcz niepokojące.
To nie znaczy, że wszystkie testowane opony AT wypadły równie źle. Zwycięzcą testu, choć z wynikami poniżej poziomu pozwalającego na uzyskanie rekomendacji ADAC, okazały się opony Yokohama Geolandar A/T G015, które uzyskały ocenę ogólną 2,9 (według niemieckiej, "odwróconej" skali, gdzie 1 to ocena "bardzo dobra", a 5 to ocena "mierna"), podczas gdy referencyjne opony całoroczne ukończyły test z oceną "dobrą" (2,1). Za najgorszą z przetestowanych w tym porównaniu opon eksperci z ADAC uznali model BF Goodrich Trail Terrain T/A – ze względu na poważne deficyty na mokrej drodze ocena końcowa to "mierna".
Największym problemem dla testowanych modeli okazały się próby hamowania na mokrej nawierzchni – nawet w porównaniu do typowo drogowych opon całorocznych, na oponach typu AT wyraźnie wydłuża się dystans potrzebny do zatrzymania samochodu. Jak bardzo? Nawet w przypadku najlepszych w tej dziedzinie opon AT (Falken Wildpeak A/T3WA) zmierzona droga hamowania to ok 40 metrów, czyli okazała się o 6 metrów dłuższa niż na referencyjnych, drogowych oponach całorocznych. W przypadku opon BF Goodrich Trail Terrain T/Aist na mokrej nawierzchni droga hamiowania wyniosła aż 48,8 m. To aż tak źle? Tak, bo mówimy tym razem o dystansie potrzebnym do zatrzymania auta jadącego z prędkością 80 km/h, a nie 100 km/h!
Problemy nie tylko przy hamowaniu
Testowane opony nie wypadły też przesadnie dobrze w próbach prowadzenia i w testach podatności na aquaplaning. Testujący zwrócili uwagę na to, że na oponach marki Pirelli (Scorpion A/T+) auto testowe miało wyraźną tendencję do trudnej do opanowania nadsterowności na suchej, mokrej i ośnieżonej nawierzchni, chociaż przynajmniej na szutrze opony te wypadły bardzo dobrze. Świetnie w terenie radziły sobie także opony Matador MP72, zapewniające najlepszą trakcję na nieutwardzonym podłożu, ale na asfalcie, zdaniem specjalistów z ADAC trudno uznać te opony za bezpieczny wybór.
Opony AT są chętnie wybierane przez użytkowników kamperów i to nie tylko tych wyposażonych w napęd 4x4. Po oponach o agresywnie wyglądającym bieżniku obiecują sobie korzyści w postaci lepszej trakcji np. na wilgotnej trawie, co może mieć znaczenie nawet na kampingach. Z testu ADAC wynika, że ta rzekoma przewaga bywa iluzoryczna – podczas prób (których wyników nie uwzględniono w ocenie końcowej ze względu na problemy z powtarzalnością wyników) testujący stwierdzili, że zwykłe opony całoroczne na mokrej trawie wypadają podobnie do "uterenowionych" opon AT.
Według specjalistów z automobilklubu ADAC zakup opon typu All Terrain ma sens tylko w przypadku pojazdów, które rzeczywiście regularnie opuszczają utwardzone drogi – dla wszystkich innych lepszym rozwiązaniem będą dobre, drogowe opony całoroczne, oczywiście o indeksach prędkości i nośności dopasowanych do potrzeb konkretnego auta. Zdaniem ekspertów ADAC, miłośnicy jazdy w (umiarkowanym) terenie powinni wybierać spośród tych modeli opon, które uzyskały przynajmniej ocenę zadowalającą. Uwaga! W przypadku jeszcze bardziej terenowych opon typu MT (Mud Terrain) wyniki na suchej i mokrej nawierzchni oraz na śniegu byłyby prawdopodobnie jeszcze gorsze.
Wyniki testu opon AT w rozmiarze 225/65 R17
Wyniki testów opon zależą nie tylko od ich parametrów, ale także od doboru prób i metodologii przyjętych przez organizatora testów. W teście realizowanym przez automobilklub ADAC preferowano opony możliwie wszechstronne, w przypadku których dobre właściwości terenowe nie byłyby okupione poważnymi deficytami w dziedzinie osiągów na suchych, mokrych i ośnieżonych nawierzchniach. Spośród testowanych modeli żaden nie spełnił oczekiwań organizatora badań.
- Yokohama Geolandar A/T G015 – ocena zadowalająca
- Falken Wildpeak A/T3WA – ocena zadowalająca
- General Tire Grabber AT3 – ocena zadowalająca
- Matador MP72 Izzarda A/T2 – ocena zadowalająca
- Pirelli Scorpion A/T+ – ocena dostateczna
- Toyo Open Country A/T III – ocena dostateczna
- Bridgestone Dueler A/T002 – ocena dostateczna
- BF Goodrich Trail Terrain T/A – ocena mierna
: